چراغ سبز ایران برای توسعه سواحل مکران


دنیای‌اقتصاد: دبیر شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران، گفت: رئیس‌جمهور به توسعه سواحل مکران توجه خاصی نشان می‌دهد و در نشست‌‌‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله اوراسیا و چین دارد، علاقه‌مندی خود به همکاری مشترک در این منطقه را اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین دهقان در نشست خبری، اظهار کرد: بازه زمانی بسیار طولانی را در خصوص توسعه سواحل مکران پشت سرگذاشته‌‌‌ایم، به این معنا که در سال ۸۷ موضوع اهمیت این منطقه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده و همه مسوولان و بسیاری از مراکز علمی و آموزشی کشور به این موضوع پرداخته‌‌‌اند.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران بیان کرد: در دولت احمدی‌‌‌نژاد اولین گام‌‌‌های عملیاتی‌‌‌سازی و تحقق توسعه سواحل مکران شروع شد، کارگروهی شکل گرفت و اقدامات اولیه انجام شد. در سال ۹۵ قانونی را مجلس پشت سر گذاشت که گامی مهم و مبنای همه اقداماتی بود که اکنون در راستای سواحل مکران انجام می‌‌‌دهیم. بنابراین به دلیل مطالبات رهبری، مجلس ماده ۶۸ قانون احکام دائمی را تدوین کرد.

وی افزود: ماده ۶۸ چند رکن اساسی دارد. اول اینکه مقرر شده است یک‌سازمان‌‌‌ به عنوان سازمان توسعه‌‌‌ای برای سواحل مکران شکل بگیرد و همین سازمان توسعه‌‌‌ای در قالب یک شرکت دولتی تشکیل می‌شود که این سازمان وظیفه طراحی، برنامه‌‌‌ریزی، اجرا و نظارت بر همه مسائل توسعه‌‌‌ای منطقه را برعهده خواهد داشت و همه اختیارات دستگاه‌‌‌های اجرایی در این منطقه که در قانون آمده است به این سازمان منتقل می‌شود. نماینده ویژه رئیس‌جمهور اظهار کرد: به منظور تشکیل این سازمان ردیف بودجه‌‌‌ای در قانون بودجه کشور برای آن در نظر گرفته شده است. در دولت قبل تلاش‌‌‌هایی برای تنظیم اساسنامه انجام شد؛ اما به دلایل مختلف این کار به تعویق افتاد؛ در نتیجه توسعه سواحل مکران در قالب اصل ۱۳۸ قانون اساسی پیگیری می‌‌‌شد.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم تلاش کرد که مطالبات بر زمین مانده را اجرایی و عملیاتی کند. یک‌سالی است که این موضوع در دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار گرفته است و رئیس‌جمهور عنایت به این موضوع دارد و نه‌تنها کارکرد و نقش این موضوع را در داخل کاملا احساس می‌کند، بلکه در نشست‌‌‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله اوراسیا و چین دارد علاقه‌مندی خود به همکاری مشترک در این منطقه را اعلام می‌کند. دبیر شورای توسعه سواحل مکران اظهار کرد: در این دوره جدید با حمایت رئیس‌جمهور سعی کرده‌‌‌ایم فضا و روند شکل‌‌‌گیری سازمان را تسریع کنیم. بنابراین در بودجه ۱۴۰۲ ردیف اعتباری خاصی برای توسعه سواحل مکران پیش‌بینی شد و در نتیجه براساس ماده ۶۸ قانون عملا سازمان شروع به فعالیت کرده و اساسنامه سازمان تصویب شد و قرار شد با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی برود. دهقان اظهار کرد: نخستین اقدام در سواحل مکران، بحث توسعه زیرساخت‌‌‌های منطقه است. توسعه زیرساخت‌‌‌ها وظیفه دولت است، بنابراین دولت به کمک سازمان و سازمان به کمک دولت به سمت ‌سازوکارهای تامین مالی پروژه‌‌‌ها حرکت می‌کند تا توسعه این زیرساخت‌‌‌ها خیلی زمان‌بر نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت