ایجاد کارگاههای کوچک تولید تجهیزات پزشکی در مناطق محروم/ استقبال از تولیدکنندگان ایده های نوی ساخت تجهیزات پزشکی


ایجاد کارگاههای کوچک تولید تجهیزات پزشکی در مناطق محروم/ استقبال از تولیدکنندگان ایده های نوی ساخت تجهیزات پزشکی

مدیرعامل شرکت تهران الکتریک با تشریح سابقه، وضعیت فعلی و برنامه های توسعه ای این شرکت، از ورود شرکت تهران الکتریک به بخش تولید تجهیزات پزشکی با احداث کارگاههای کوچک در مناطق محروم خبر داد.

به گزارش آژانس خبری اقتصادتایمز به نقل از روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، شرکت تهران الکتریک شرکتی باسابقه و شناخته شده در عرصه تأمین تجهیزات پزشکی است. این شرکت در سال 1347 تأسیس شده و نزدیک به نیم قرن سابقه فعالیت دارد. شرکت تهران الکتریک فعالیت خود را با اخذ نمایندگی از برندهای معروف لوازم خانگی آغاز کرد و سپس موضوع فعالیت های خود را در زمینه بازرگانی لوازم و تجهیزات پزشکی و دارویی تغییر و گسترش داد. امروزه این شرکت به عنوان یکی از شرکت های پیشرو و موفق در این عرصه شناخته می شود.

با «مهندس بابک اسماعیلی» مدیرعامل شرکت تهران الکتریک در خصوص سابقه، وضعیت فعلی و راهبردهای توسعه ای این شرکت به گفت و گو نشسته ایم. مشروح این گفت و گو در ادامه آمده است.

این شرکت در چه سالی تأسیس شد و اهداف اولیه تأسیس آن چه بود؟

اسماعیلی: شرکت تهران الکتریک از شرکت های قدیمی است که تقریبا 49 سال از آغاز فعالیت این شرکت می گذرد و در حال ورود به پنجاهمین سالگرد تأسیس این شرکت هستیم. این شرکت حدود نیم قرن پیش در بخش لوازم خانگی و الکترونیکی تشکیل شد اما بعد از مدتی موضوع فعالیت شرکت تغییر پیدا کرد و به بحث تولید و واردات تجهیزات پزشکی و آی تی بیمارستانی، مشاوره و راه اندازی بیمارستانها و راه اندازی مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی و بسیاری دیگر از مراکز بیمارستانی که طبق بند 2 و بند 10 تبصره ذیل ماده 55 آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه علوم پزشکی در سالهای متمادی با توجه به بند ترک تشریفات مناقصات که داشت فعالیت کرده است.

هشتاد و چهار درصد سهام شرکت تهران الکتریک متعلق به بنیاد شهید است و در مقاطع مختلف در زمینه تأمین کالای تجهیزات پزشکی برای ارگانهای سپاه، ناجا، معاونت بهداشت و درمان و امداد، اورژانس و سازمانهای مختلف فعالیت داشته است.

با توجه به دستوری که وزیر بهداشت و درمان در سال 93 داشت، شرکت تهران الکتریک می تواند به عنوان یک شرکت توزیعی فعالیت کند و در صورتی که روسای دانشگاه های علوم پزشکی صلاح بدانند در انجام ترک تشریفات مناقصات شرکت کند و اقدام به تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی زیرنظر دانشگاه های علوم پزشکی نماید.

ایجاد کارگاههای کوچک تولید تجهیزات پزشکی در مناطق محروم/ استقبال از تولیدکنندگان ایده های نوی ساخت تجهیزات پزشکی

*آغاز مطالعه تولید تجهیزات پزشکی

پس عمده فعالیت شما در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی است؟

اسماعیلی: بله عمده فعالیت ما در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی است. البته ما یک سری فعالیت های جدید را با توجه به برنامه هایی که سازمان دارد قرار است آغاز کنیم. برنامه ریزی شده تا در بخش تولید برخی تجهیزات ورود کنیم که در این زمینه، یک سری برنامه ها را داریم که اکنون در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارند، در صورتی که تکمیل شوند هر تجهیزی که از جمیع شرایط و الزامات، همچنین از نظر فنی و اقتصادی دارای توجیه مناسب شناسایی شود با تأمین اعتباری که در وهله اول به صورت محدود خواهد بود، در بخش تولید ورود پیدا کنیم.

* در بخش اشتغال زایی مناطق محروم گام بر می داریم

یعنی در برنامه دارید که ایحاد بسترهای تولید مثل احداث کارخانه را در دستور کار قرار بدهید؟

اسماعیلی: بیشتر احداث کارگاههای کوچک در مناطق محروم مد نظر ماست. ما دو هدف داریم؛ یکی اینکه بتوانیم سرمایه هایی گردآوری کنیم و یک سری کارگاههای کوچک به صورت Small Business در مناطق محروم احداث کنیم و در بخش اشتغال زایی مناطق محروم گام برداریم و دیگری اینکه بتوانیم در کوتاه مدت، بازگشت سرمایه خوبی داشته باشیم. اکنون زیاد به دنبال اجرای پروژه های بزرگ نیستیم.

قرار است این تجارت های کوچک به صورت یک زنجیره ارزش باشند؟

اسماعیلی: دقیقا، به صورت زنجیره ای مشخص، در حوزه ای که خودمان داریم فعالیت می کنیم.

یعنی در نهایت منجر به تولید یک محصول خاص بشوند؟

اسماعیلی: بله، همینطور است.

* بحث تولید تجهیزات پزشکی همراه با انتقال دانش مطرح است

در تولید این محصولات فرآیند انتقال دانش را هم مورد توجه شما قرار دارد؟

اسماعیلی: در واقع یکی از برنامه های جدیدی که در دستور کار داریم، بحث تولید همراه با انتقال دانش است؛ به طوری که با همکاری یک شرکت خارجی صاحب فناوری، اقدامات تولیدی خود را آغاز کنیم و در طول زمانی مشخص، بتوانیم دانش ساخت یک محصول جدید را بومی کنیم.

در روزهای اخیر یک هیئت پاکستاتی با حضور در محل شرکت تهران الکتریک، برای همکاری ابراز تمایل کرد و صحبت هایی پیرامون بحث اعطای نمایندگی صورت گرفت؛ ما به آنها گفتیم به شرطی نمایندگی می پذیریم که انتقال تکنولوژی هم داده شود.

در حال حاضر خیلی از شرکت های بزرگ، چه اروپایی و چه آسیایی، بیشتر به دنبال این هستند که ایران به یک بازار مصرف بزرگ محصولات آنها تبدیل شود و نمایندگی هایی که به شرکت های ایرانی داده می شود، بیشتر با این هدف انجام می شود.

شرکت تهران الکتریک نیز در این 49 سال شاید چیزی در حدود 20 نمایندگی از شرکت های مختلف داشته، نمایندگی هایی که از برندهای مطرح دنیا بوده اند. ولی راهبرد جدید هیئت مدیره جدید و تیم مدیریتی جدید شرکت این است که اگر هم قرار است تهران الکتریک نمایندگی جدیدی بگیرد، باید با رعایت این شرط باشد که تکنولوژی جدیدی بومی سازی شده و تولید در کشور خودمان انجام شود.

مسیر محوری شما در بخش تولید تجهیزات پزشکی چه مسیری است؟ نیاز دانشگاه های علوم پزشکی است یا مناطق محروم، و یا توجیه فنی و اقتصادی تولید یک محصول؟

اسماعیلی: ما داریم اینها را برسی می کنیم. در واقع در واحد تحقیق و توسعه شرکت، داریم بررسی میکنیم که از بین محصولاتی که می شود استفاده کرد و یک سری از محصولات مصرفی که وجود دارد، کدام یک در اولویت تولید باید قرار بگیرد.

ما خودمان در حال حاضر در بخش تجهیز و ارائه خدمات فنی تجهیزات بیمارستانی فعالیت می کنیم. به وضوح می بینیم خیلی از اینها در ایران تولید نمی شود و یا خیلی محدود تولید می شود که با توجه به نیاز بالایی که کشور دارد، بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در بیمارستانها و مراکز درمانی از خارج از کشور وارد می شود. در تأمین بخشی از این تجهیزات، توجیه اقتصادی با واردات است چرا که در وهله فعلی زیرساختهای لازم برای تولید همه تجهیزات را نداریم؛ اما برخی از تجهیزات را می توانیم با تأمین سرمایه های به نسبت کوچک و احداث کارگاههای تولیدی در مناطق محروم، در یک پروسه دانش بنیان و حساب شده، در داخل کشور به تولید برسانیم.

این هدفگذاری اکنون در حال بررسی است؟

بله، در حال بررسی است . هنوز قطعی نیست که چه کالایی برای تولید در دستور کار قرار گیرد. در واقع روی این موضوع، واحد تحقیق و توسعه ما در حال بررسی ابعاد مختلف کار است تا ببینیم با توجه به تمامی موارد مورد توجه ما، کدام محصول یا محصولات در اولویت تولید قرار می گیرند.

ایجاد کارگاههای کوچک تولید تجهیزات پزشکی در مناطق محروم/ استقبال از تولیدکنندگان ایده های نوی ساخت تجهیزات پزشکی

* ایجاد دو کارگاه تولیدی در مناطق محروم تا پایان سال 96

سازمان کوثر: برآوردی دارید که این بررسی ها تا چه زمانی ممکن است به نتیجه برسد؟

قطعا در سال جاری به نتیجه می رسد. برنامه ما بر این اساس است که از دو ماه آینده، در این بحث ورود جدی داشته باشیم و در آن زمان می توانم بگویم در چه تجهیزاتی در کدام نقاط کشور بحث تولید را آغاز می کنیم. پیش بینی ما بر این است که در نیمه دوم سال، کار اجرایی را در ساخت بسترهای بخش تولید آغاز کنیم.

ان شاالله برنامه ما این است که تا پایان سال 96 حداقل در دو بخش ورود کنیم و حداقل دو کارگاه کوچک تولیدی در مناطق محروم ایجاد کرده و کار را شروع کنیم.

اشاره داشتید به وجود واحد تحقیق و توسعه در شرکت تهران الکتریک، این واحد در حال حاضر هم بازار داخل و هم بازار خارج را رصد می کند یا فعالیت های پژوهشی و بررسی های آن فقط معطوف به بازار داخلی است؟

اسماعیلی: فعلا تمرکزمان بر روی بازار داخل است. اما برنامه بلند مدتی که داریم، خصوصا در بحث بومی سازی خیلی از تکنولوژی ها، این امکان را به ما می دهد که در بلندمدت روی بازار فرا مرزی هم کار کنیم. با توجه به حسن سابقه شرکت تهران الکتریک که هم در حوزه داخل کشور و هم در حوزه خارجی، نام و برندی معتبر است، می توان در آینده با پرورش این برند، به صادرات تولیدات داخلی ورود کرد.

این موضوع هم مستلزم این است که امروز در گام نخست که تولید به همراه انتقال دانش فنی است، موفق باشیم. پس اکنون همه تمرکز ما بر روی تولید داخلی است. هم بازار داخلی و هم بازار کشورهای همسایه ما مثل عراق و افغانستان، برای تأمین محصولات و تجهیزات پزشکی، بازار بسیار خوب و رو به رشدی است. منتها اندیشه ما بر این اصل است که باید حساب شده و گام به گام پیش برویم. برنامه ما این است که یک مقدار دید گسترده تری داشته باشیم، هم تجهیز نیرویی در این بخش داشته باشیم و هم بسترهای تولید را گسترش دهیم. برخی از محصولات را می توانیم در کشور خودمان به تولید برسانیم و برخی از محصولات را هم می توانیم در خاک همین کشورها مثل عراق و افغانستان تولید کنیم که در صورتی که بازار مصرف هم در همین کشورها دیده شود، هم هزینه ها را پایین می آورد و هم اینکه توجیه اقتصادی خیلی بالایی دارد. برنامه بلند مدت ما این است که به این سمت هم قدم برداریم، ولی در حال حاضر فعلا تمرکزمان در بازار داخل است.

* خوشنامی شرکت تهران الکتریک، استفاده از ظرفیت های نمایشگاه ایران هلث را آسان کرد

در خصوص بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران هلث بفرمائید. در این دوره مذاکراتی با شرکت های داخلی یا خارجی داشتید که به نتیجه ختم شود؟

اسماعیلی: فضایی که در نمایشگاه بین الملی ایران هلث وجود داشت، فضای بسیار خوبی برای تعامل، دیدار و مذاکره با شرکت های داخلی و خارجی بود. ما در این دوره از نمایشگاه با بسیاری از بخش ها، ارگانها و شرکت ها مذاکراتی انجام دادیم، چه در زمینه فعالیت های خود شرکت که فعالیت در بخش ترک تشریفات ها و بحث تجهیز مراکز درمانی دانشگاه های علوم پزشکی بود و چه در بخش همکاری های خارجی و اخذ نمایندگی های جدید مذاکراتی داشتیم که بیشتر منتج به این شد که جلسات دو جانبه دیگری به منظور ادامه بحث و بررسی نظرات داشته باشیم.

همین جلسه ای که در روزهای اخیر و حدود 4 روز بعد از برگزاری نمایشگاه ایران هلث با هیئت پاکستانی داشتیم، از همین جلساتی بود که در نمایشگاه دیدار و صحبت اولیه صورت گرفت و برای ادامه بحث، هیئت پاکستانی به محل شرکت تهران الکتریک آمدند. در مجموع خوشنامی شرکت تهران الکتریک، استفاده از ظرفیت های نمایشگاه را برای ما آسان کرده بود. چرا که بسیاری از شرکت ها با علم به حضور تهران الکتریک در نمایشگاه، به منظور دیدار با مسئولان شرکت ما و گفت و گویی با کارشناسان ما می آمدند.

ایجاد کارگاههای کوچک تولید تجهیزات پزشکی در مناطق محروم/ استقبال از تولیدکنندگان ایده های نوی ساخت تجهیزات پزشکی

*مراجعه تولیدکنندگان ایده های نوی ساخت تجهیزات پزشکی به تهران الکتریک

در بحث تولید تجهیزات پزشکی، از ظرفیت شرکت های داخلی که اکنون در بخش های مختلف تولید قطعات مورد استفاده در تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند، استفاده می کنید؟

اسماعیلی: ما واقعا تولیدکنندگان خوبی در صنعت تجهیزات پزشکی در داخل کشور داریم که بعضا کالاهایی به مراتب با کیفیت تر و مقرون به صرفه تر از کالاهای کشورهای اروپایی مثل آلمان تولید می کنند. تولیدکنندگانی در تبریز، ارومیه، اردبیل، تهران، ورامین و دیگر نقاط کشور هستند که تولیدات با کیفیتی دارند و کیفیت و کمیت تولید آنها رو به رشد است. دستاوردهای خیلی خوبی را در بخش توانمندی شرکت های داخلی در نمایشگاه امسال دیدیدم. خیلی هایشان هم به خاطر سوابق همکاری خیلی خوبی که با شرکت تهران الکتریک در این 49 سال داشتند، خیلی علاقه مند بودند که با ما همکاری داشته باشند. ما نیز از این همکاری استقبال کردیم. چه به صورت طرح های مشارکتی و چه در زمینه های دیگر، می توانیم همکاری های خوبی با تولیدکنندگان داخلی داشته باشیم. یک موضوع بسیار خوبی هم که در این نمایشگاه اتفاق افتاد این بود که چند تولیدکننده ایده به ما مراجعه کردند و در خصوص ایده های خود در بخش تولید تجهیزات پزشکی با ما صحبت کردند. ایده های خیلی خوبی داشتند که برخی از این ایده ها می توانند در صورت اجرایی شدن برای جانبازان عزیز کمک کننده و موثر باشند. یک سری اختراعات داشتند و ایده های پخته و علمی برای تولید داشتند. اذعان داشتند که نمی توانستیم به شرکت های دیگر اعتماد کنیم که اگر ایده مان را مطرح کنیم، مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و به قولی ایده دزدی نشود. می گفتند چون برند تهران الکتریک، برند شناخته شده ای در تأمین تجهیزات پزشکی است و از طرفی یک شرکت وابسته به نهادهای ارزشی همچون بنیاد شهید است، ایده خود را با اطمینان مطرح می کنند. همین هم شد و ما طرح هایشان را گرفتیم و برای بررسی بیشتر به واحد تحقیق و توسعه شرکت دادیم. قرار شد در واحد تحقیق و توسعه تهران الکتریک، جلساتی با آنها بگذارند و روی این طرح ها صحبت کنند. در صورتی که هر کدام از جمیع ابعاد و نظرات، قابلیت اجرایی داشت، یک سری فعالیت های توسعه ای روی آن تعریف کنیم.

ایده های متنوعی مطرح شد که برخی به واقع قابل تأمل و قابل تقدیر بود. مثلا یکی از مطرح کنندگان ایده، که فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بود، ایده ساخت آلیاژی خاص را مطرح کرده بود که با استفاده از آن می توانیم بدنه ولیچرهای جانبازان را با انعطاف پذیری خاصی تولید کنیم. در بحث تئوریک، ایده ای جالب توجه بود که قرار شد روی آن کار شود و قابلیت های فنی و اقتصادی آن در مقام عمل مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که واحد تحقیق و توسعه شما توجیه فنی و اقتصادی این طرح ها را مثبت ارزیابی کند، می توانیم بگوییم در آینده شرکت تهران الکتریک وارد حمایت از نوآوری و اختراعات در بخش تجهیزات پزشکی می شود؟

اسماعیلی: به امید خدا. این موضوع هم در دست بررسی است. همینجا دعوت می کنیم از تمام افرادی که در خانواده بزرگ شهدا و ایثارگران، طرح و ایده ای دارند که می شود در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی آنرا تجاری کرد، مطرح کنند که هم کمکشان کنیم و هم آمادگی داریم که به صورت سرمایه گذاری وارد مشارکت با آنها شویم و هم اگر نیاز بود به آنها آموزش های لازم را بدهیم تا کسب و کار خود را توسعه دهند.

* ارائه پیشنهاد شرکت های تولیدی برای تولید محصول با برند تهران الکتریک

امکان این وجود دارد با توجه به اینکه برند شما قدیمی و معتبر است، تولیدکننده های بخش های مختلف را تحت نام و برند تهران الکتریک گردآوری کنید و در آینده در صورتی که به این صلاحدید و این نقطه نظر برسید، احداث یک هلدینگ ساخت تجهیزات پزشکی را شاهد باشیم؟

اسماعیلی: ما یک سری پیشنهادات را در این نمایشگاه از یک سری از شرکت ها داشتیم که با توجه به اینکه برندی که تهران الکتریک دارد، معتبر و شناخته شده است، برخی کالاها با برند مشترک یا با برند تهران الکتریک تولید شود. این پیشنهادات در دست بررسی است. اما اینکه یک هلدینگ در این بخش شکل بگیرد باید در سازمان اقتصادی کوثر مورد بررسی و تصویب قرار بکیرد. تا آنجایی که بنده از برنامه های راهبردی سازمان اطلاع دارم، قرار نیست به صورت یک هلدینگ باشیم.

البته بخش سلامت سازمان با وجود شرکت تهران الکتریک، بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) و بیمارستان ساسان، بخش فعال و پویایی است، اما تشکیل هلدینگ فعلا مد نظر نیست.

پس هم خودتان اقدام به احداث ظرفیت های جدید می کنید و هم اگر ظرفیتی در داخل کشور وجود داشت از آن بهره می گیرید؟

اسماعیلی: بله، برنامه هایمان بر این اساس است که ظرفیت های موجود را توسعه دهیم.

و سخن پایانی ...

اسماعیلی: در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته؛ تلاش می کنیم در مجموعه شرکت تهران الکتریک در راستای تحقق این شعار گام برداریم. یکی از بحث هایی که سازمان اقتصادی کوثر در سند راهبردی خود به آن اشاره کرده، خلق برندهای جدیدی هست که امیدوارم از تجربه ای که در شرکت کاونده و دیگر بخش های سازمان در بحث برندسازی داشتیم، بتوانیم در تهران الکتریک هم استفاده کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل