با گرافیک AMD و انواع آن آشنا شوید


گرافیک AMD چون کمتر از انویدیا استفاده میشوند، مطالب کمتری هم در مورد آن‌ها وجود دارد. در این پست قصد داریم در مورد گرافیک AMD  برای شما صحبت کنیم. پس با ما در ادامه همراه باشید. درباره شرکت AMD amd مخفف عبارت Advanced Micro Devices است. شرکت AMD یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که پردازنده مرکزی CPU و همینطور پردازنده...

گرافیک AMD چون کمتر از انویدیا استفاده میشوند، مطالب کمتری هم در مورد آن‌ها وجود دارد. در این پست قصد داریم در مورد گرافیک AMD برای شما صحبت کنیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

درباره شرکت AMD

amd مخفف عبارت Advanced Micro Devices است. شرکت AMD یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که پردازنده مرکزی CPU و همینطور پردازنده گرافیکی GPU را طراحی و تولید می‌کند. شرکت AMD و انویدیا تنها شرکت های دنیا هستند که پردازنده گرافیکی برای کامپیوتر تولید می‌کنند. شرکت AMD و اینتل هم تنها شرکت هایی هستند که پردازنده مرکزی برای کامپیوترها تولید می‌کنند. البته شرکت AMD چیپست مادربورد و میکروپروسسور هم طراحی می‌کند اما بیشتر بخاطر گرافیک و سی پی یو معروف شده است.

شرکت AMD در سال ۲۰۰۶ شرکت ATI را خرید و در حال حاضر تمام پردازنده‌ها و پردازنده های گرافیکی با نام تجاری AMD معرفی می‌شوند اما قبلا گرافیک ATI نامیده می شد. ولی در حال حاضر این دو فرقی با هم ندارند.

گرافیک AMD چیست ؟

همانطور که گفتیم، در حال حاضر فقط دو شرکت وجود دارند که گرافیک تولید می‌کنند. یکی انویدیا و دیگر هم AMD. این شرکت ها، چیپ گرافیکی تولید می‌کند و به شرکت های جانبی واگذار می‌کنند تا آن‌ها کارت گرافیک تولید کنند. قبلا در مورد تفاوت چیپ گرافیک و کارت گرافیک توضیح دادیم. پس گرافیک AMD یک چیپست گرافیکی است که توسط شرکت AMD تولید می‌شود. این چیپست ها می‌توانند روی مادربورد لپ تاپ لحیم شوند، می‌توانند روی کارت گرافیک لحیم شوند و داخل کیس کامپیوتر و روی مادربورد قرار بگیرند.

جالب است بدانید که هم در ایکس باکس وان اس و هم در پلی استیشن ۴ از گرافیک AMD استفاده شده. البته فکر نکنید که انویدیا سهمی ندارد. گرافیک انویدیا در بیشتر لپ تاپ ها استفاده شده و قطعا تعداد لپ تاپ ها از تعداد کنسول های دنیا بیشتر است. در واقع گرافیک های انویدیا در کارهای محاسباتی خوب هستند و گرافیک های AMD در کارهای گرافیکی.

انواع گرافیک AMD

در حال حاضر شرکت AMD در ۴ دسته بندی کلی، پردازنده گرافیکی تولید می‌کند :

■ گرافیک دسکتاپ : این دسته از گرافیک ها برای کامپیوتر های رومیزی طراحی و روی یه کارت گرافیک تعبیه می‌شوند و داخل کیس قرار می‌گیرند. سری HD 6000 و HD 7000 و HD 8000 و Radeon R5 ,R7 , R9، گرافیک هایی هستند که در این دسته بندی قرار میگیرد. مثل گرافیک Radeon hd 8770 که از سری ۸۰۰۰ گرافیک های AMD است و یا مدل Radeon R9 370.

■ گرافیک لپ تاپ و موبایل : این دسته از گرافیک‌های AMD برای استفاده در دستگاه های قابل حمل طراحی شده‌اند. لپ تاپ ها، برخی تبلت ها، آلترابوک ها و تبدیل پذیرها. نامگذاری گرافیک های لپ تاپ AMD مثل گرافیک های دسکتاپ است فقط با این تفاوت که حرف M اضافه شده. مثلا گرافیک AMD Radeon HD 7670m برای لپ تاپ طراحی شده اما همین گرافیک بدون حرف m برای دسکتاپ طراحی شده است.

■ گرافیک ورک استیشن : ورک استیشن به لپ تاپ ها و یا کامپیوتر های رومیزی گفته می‌شود که برای کارهای تکنیکال یا فنی و پیچیده طراحی شده‌اند. شرکت AMD برای ورک استیشن ها هم چیپ گرافیک تولید می‌کند مثل گرافیک Firepro RG220.

■ گرافیک کنسول : همانطور که گفتیم، شرکت هایی که کنسول بازی تولید می‌کنند، پردازنده گرافیکی مورد نیازشان را از شرکت AMD خریداری می‌کنند. در ایکس باکس، پلی استیشن و نینتندو وی از گرافیک های AMD استفاده شده مثلا گرافیک مورد استفاده در ایکس باکس وان اس گرافیک AMD با فرکانس ۹۱۴ مگاهرتز است.

انواع برند گرافیک AMD

گرافیک های AMD در چند برند مختلف تولید می‌شوند که هر کدام اسم و مشخصات مجزا دارند.

■ سری Radeon : سری معمولی است که در بازار نیز فراوان شده. در واقع این سری از همان شرکت ATI به یادگار مانده است.

■ سری Mobility Radeon : این سری، سری کم مصرف کارت گرافیک های AMD محسوب می‌شود. پس هر گرافیک AMD ای که پیشوند Mobility دارد مدل کم مصرف است. از این گرافیک ها در لپ تاپ ها استفاده می‌شود.

■ سری AMD Fire pro : این سری، سری گرافیک های قدرتمند بوده که برای ورک استیشن ها طراحی شده‌ است.

■ سری AMD Radeon pro : این سری در واقع نسل جدید همان fire pro می‌باشد که برای ورک استیشن ها طراحی می‌شود.

شماره گذاری گرافیک AMD

گرافیک‌های AMD قبلا ۴ رقمی شماره گذاری میشدند. مثلا Radeon HD 7750. سری ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ یا ۸۰۰۰ که در هر کدام از این سری ها چندین پرازنده گرافیکی وجود داشت. در یک نسل، هر چقدر عدد بزرگتر باشد، آن گرافیک قوی تر و جدیدتر است. مثلا گرافیک HD 8770 از HD 8750 قوی تر و جدیدتر است. در مورد جدید بودن نمی‌شود با اطمینان گفت یعنی شاید استثنا هم وجود داشته باشد اما در مورد قوی بودن مطمئن باشید.

در نسل های مختلف بالاتر بودن عدد به معنای بهتر بودن نیست. مثلا اگر یک گرافیک نسل ۷ و یکی دیگه نسل ۸ باشد، نمی‌توان گفت چون عدد ۸ از ۷ بزرگتر است پس قطعا همانی که با ۸ شروع می‌شود بهتر عمل می کند. باید مقایسه کنید.

گرافیک های AMD در حال حاضر در ۳ دسته بندی کلی قرار دارند. سری R5، سری R7 و سری R9. در دنیای تکنولوژی همیشه اینطور قرارداد می‌کنند که هر چقدر عدد مدل یک محصول بزرگتر باشد، آن محصول قوی تر یا جدید تر است. در گرافیک های AMD هم این مسئله صدق می‌کند.

با گرافیک AMD و انواع آن آشنا شوید

همانطور که در بنچمارک بالا هم می بینید، هر چقدر عدد بزرگتر است، گرافیک AMD قوی تر شده.

■ سری R5 : این سری از گرافیک های AMD جزء گرافیک های سطح پایین و نسبتا ضعیف AMD هستند و نمی‌شود کارهای مولتی مدیا و یا گیم با آن‌ها انجام داد.

■ سری R7 : این سری جزء گرافیک های متوسط هستند. با گرافیک های R7 می توانید کارهایی در حد فتوشاپ و افتر افکت انجام بدهید اما باز هم مخصوص بازی نیست.

■ سری R9 : این سری قوی ترین گرافیک ها را دارد و مخصوص بازی و مولتی مدیا طراحی شده. از بازی ها و فیلم های ۴K پشتیبانی می‌کند و بعضی از گرافیک های سری R9 از شرکت AMD، مخصوص دستگاه های واقعیت مجازی یا VR طراحی شده‌اند.

پس R5 ضعیف تا معمولی، R7 معمولی تا نسبتا قوی و R9 هم قوی تا فوق قوی.

بعد از عبارت R5 یا R7 یا R9 یک شماره ۳ رقمی وجود دارد که نسل آن گرافیک را نشان می‌دهد. مثلا گرافیک R5 200 از گرافیک R5 300 قدیمی تراست. هر چقدر عدد بزرگتر ، نسل جدیدتر است. به عنوان مثال واقعی، گرافیک AMD R5 340 از گرافیک AMD R5 240 جدیدتر است. از طرفی، هر چقدر آن عدد ۳ رقمی بزرگ تر باشد، گرافیک قوی تر و جدید تری است، حتی اگر در یک نسل باشند. مثلا R5 240 از R5 230 جدید تر و قوی تر است.
با گرافیک AMD و انواع آن آشنا شوید

تا امروز گرافیک AMD تا عدد ۴۰۰ هم تولید شده. یعنی مدل RX 400. توجه کنید که حرف X فقط برای گرافیک هایی استفاده می‌شود که بالای ۱٫۵ ترافلاپس عملکرد پردازشی دارند و در رزولوشن ۱۰۸۰ یا فول اچ دی، ۶۰ فریم بر ثانیه خروجی میدهند. در غیر اینصورت، اون حرف X از مدل گرافیک AMD حذف می‌شود. مثلا گرافیک AMD Radeon R7 450 یک گرافیک با عملکرد پردازشی ۱۰۷۵ گیگافلاپس ( حدود ۱ ترافلاپس ) است و پسوند RX هم ندارد اما گرافیک Radeon RX 460 یک گرافیک با عملکرد پردازشی ۱٫۹ ترافلاپس است و پسوند RX دارد. پس گرافیک هایی که پسوند RX دارن قوی ترند.

نکته دیگر اینکه، در انتهای نام بعضی از گرافیک های AMD حرف X وجود دارد مثلا مدل R9 280X سرعت کلاک پالس بیشتری نسبت به مدل R9 280 دارد.

منبع

برای ورود به کانال تلگرام روژان کلیک کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سخت افزار

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی