اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانان


اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانان

 بیشتر بچه هایی که بیماری adhd یا بیش فعالی و نقص توجه در انها تشخیص داده شده است افراد ارامی بوده اند. بنابراین بهتر است که به طور دقیق تر با نشانه های این اختلال آشنا شویم: در نوجوانان و بچه ها علائم adhd شامل این موارد می باشند: حواس پرتی زودرنجی نداشتن تمرکز بیش فعالی انگیزش ناگهانی برای مطالعه...

بیشتر بچه هایی که بیماری adhd یا بیش فعالی و نقص توجه در انها تشخیص داده شده است افراد ارامی بوده اند. بنابراین بهتر است که به طور دقیق تر با نشانه های این اختلال آشنا شویم:

در نوجوانان و بچه ها علائم adhd شامل این موارد می باشند:

حواس پرتی زودرنجی نداشتن تمرکز بیش فعالی انگیزش ناگهانی

برای مطالعه بیشتر:

اختلال بیش فعالی و نقص توجه: باورهای غلط و حقایق

درطول سالهای نوجوانی به خصوص در زمان تغییرات هورمونی دوران بلوغ علائم adhd ممکن است رو به وخامت برود.

Adhd چه تاثیری در زندگی نوجوانان دارد؟

اغلب مشکلاتی که نوجوانان adhd در مدارس دارند مشکل حواس پرتی و عدم تمرکز است که از تاثیرات ان می توان به پایین امدن سطح نمرات مخصوصا در نوجوانانی که تحت معالجه قرار نگرفته اند اشاره کرد. برای نوجوانانی که بیماری adhd دارند فراموش کردن تکالیف دفتر یادداشت وخسته و کسل بودن در انجام کارهای روزمره کلاسی موضوع غیرعادی نیست. ممکن است نوجوانان کاملا بی اعتنا و یا حساسیت بیش از اندازه داشته باشند. برای تشخیص بیماری نباید منتظر بروز این علائم باشیم. انها ممکن است صحبت های معلم یا همکلاسی خود را قطع کنند یا در حین انجام تکالیف در کلاس در ان خلل ایجاد کنند. نوجوانانی که بیماری adhd دارند ممکن است اغلب بیقرار یا در حالت تشویش باشند و نتوانند آرام و ساکت در کلاس بنشینند.

اغلب نوجوانانی که بیماری adhd دارند چنان ذهن خود را مشغول چیزهای دیگر می کنند که فراموش میکنند وظایف معمول خود را انجام دهند از جمله مواردی که دیده شده انجام تکالیف منزل و یا انجام مهارت های ورزشی می باشد خصوصا زمانی که همتایی مثل خود داشته باشد. نداشتن تمرکزحواس لازم اغلب منجر به کسب نمرات ضعیف در امتحانات می شود و یا در تیم های ورزشی و فعالیت های بیرون از مدرسه و در گروه همتایان دچار افت می شوند.

ایا بیماری adhd احتمال ریسک تصادف اتومبیل و مشکلات ناشی ازمصرف مشروبات الکلی را افزایش می دهد؟

بله. رانندگی در این حالت ریسک تصادفات را در بیماران adhd افزایش می دهد. طبق امار، نوجوانانی که دارای این حالت بوده اند ۴ برابر بیشتر در معرض تصادفات بوده اند نسبت به نوجوانانی که سالم بودند. نوجوانانی که دارای بیماری adhd هستند ممکن است بدون فکر قبلی و بی تجربگی و حس هیجان طلبی و ریسک پذیری بالا و داشتن خصیصه هایی از این قبیل، تصادف هایی داشته باشند که منجر به اسیب های جدی شود.

مطالعات نشان داده نوجوانانی که بیماری adhd دارند ولی به طورمرتب دارو های خود را مصرف میک نند کمتر دچار تصادف خواهند شد .

نوجوانی که بیماری adhd دارند بیشتر شبیه به کسانی هستند که مصرف مشروبات الکلی سنگینی دارند تا نوجوانان سالم. انها همچنین مشکلات به مراتب یبشتری بیدا می کنند زمانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند.

همچنین مطالعات نشان داده نوجوانانی که adhd دارند ۲ برابر بیشتر ازسایرهمسالان خود در۶ ماه گذشته مصرف نا متعارف مشروبات الکلی و۳ برابر بیشتر از داروی غیر متعارف همانند ماری جوانا استفاده کرده اند.

درمان اصولی و صحیح برای این بیماران می تواند ریسک مصرف بیشتر الکل و داروهای ممنوعه را کاهش دهد.

مترجم: سودا عباسی برهانی. دانشجوی روانشناسی دانشگاه پیام نور تبریز

مطالب مرتبط

اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجواناناختلال بیش فعالی و نقص توجه: باورهای غلط و حقایق اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانانمعرفی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجواناناختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان. تعریف و درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانانویژگی های شگفت انگیز کودک با بیش فعالی و کمبود توجه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !