نسل جدید کابل‌های HDMI از رزولوشن 8K


نسخه‌ 2٫1 کابل‌های HDMI که با دستگاه‌های پیش از خود نیز سازگار هستند از رزولوشن 8K و قابلیت HDR در نرخ بروزرسانی 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین این کابل‌ها قادرند رزولوشن 4K را با نرخ بروزرسانی 120 هرتز پشتیبانی کنند. رزولوشن 4k، معادل با 8.3 میلون پیکسل در صفحه نمایش بود که امروز...

نسخه‌ ۲٫۱ کابل‌های HDMI که با دستگاه‌های پیش از خود نیز سازگار هستند از رزولوشن ۸K و قابلیت HDR در نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین این کابل‌ها قادرند رزولوشن ۴K را با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کنند.

نسل جدید کابل‌های HDMI از رزولوشن 8K

رزولوشن ۴k، معادل با ۸.۳ میلون پیکسل در صفحه نمایش بود که امروز شاید فراگیر شدن آن در تلوزیون‌ها خانگی و مانیتور‌های قدرتمند هستیم. حال به نظر می‌رسد نسل جدید کابل‌های HDMI قادر‌ند تصاویری شامل ۷۶۸۰ x 4320 و یا ۳۳ میلیون پیکسل را به صفحات نمایشگر برسانند. این ظرفیت جدید قادر است تصاویر چند بعدی بسیار با کیفیت را با سرعتی چشم‌گیر به نمایش بگذارد.

با توجه به آنکه هنوز نمایشگری قادر به پشتیبانی از رزولوشن ۸K نمی‌باشد و رزولوشن ۴K به تازگی در حال فراگیر شدن است، می‌توان گفت که کابل‌های HDMI نسخه ۲٫۱ بیشتر برای آینده طراحی شده‌اند و رزولوشن ۸k سال‌ها با فراگیر شدن فاصله دارد. در حال حاضر تنها نمونه‌‌های محدودی از مانیتور‌ها و تلویزیون‌های ۸K معرفی شده‌اند که آن‌‌ها هم یا نمونه‌ها آزمایشی هستند و یا برای استفاده‌ معدود طراحان حرفه‌ای عرضه شده‌اند. علاوه بر این، برای اسفاده از حداکثر توانایی کابل‌های HDMI 2.1 می‌بایست کابل‌های ارتباطی‌ای با قابلیت پشتیبانی از پهنای باند ۴۸ Gbps داشته باشید تا بتوانند تمامی دیتاها را منتقل کنند.

در توضیح قابلیت‌های نسل جدید کابل‌های HDMI آمده‌است که این کابل‌ها قادرند علاوه بر ۸K از رزولوشن ۱۰K نیز پشتیبانی کنند. با این حال هنوز توضیح دقیقی درباره این قابلیت داده نشده است. شاید منظور از رزولوشن ۱۰Kنسبت تصویر ۱۶:۹ باشد که گام بعدی دنیای تکنولوژی بعد از دستیابی به رزولوشن ۸K محسوب می‌شود، اما با توجه به توضیحات وب‌سایت Ars Technica این قابلیت بیشتر مربوط به حالت چندنمایشگری و یا نسخه‌ی آلتراواید نمایشگر‌های ۸k می‌باشد.

اما شاید جالب توجه‌ترین ویژگی HDMIهای جدید قابلیت Game Mode VRR باشد. این قابلیت از نرخ بروزرسانی متغیر پشتیبانی کرده و به پردازنده‌های گرافیکی اجازه می‌دهد تا تصویر را دقیقا در لحظه‌ی رندر شدن بر روی نمایشگر نشان دهد.

نسل جدید کابل‌های HDMI از رزولوشن 8K

ویژگی نرخ بروزرسانی متغیر که با عنوان VSync از آن یاد می‌شود به مانیتور اجازه می‌دهد تا تعداد دفعات بروزرسانی تصویر را به انتخاب خود تغییر دهد. از آنجایی که سرعت تولید تصویر برای پردازنده‌های گرافیکی مختلف، متفاوت است، این ویژگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال اگر در میان یک بازی، در محلی نزدیک به شما انفجاری صورت بگیرد، سرعت پردازنده گرافیکی شما کاهش پیدا می‌کند تا جز به جز تصاویر آن انفجار را رندر کند که بدون ویژگی Vsync، این موضوع منجر به عدم هماهنگی مانیتور و پردازنده شما خواهد شد.

نسل جدید کابل‌های HDMI از رزولوشن 8K

حال با استفاده از قابلیت Game Mode VRR بسیاری از المان‌های تنظیم نرخ بروزرسانی تصویر مستقیما در کابل HDMI اعمال خواهد شد. هر چند این قابلیت کاملا جدید نیست و پیش از این چیزی مشابه با آن را با نام Adaptive Sync در پورت‌های نمایش A/V استاندارد تجربه کرده بودیم، اما با توجه به پتانسیل بسیار بالای HDMI 2.1، قابلیت Game Mode VRR می‌تواند تاثیر قابل توجهی در حل مشکلات مربوط به بروزرسانی تصویر داشته باشد.

ظاهرا این محصول در یک چهارم دوم سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد. پس تا آن زمان باید منتظر اطلاعات بیشتر از این تکنولوژی جدید باشیم.

منبع: تک شات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی