نکاتی برای داشتن سفر دلپذیر با سالمندان


از آنجا که عموما سفرهای نوروزی خانوادگی انجام می‌شود، اغلب اوقات بزرگ‌ترهای خانواده مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز در این سفرها حضور دارند. لذا لازم است زمینه را برایشان مهیا کنید تا مسافرتی لذت بخش را تجربه کنند. گردآوری – نبض ما احتمالاً سفر بهترین هدیه ای است که می توانید به پدر و مادرتان […] نوشته نکاتی برای داشتن سفر دلپذیر با...

از آنجا که عموما سفرهای نوروزی خانوادگی انجام می‌شود، اغلب اوقات بزرگ‌ترهای خانواده مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز در این سفرها حضور دارند. لذا لازم است زمینه را برایشان مهیا کنید تا مسافرتی لذت بخش را تجربه کنند.

گردآوری – نبض ما

احتمالاً سفر بهترین هدیه ای است که می توانید به پدر و مادرتان بدهید. شاید فکر کنید که فردی ۸۹ ساله یا ۹۲ ساله دیگر لزومی ندارد که به مسافرت برود. اما این دیدگاهی کاملا اشتباه است و آن ها بیشتر از دیگران به سفر احتیاج دارند.

به طور کلی سالمندان از مسافران نیازمند به خدمات ویژه محسوب می شوند. در ادامه قصد داریم نکاتی را در مورد سفر با سالمندان ارائه دهیم.

تنهایشان نگذارید

برخی سالمندان مشکلات جسمی متعدد و ناتوانی‌های عمده‌ای دارند و عملا جابجایی آنها در سفرهای نوروزی غیرممکن یا بسیار دشوار است. درواقع شرایط جسمانی آنها مانع از همراهی‌شان با افراد خانواده طی مسافرت می‌شود. اگر این سالمندان در ایام تعطیلات، تمایل به سفر داشته باشند، باید امکانات رفاهی مناسب از نظر انتخاب محل اقامت متناسب با وضعیت جسمی‌شان، وسیله نقیله راحت و شرایط تغذیه‌ای فراهم شود.

اگر آلزایمر دارند، آنها را به زادگاهشان ببرید

همراه بردن سالمندان دچار اختلال حافظه و اشکال در تطبیق با شرایط جدید به سفرهای طولانی، مسیرهای ناآشنا و محیط‌های بیگانه ممکن است مشکلات بیشتری برای آنها به‌وجود آورد. بهترین کار برای چنین افرادی بردنشان به محل زندگی گذشته و شهر یا روستای زادگاهشان است. این کار باعث می‌شود خاطرات خوب و شیرین گذشته در آنها زنده شود.

نکاتی برای داشتن سفر دلپذیر با سالمندان

با سالمندان مشورت کنید

وقتی برای حضور یا عدم حضور سالمندان در سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنید، لازم است شرایط عمومی و نیازهای جسمی و روانی او را در نظر بگیرید و حتما نظر خود سالمند را جویا شوید، سالمندان به هیچ وجه نباید، تصور کنند از خودشان اراده‌ای ندارند و نمی‌توانند برای گذران روزهای تعطیل تصمیم بگیرند.

برنامه ریزی نمایید

برنامه ریزی، رزرو کردن و کانفرم تک تک مراحل سفر باید از قبل انجام شده باشد. یعنی از پیش مقصدتان را هدف گذاری کنید با تعیین دقیق تاریخ سفر، شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی، ترن و یا اتوبوس. برای حمل و نقل هوایی و زمینی همیشه مستقیم ترین و کوتاهترین زمان بندی سفر را جستجو کنید.

برنامه های تور

بهتر است سالمندان با تورهای گردشگری سفر کنند تا برنامه ی خاص و مرتبی داشته باشند، و از امنیت برخوردار شوند اما بدین منظور لازم است که اطلاعات کاملی راجع به تورهای گردشگری مقصد تهیه کنید. خوب تحقیق کنید و مطمئن شوید که تور معتبر و خوش قولی را تهیه می کنید تا مسافران کهنسالتان آزار نبینند.

نکاتی برای داشتن سفر دلپذیر با سالمندان

خدمات ویژه مسافرتی

شاید دوست داشته باشید
علل و درمان لاغری سالمندان
آزمایش های ضروری برای دوران سالمندی

اگر سالمندان مورد نظر شما از لحاظ توانایی جسمی دچار محدودیت اند، قبل از خرید بلیت با آژانس مسافرتی هماهنگ کنید تا صندلی این کهنسالان در ردیف مخصوص افراد کم توان جسمی باشد. می توانید با فرودگاه مبداء و مقصد نیز برای استفاده از خدمات رایگان ویلچر صحبت کنید. همچنین اگر این افراد باید پرهیز غذایی خاصی داشته باشند، این مورد را هم با آژانش مسافرتی در میان بگذارید تا بتوانند در طول سفر، وعده های مختص به خودشان را دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز

اگر سالمندان شما تحت نظر و درمان پزشکی هستند، حتما یک کپی از مدارک پزشکی آن ها را در چمدان بگذارید. یکی از آن ها را در کیف دستی و دیگری را در چمدان مادر یا پدر بگذارید، دیگری را برای خویشاوندی که در مقصد منتظر آن هاست پست کنید.

اگر سالمندان شما خیلی به کار با تلفن همراه وارد نیستند، شماره خود را در بخش تماس های سریع گوشی قرار بدید و نحوه شماره گیری سریع را به آن ها آموزش دهید.

توصیه های امنیتی

بهتر است که سالمندان پول نقد را در کیف دستی یا کیف پول مردانه قرار ندهند ، و از کیف های کوچکی که بند دارد و می توانند آن را به گردنشان اندازند استفاده کنند، و مردان مسن هم می توانند وجوه نقدشان را در کیف هایی که به کمربند متصل می شود قرار دهند.

از توصیه های دیگر این است که در هنگام منتظر شدن در مکانی شلوغ ساک های دستیشان را روی زمین و بین دو پایشان قرار دهند تا سرقت آن دشوارتر گردد، همچنین اگر روی صندلی نشسته و منتظر هستند بند کیف و ساک هایشان را به دسته ی صندلی گره بزنند.

اطمینان های دارویی

قبل از سفر با مراجعه به پزشک معالج دستورات دارویی لازم را بگیرند و به اندازه‌ی کافی دارو همراه خود داشته باشند. شما پیشاپیش می توانید از پرسنل حمل و نقل درخواست کنید تا در زمانهایی خاص (بر اساس اوقات محلی) به پدر و یا مادرتان برای مصرف دارو یادآوری نمایند. راه جایگزین تهیه ساعت زنگ دار برای ایشان است.

نکاتی برای داشتن سفر دلپذیر با سالمندان

زمان سفر سالمندان

شاید برای جوانان مساله ی مهمی نباشد که در شب سفر کنند یا روز، به برف و بوران و هوای بارانی برخورد کنند ، و در میان تابش نور مستقیم خورشید باشند اما این موارد برای سالمندان از نکاتی حائز اهمیت است. باید بهترین زمان سفر را برایشان انتخاب کنید هم بهترین ساعات روز و هم بهترین فصل زیرا گاهی هوای نامناسب، می تواند اوقات آن ها را تلخ کند و هیچ لذتی از سفر نبرند و یا این که در شب مسافرت بروند را دوست نداشته باشند.

تهیه ویلچر

شاید سالمندان مورد نظر شما مشکلی در راه رفتن نداشته باشد و شما نیازی در رابطه با اخذ صندلی ویلچر احساس نکنید. اما در صورت نیاز شما می توانید این صندلی ها را از فرودگاه ها و یا ایستگاه های قطار تهیه نمایید و اگر بنابر شرایط لازم دانستید یک صندلی چرخدار از قبل به همراه بیاورید.

سفر با خودرو

توصیه می شود که سالمندان در طول سفر در صندلی عقب بنشینند و کمربند ایمنی را ببندند و هرگز به مدت طولانی به طور ثابت در اتومبیل ننشینند و تحرک داشته باشند.

اگر مایل به سفر نباشند…

برخی سالمندان تمایل دارند روزهای تعطیل را در آرامش و در منزل خودشان سپری کنند و دلیلشان هم این است که حوصله سفرهای دور و نزدیک با وسایل نقلیه عمومی یا شخصی یا تحمل شلوغی و سر و صدای بچه‌ها را ندارند، ساعت خواب و خوراک و نظم در مصرف داروهایشان به هم می‌خورد و در یک کلام به علت به هم خوردن نظم زندگی، ماندن در خانه را به هیاهوی سفر ترجیح می‌دهند. در این مواقع اصرار نکنید و اگر لازم است، از کسی بخواهید تا در نبود شما از آنها مراقبت کند.

نکاتی برای داشتن سفر دلپذیر با سالمندان
5 (100%) 1 رای

سوال پزشکی دارید ؟!؟
همین الان از طریق تلگرام سوال خود را بپرسید و پاسخ خودتون را در یافت کنید !
کانال نبض ما رو نمی دانید ؟!! می توانید از طریق کانال تلگرام نبض ما آخرین مطالب سایت را دنبال کنید !

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت سالمندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند