دفاع از مظلوم شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمه


خبرگزاری شبستان: ادعا و اعتقاد انقلاب اسلامی، از ابتدا این بود که باید با نشر عدالت و عدالت خواهی و رویارویی با ظلم و ستم، زمینه ظهور را فراهم کرد. آن دیدگاهی که معتقد است با اشاعه ظلم و ستم، ظهور حضرت(عج) تسریع می شود، دیدگاهی انحرافی است.

سرویس : مهدویت - مهدی باوران زمان : ۱۳۹۶/۴/۲ - ۱۰:۴۲ شناسه خبر : ۶۳۶۹۸۷
استاد حوزه و پژوهشگر مهدوی در گفت وگو با شبستان:
دفاع از مظلوم شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمه
خبرگزاری شبستان: ادعا و اعتقاد انقلاب اسلامی، از ابتدا این بود که باید با نشر عدالت و عدالت خواهی و رویارویی با ظلم و ستم، زمینه ظهور را فراهم کرد. آن دیدگاهی که معتقد است با اشاعه ظلم و ستم، ظهور حضرت(عج) تسریع می شود، دیدگاهی انحرافی است.
دفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمه
به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس، روز حمایت از مردم مظلوم و درد کشیده فلسطین و تحلیل جایگاه استکبارستیزی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و بیداد های طواغیت زمانه و نقش این رویکردها، در باور و تبیین جامعه اسلامی و مهدوی، برآن شدیم تا گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین سید روح الله موسوی، استاد و محقق مهدوی حوزه علمیه و امام جمعه شهرستان بدره استان ایلام، ترتیب دهیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

در سبک زندگی مهدوی مبارزه با استکبار و استکبارستیزی چه جایگاه و مختصاتی دارد؟ اصولاً وظایف جامعه منتظر، در برابر بی عدالتی ها و ناهنجاری های داخلی و بین المللی، چگونه تبیین شده اند؟

در روایات وارد شده است زمانی که حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) ظهور می کنند، این گونه برداشت خواهد شد که ایشان با رویکرد و مرام جدید و تازه ای و یا به عبارتی با دین جدیدی، شروع به فعالیت و هدایت مردم خواهند کرد. روایت است که در آن زمان مشهور می شود که «یأتی بأمر جدید و قضاء جدید و حکم جدید»؛ می بایست بیان کرد که این برداشت، برداشتی سطحی و ساده است از ظهور حضرت حجت(عج)؛ چراکه امام زمان(عج) قرارنیست دین جدیدی بیاورند، بلکه رویکرد و منش ایشان، همان سیره قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) و منش پدران گرامیشان(ع) و ائمه معصوم(ع)، همراه با علم و دانش الهی ای است که از جانب خداوند متعال به ایشان اعطاء شده است.

در روایات آمده است که نبی گرامی اسلام(ص) فرموده اند:«الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»؛ بنابراین قطعاً، سنت و روش حضرت ولی عصر(عج) در مواجهه با جامعه، همان سنت و روش قرآنی و نبوی(ص) خواهد بود. اما یکی از موانع بزرگ تحقق دولت کریمه حضرت حجت(عج) در عصر ظهور، ظلم و بیدادی است که در عرصه جهانی وجود خواهد داشت. می بایست بیان کرد که طبق روایات وارده در آستانه عصر ظهور، ظلم و بیداد های جهانی، به شکل فزاینده ای رو به رشد خواهند شد. در عصرکنونی نیز، این ظلم و بیدادهای بین المللی، قابل مشاهده هستند. باید گفت: اساساً ظلم بر سه نوع رفتار و کردار اطلاق می شود: اولین رویکرد ظالمانه، در مواجهه انسان با خالق و نفس خویش نهفته است، مرتبه دیگر ظلم، رویکردی است که انسان نسبت به همنوع خود انجام می دهد و مرتبه آخر، کج رفتاری و بیدادی است که انسان، نسبت به محیط و جهان و حیات پیرامون خود انجام می دهد.

آیا دولت کریمه مهدوی با این اقسام ظلم مبارزه خواهند کرد؟

اگر ظلمی در جهان و محیط اطراف ما مشاهده می شود، اساساً در این سه نوع رویکرد قرار می گیرد؛ حضرت حجت(عج) با ظهور خود، به طور اساسی با این سه رویکرد مقابله خواهند کرد و این سه اصل اساسی بیداد، از جامعه انسانی رخت خواهد بست. حضرت حجت(عج) در رویکردی فراگیر، به مقابله با ظلم و ستم و حکومت های مستبد و خونریز و استعمارگر خواهند پرداخت. حضرت(عج) با مبارزه با حکومت های سفاک و ظالم جهان، این نظام های فاسد و غیرحقیقی را سرنگون خواهند کرد و به تعبیری، تلألو حقیقی آزادی و رهایی از ظلم و ستم جهانی، در این عصر، به منصه ظهور و بروز کامل خود خواهد رسید. در مرحله های دیگر، حضرت(عج) بنا به رویکرد عدالت گستری ای که دارند، با سایر برداشت های ظالمانه، مانند ظلم و تعّدی به سایر موجودات نیز، مقابله خواهند کرد.

طبیعتاً نظام جمهوری اسلامی که با نگرش نهضت و حکومت زمینه ساز ظهور، به انجام رسیده است و اساساً این نهضت، پیوندی عمیق با مبانی اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی، جامعه مهدوی ایجاد کرده است، در زمینه ظلم ستیزی، نمی تواند نسبت به حوادث پیرامونی، بی تفاوت باشد. نهضت اسلامی، همانند کسانی نخواهد بود که معتقد هستند، می بایست با افزایش ظلم و ستم، به برآمدن آفتاب دولت کریمه حضرت ولی عصر(عج) کمک کرد.

ادعا و اعتقاد انقلاب اسلامی، از ابتدا این بود که می بایست با نشر عدالت و عدالت خواهی و رویارویی با ظلم و ستم، زمینه ظهور را فراهم کرد. آن دیدگاهی که معتقد است با نشر و اشاعه ظلم و ستم، ظهور حضرت حجت(عج) تسریع خواهد شد، قطعاً دیدگاهی التقادی و انحرافی است. چگونه می شود در عصر ظلم و ستم، تلألو و نورانیت عصر عدالت و برابری دولت صالحان را دریافت کرد؟

بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران، یک نظام ارزشی در راستای نهضت و دولت کریمه حضرت حجت(عج) در آخرالزمان تعریف و تبیین می گردد؛ جمهوری اسلامی با اصل انقلاب و شروع نهضت فراگیر خود، تا حدودی توانسته است در این مسیر گام بردارد. در حال حاضر نیز اگر ما جامعه ای وظیفه گرا را لحاظ می نماییم و معتقد هستیم که در مسیر دولت حضرت حجت(عج)، گام بر می داریم، می بایست آگاه باشیم که ایشان با چه مناسباتی و با چه دشمنانی برخورد خواهند کرد. قطعاً نظام فاسد و غاصب صهیونیستی، یکی از بزرگترین این ظلم ها و بیدادهای جهانی خواهد بود.

آیا می توان تعیین روز جهانی قدس را، حرکتی در چارجوب تحقق دولت کریمه مهدوی تبیین کرد؟

در حال حاضر ظلم و ستم بی حدی در سرزمین های اشغالی و نسبت به مسلمانان، در حال وقوع است. این دولت خونریز صهیونیستی، غده سرطانی و بدخیم جامعه جهانی معاصر است. باید بیان کرد که از این غده سرطانی، آسیب های بیشماری نیز به سایر نقاط عالم، سرایت پیدا کرده است. گروهای تکفیری و خونریز منطقه، نمونه هایی از همین آسیب ها هستند که به موازات رویکردهای خصمانه رژیم صهیونیستی در جهان و بخصوص خاورمیانه در حال اشاعه و تکثیر هستند.

باید بیان کرد حرکت و مسیر جامعه منتظر در این شرایط می بایست بر اساس خواست و رویکرد حضرت حجت(عج) تبیین و تعریف شود؛ طبیعی است در این مسیر، مبارزه با رژیم غاصب و نسل کش اسرائیلی و دفاع از ملت و مردم مظلوم فلسطین، یک وظیفه الهی و اسلامی است و جامعه منتظر می بایست در چارچوب تحقق جامعه آرمانی مهدوی، در این مسیر گام بردارد.

روز قدس، یادگار مهم و زرینِ امام راحل و عظیم الشان انقلاب است؛ فریاد مرگ بر اسرائیل را ایشان احیاء نمودند. حضرت امام(ره) از سال های دور و از ابتدای شروع نهضت اسلامی و در حالی که هنوز هیچ قدرت و یاوری نداشتند نیز، شعار مرگ بر اسرائیل را فریاد زدند و رویکرد دفاع از ملت مظلوم فلسطین را یکی از اولویت های نهضت اسلامی ایران قرار دادند. این رویکرد استکبارستیزی و مقابله با حکومت های ظالم و از بدو شروع نهضت اسلامی، نشان دهنده عمق بصیرت و آگاهی امام راحل(ره)، نسبت به مسائل زمانه و در جهت تحقق آرمانهای جامعه مهدوی است.

شاخصه های مهم فراروی جامعه منتظر، در تحقق دولت کریمه حضرت حجت(عج) و در مسیر تحقق مفهوم عدالت طلبی و عدالت خواهی و نیز دفاع از آرمانهای ملت مظلوم مسلمان، چگونه تبیین شده اند؟

یکی از وظایف مهم و اصلی جامعه اسلامی، در مسیر دستیابی به دولت کریمه صالحان در عصر ظهور، التزام و اعتقاد حقیقی به مفهوم و اساسِ انتظار و زیست منتظرانه است. مفهوم انتظار در قالب یک حالت و موقعیت تبیین نمی گردد، بلکه این رویکرد، یک وظیفه الهی است. انتظار داشتن طلوع عصر مهدوی، اینگونه نیست که با دست روی دست گذاشتن، منتظر تلألو آن دوران نوین و متعالی بود، بلکه این رویکرد، همانند یک تحول و جوشش عظیم از درون و بطن آدمی است.

انتظار؛ همانند توبه و انابه که باعث تحول و دگرگونی می شود، می بایست، یک دگرگونی و تحول و پویش عظیمی را در نهاد آدمی ایجاد نماید. منتظر واقعی می بایست در مسیر رسیدن به عصر مهدوی، پویایی و زایش داشته باشد؛ به این معنا که می بایست با معرفت افزایی نسبت به امام زمان(عج)، خود را در مسیر تحقق دولت کریمه ایشان قرار دهد. نکته مهم تر از معرفت به امام(عج)، بحث معرفت و شناخت نسبت به جایگاه و مرتبه ایشان است. معرفت نسبت به جایگاه امام(عج) یعنی؛ آگاهی داشتن به موقعیت و وظایف امام(عج)، در دنیا و جهان پیرامون و اینکه ایشان باعث چه تحولاتی در جهان خواهند بود. بالاترین معروف از زمان صدر اسلام و از دوران نبوی(ص) و علوی(ع) تا به حال و تا زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج)، در مقؤله رویارویی حق و باطل قرار گرفته است. در تمامی این دوران ها، بالاترین مرتبه حق و حقیقت، در برابر بالاترین منکرها و استبدادها قرار گرفته اند.

یکی از وظایف امام(ع) در جامعه، اقامه امر به معروف و نهی از منکر است و این رویکرد در عصر ظهور و توسط حضرت ولی عصر(عج)، در برابر بالاترین منکرات و بیدادها، واقع خواهد شد. امام عصر(عج) در عصر ظهور، با اقامه امر به معروف و نهی از منکر، منکرهای وسیع جامعه انسانی را از بین خواهند برد و باعث طنین افکن شدن ندای معروف و عدالت خواهی در جهان خواهند شد. طبیعی است در حال حاضر و عصر غیبت نیز، در جامعه اسلامی که مقتدا و پیشوایش حضرت ولی عصر(عج) است، می بایست در جهت اقامه این اصل اساسی و مهم، تلاش و کوشش شود.

وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، یکی از اساسی ترین شاخصه های جامعه منتظراست. انسان منتظر اگر نسبت به امام(عج) و جایگاهش معرفت داشته باشد، نمی تواند نسبت به مقؤله مهم، امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشد. می بایست این رویکرد، در مسائل اجتماعی و اعتقادی و سیاسی، چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزهای نظام اسلامی، مورد پیگری و اهتمام قرار گیرد. بنا به این رویکرد، جامعه اسلامی نمی تواند نسبت به منکر بزرگی، مانند رژیم غاصب صهیونیستی بی تفاوت باشد. یکی از ویژگی های بزرگ جامعه منتظر این است که چنین منکر بزرگی را تحمل نکند؛ همچنان که امام راحل(ره) این امر را انجام دادند و نسبت به رویکردهای ددمنشانه این رژیم و امپریالیسم جهانی، بی قراری سترگی داشتند. این رویکرد در نظام اسلامی، از مبارزه با طاغوت شروع شده است و انشاالله تا تلألو عصر مهدوی ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/309
دفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمه
دفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمهدفاع از مظلوم  شاه بیت زیست منتظرانه است/روز قدس؛ اوج همراهی با آرمان های دولت کریمه
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
راهپیمایی روز قدس
|
روز قدس
|
مهدویت
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...