ارزبری خطوط مونتاژ خودرو در ایران از بخش‌های تولید و واردات بیشتر شده است!


ارزبری خطوط مونتاژ خودرو در ایران از بخش‌های تولید و واردات بیشتر شده است!

اگرچه گفته می‌شود برای تولید و مونتاژ ۱.۷‌میلیون دستگاه خودرو در کشور جمعا ۱۲میلیارد دلار ارز نیاز است اما جالب آنکه سهم ارزی بخش مونتاژ تنها با ٣٠٠هزار دستگاه خودرو سه‌برابر بخش تولید با ساخت یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه در سال جاری است، در حالی‌که اگر تمام نیاز کشور به یک‌میلیون و ۷۰۰هزار خودرو از خارج تامین شود در صورت واردات خودروهای ١٠هزار دلاری، ١٧میلیارد دلار و در صورت واردات خودروهای ٢٠هزار دلاری ٣٤میلیارد دلار ارز مورد نیاز است.

به گزارش «دنیای خودرو» برنامه تولید خودرو ابتدای هرسال توسط وزارت صمت به صنایع خودروسازی ابلاغ می‌شود، سال گذشته وزارت صمت برنامه تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو را به صنایع خودروسازی تکلیف کرد اما این برنامه به‌دلایل عدیده محقق نشد، این وزارتخانه در سال جاری برنامه تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را به صنایع خودروسازی ابلاغ کرده است.

افزایش ۲۰۰هزاردستگاهی برنامه سیاستگزار صنعتی برای تولید خودرو شاید روی کاغذ آسان باشد، اما در فرآیند تولید این مساله چالش برای سازندگان ایجاد خواهد کرد، زیرا تاکنون ارز مورد نیاز این صنعت تامین نشده است؛ ازهمین رو این پرسش مطرح می‌شود تحقق برنامه تولید مذکور به چه مقدار بودجه نیاز دارد؟

اگر سهم تولید خودرو گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا در برنامه سال جاری وزارت صمت یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دستگاه باشد؛ این دو غول خودروساز داخلی حداکثر ۳میلیارد دلار ارز برای تامین قطعات مورد نیاز خود از خارج کشور نیاز دارند. زیرا خودروهای داخلی جدید آبی‌پوشان و نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص بیش‌از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار ارز برای تامین قطعات خارجی نیاز دارند. این رقم به مراتب در خودروهای فعلی حاضر در خط‌تولید کمتر است.

اگر فرض کنیم خودروسازان بخش خصوصی در سال جاری موفق به مونتاژ ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو شوند، حداکثر ۹میلیارد دلار ارز برای تامین قطعات سی‌کی‌دی این سازندگان نیاز است. زیرا هزینه لجستیک و قیمت قطعات خودروهای چینی طی ماه‌های گذشته رشد چشمگیری نسبت‌به سال پیش داشته است.

با در نظر داشتن این موضوع، هجمه‌های در مورد کیفیت و ارزش افزوده به صنعت خودرو کشور وارد است. تولید و مونتاژ یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو برای تامین نیاز بازار داخل حدود ۱۲میلیارد دلار ارز نیاز دارد، حال اگر این حجم خودرو را برای تامین نیاز بازار وارد کنیم، مقدار ارز موردنیاز چقدر خواهد بود؟

با فرض به اینکه خودروهای ۱۰هزار دلاری با ویژگی محصولات داخلی در بازارهای جهانی یافت شود، حدود ۱۷میلیارد دلار ارز برای خرید این تیراژ از خودرو نیاز است. اختلاف ارزی میان تولید و مونتاژ یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو با فرض‌های مذکور برای واردات این تیراژ جهت تامین نیاز بازار داخل ۵ میلیارد دلار است.

البته اگر هزینه ۳میلیارد دلاری تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی را نیز به عدد مذکور اضافه کنیم، تولید و مونتاژ خودرو باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی توجیه‌پذیرتر می‌شود. حال در اینجا باید از منتقدان صنایع خودروسازی سوال کرد که آیا این صنعت ارزش افزوده دارد؟

آیا سیاستگزار صنعتی قدردان این تراز ارزی است؟ متاسفانه طی چند سال اخیر به‌دلیل دخالت‌های مکرر نهادهای ذیربط در نظام قیمت‌گذاری خودرو، شکاف قیمتی میان کارخانه تا بازار ایجاد شده است.

این مساله نه‌تنها بستر دلالی و سوداگری را ایجاد کرده بلکه موتور محرک تورم اقتصاد کشور نیز شده است. سود حاصل از اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به جیب سوداگران سرازیر می‌شود؛ به‌دلیل عدم دسترسی خودروسازان به این سود نه‌تنها زیان انباشت ایجاد شده بلکه طرح‌های توسعه و ارتقای کیفیت در صنایع خودروسازی نیز مسکوت مانده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس تاسف آورترین عروس وداماد جهان ! / عروس مادرخوانده داماد بود !