پانیک: حمله اضطرابی – قسمت دوم


چه چیزی منجر به پانیک می شود؟ بدن یا ذهن؟ نقش بدن ممکن است استعداد ژنتیکی برای اختلالات اضطرابی وجود داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به حملات اضطرابی، گزارش می کنند که حداقل یکی از اعضای خانواده، مبتلا به اختلال هراس یا اختلال عاطفی دیگری مانند افسردگی، بوده است. مطالعه حملات هراس در دوقلوهای نیز این مطلب را تایید کرده است.

چه چیزی منجر به پانیک می شود؟ بدن یا ذهن؟

نقش بدن
ممکن است استعداد ژنتیکی برای اختلالات اضطرابی وجود داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به حملات اضطرابی، گزارش می کنند که حداقل یکی از اعضای خانواده، مبتلا به اختلال هراس یا اختلال عاطفی دیگری مانند افسردگی، بوده است. مطالعه حملات هراس در دوقلوهای نیز این مطلب را تایید کرده است.
اختلال هراس همچنین می تواند به علت نقص زیست شناختی باشد، هر چند نشانگر بیولوژیکی خاصی هنوز مشخص نشده است.
تمام گروه های قومی آسیب پذیر به وحشت اختلال می باشد و این مسئله، ازتباطی به نژآد یا رنگ پوست و ناحیه جغزافیایی خاصی ندارد. به دلایل ناشناخته، زنان دو برابر مردان، به حملات پانیک مبتلا می شوند.

نقش ذهن
حوادث استرس زا در زندگی می تواند اختلالات ترس را آغاز کند. ارتباط زیادی بین حملات هراس و اتفاقات ناخوشایند زندگی مانند سوگ، جدایی و… مشاهده شده است. برخی از محققین می گویند وقتی به علت فشارهای متعدد، مقاومت بدن کاهش می یابد، حملات اضطرابی، بیشتر می شوند.

نقش بدن و ذهن، هردو
به هر حال نمی توان نقش عوامل زیستی و روانی را جدا کرد. علل جسمی و روانی اختلال هراس با هم کار کنند.
برای مثال، اگر یک فرد مستعد اختلال ترس، در اثر شرکت در مسابقه، نوشیدن قهوه، ورزش یا مصرف داروهای خاص، دچار افزایش ضربان قلب شود، ممکن است این را به عنوان نشانه ای از یک حمله تفسیر کند و این تفکر، واقعا یک حمله اضطرابی را به همراه بیاورد. از سوی دیگر، قهوه، ورزش، و برخی از داروها، گاهی اوقات، بای افراد مستعد، واقعا منجر به حملات هراس می شوند.
یکی از چیزهایی که مبتلایان به حملات پانیک را بهشدت آزار می دهد این است که مدام به این می اندیشند که چگونه خود را از موقعیتهایی که ممکن است یک حمله اضزرابی را به ارمغان بیاورد، دوری کنند.

آیا مبتلایان به حملات پانیک می توانند زندگی عادی داشته باشند؟
به طور قطعی، بله.
اختلال هراس گرچه یک بیماری ناتوان کننده و آزاردهنده است، اما به راحتی قابل درمان است. درمانهای موجود برای پانیک، بسیار موثر هستند به شرط آنکه به درستی بنامه ریزی شده باشند.
پس از درمان اختلال هراس، فرد به هیچ عوارض دائمی مبتلا نمی شود و اگر درمان کامل شده باشد، حملات اضطرابی برای همیشه متوقف خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید