صدور 10 میلیارد کد رهگیری برای محصولات دخانی/ صدور کد شناسه برای پوشاک به کجا رسید؟

یک مقام مسئول از صدور یک میلیون و ۷۰۰ هزار کد شناسه برای برخی اقلام کالایی خبر داد و پیرامون آخرین آمار مربوط به تعداد شناسههای رهگیری، گفت: تاکنون ۱۱ میلیارد کد رهگیری برای این تعداد کد شناسه به ثبت رسیده که ۱۰ میلیارد آن تعبرای محصولات دخانی و یک میلیارد باقی مانده هم برای کالاهای دیگر مانند لوازم یدکی خودرو و یا لوازم خانگی است.
گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمید محلهای» مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت درج کد شناسه و رهگیری برای انواع کالاها در ۶ ماهه نخست امسال اظهار کرد: از میزان کدهای به ثبت رسیده در طول این مدت اطلاعات دقیقی ندارم، اما از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، نزدیک به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار شناسه برای انواع کالاها ثبت شده است. باید این نکته راهم خاطرنشان کرد کد شناسه کالا مختص یک نوع کالا میشود، اما شناسه رهگیری، معیاری برای شمارش تعداد آن قلم کالا است.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت تصریح کرد: ۶۰ الی ۷۰ درصد شناسههای ثبت شده در زمان دولت سیزدهم یعنی در طول ۲ ساله انجام شده است. براساس آخرین آمارها، تا قبل از آغاز به کار دولت،فقط برای ۶۰۰ هزار قلم کالا کد شناسه درج شده بود، اما در طول زمان مذکور، با ثبت ۱ میلیون ۱۰۰ هزار کد شناسه کالا، این عدد به رقم یک میلیون ۷۰۰ هزار رسیده است.
وی همچنین درباره کد رهگیری کالاها هم توضیح داد: در کنار این تعداد شناسه، تاکنون ۱۱ میلیارد کد رهگیری هم برای انواع کالاها درج شده که از این میان ۱۰میلیارد آن برای محصولات دخانی و یک میلیارد باقی مانده هم متعلق به سایر کالاها مانند لوازم یدکی خودرو و یا لوازم خانگی است.
این مقام مسئول عنوان کرد: سالانه بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد شناسه رهگیری برای محصولات دخانی صادر میشود.

امکان بررسی گارانتی لوازم خانگی همزمان با استعلام کد رهگیری
محلهای همچنین درباره آخرین وضعیت درج شناسه کالا برای لوازم خانگی اظهار کرد: بنابر دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضوابطی برای درج کد شناسه برای اقلام لوازم خانگی تدوین شده که بر اساس آن، اجرای این طرح برای لوازم خانگی، در قالب سه گروه کالایی انجام میشود.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت توضیح داد: بر اساس این آییننامه، گروه الف و ب به ترتیب شامل لوازم خانگی بزرگ مقیاس مثل یخچال و لباسشویی و همچنین اقلام سبک و کوچک میشود. علاوه بر آن دو گروه، در این دسته بندی گروه سوم هم به محصولات کامپیوتری، سرورها و قطعات الکترونیکی اختصاص یافته است. در حال حاضر موعد اجرای درج کدهای شناسه و رهگیری برای هر سه گروه فرا رسیده و تاکنون هم به مرحله اجرا درآمده است.
وی متذکر شد:در حال حاضر وضعیت استعلامگیری از اصابت لوازم خانگی به گونهای رقم خورده که همزمان با صدور یک کد شناسه برای یک قلم کالا، گارانتی آن محصول فعال و قابل بررسی میشود.

درج کد شناسه بر روی پوشاک به کجا رسید؟
محلهای همچنین در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون درج کد شناسه برای پوشاک هم گفت: این محصول از جمله کالاهایی بود که در مرحله نخست اجرای طرح شناسه کالا مشمول آن شد؛ در مراحل ابتدایی این امر، نزدیک به ۳۰۰ هزار شناسه کالا برای پوشاکهای وارداتی ثبت شد، اما پس از ممنوعیت واردات پوشاک، نیازی برای ادامه درج کد رهگیری در آن بخش احساس نشد.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت درباره درج کد شناسه برای پوشاک داخلی هم توضیح داد: تولیدکنندگان پوشاک از نظر اندازه، توسعه یافتگی و همچنین تعدد واحدهای تولیدی از گستردگی بالایی برخوردار هستند و همین مسئله باعث شده که درج کد شناسه برای پوشاک تولید داخل با مشکل مواجه شود.
وی تصریح کرد: دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای پوشاک داخلی در مرحله تدوین بوده و اکنون وظیفه تکمیل آن بر عهده دفتر تخصص پوشاک وزارت صمت قرار دارد. تا جایی که اطلاع دارم تاکنون هیچ کد شناسهای برای پوشاک داخلی درج نشده است.
محلهای در پایان از همکاری مشترک وزارتخانههای صمت و ارشاد اسلامی برای نظارت بر روند تولید و عرضه پوشاک خبر داد: بر اساس همکاری خوبی که میان دو وزارتخانه انجام شده، برای برخی از البسه، علاوه بر دریافت کد شناسه، کد دیگری تحت عنوان «کد شیما» (متعلق به وزارت ارشاد اسلامی) برای آنها به ثبت میرسد که بر اساس آن تطابق یک لباس با استانداردهای مذهبی و دینی شرح داده میشود.
پایان پیام//