افزایش قیمت موادغذایی، فرانسه را به جوش آورد


افزایش قیمت موادغذایی، فرانسه را به جوش آورد

فرانسه شرکت‌های بزرگ مواد غذایی را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق می‌دهد.

افزایش قیمت موادغذایی، فرانسه را به جوش آورد

به گزارش ایران اکونومیست، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه پس از تضمین تعهد ۷۵ شرکت غذایی از جمله شرکت یونیلور مبنی بر کاهش قیمت صدها محصول گفت که خریداران فرانسوی باید از ماه آینده هزینه کمتری برای غذای خود بپردازند. لومر اظهار کرد که شرکت‌های تولیدکننده ۸۰ درصد از مصرف فرانسوی‌ها، در صورت عدم رعایت ممکن است با تحریم‌های مالی مواجه شوند.

دولت فرانسه از افزایش قیمت در سوپرمارکت‌ها در ماه‌های اخیر خشمگین شد؛ اگرچه هزینه‌های بسیاری از مواد خام مورد استفاده تولیدکنندگان مواد غذایی کاهش یافته است.

وزیر دارایی فرانسه پیش ازاین هشدار داده بود که اگر شرکت‌های موادغذایی هزینه‌های پایین‌تر خود را به مصرف‌کنندگان ارائه ندهند سودهای آنها را با مالیات کاهش خواهد داد.

لومر پس از دیدار با نمایندگان صنایع‌غذایی اعلام کرد که قیمت برخی از اقلام در جولای کاهش خواهد یافت. او گفت ماکارونی، مرغ و روغن‌نباتی از جمله محصولاتی هستند که قیمت آنها کاهش پیدا می‌کند اما هزینه‌های گوشت گاو و شیر تحت تأثیر این حرکت قرار نخواهد گرفت.

قیمت‌های بالای موادغذایی برای دولت‌های اروپایی از بریتانیا تا ایتالیا نگران کننده اما فرانسه یکی از جدی‌ترین‌ها در کاهش قیمت‌ها بوده است. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، کاهش اجباری قیمت برخی از اقلام غذایی اساسی را اعمال کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، با تعدیل افزایش قیمت انرژی و موادغذایی، تورم سالانه فرانسه در ماه می بیش از حد انتظار کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته یعنی ۶ درصد رسید اما قیمت مواد غذایی در ماه گذشته همچنان ۱۴ درصد افزایش داشت.

در ماه مارس، پس از آنکه شرکت‌های مواد غذایی و خرده‌فروشان بزرگ توافق کردند قیمت‌ها به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یابد، در واکنش به افزایش هزینه‌های ورودی پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و افزایش دستمزدها، شاهد افزایش حدود۱۶ درصدی قیمت‌های موادغذایی فرانسه بودیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی