زمینه‌های تشویق کودکان را برای قرائت قرآن فراهم کنیم


زمینه‌های تشویق کودکان را برای قرائت قرآن فراهم کنیم

اکرم عزتی قادریان در آئین رونمایی از اولین مصحف چاپ شده ویژه کودکان و نوجوانان و حافظین قرآن، اظهار کرد: قرآن کتابی است که باید هر روز خوانده شود. باید به دنبال زمینه‌های تشویق کودکان به قرائت قرآن باشیم.

زمینه‌های تشویق کودکان را برای قرائت قرآن فراهم کنیمزمینه‌های تشویق کودکان را برای قرائت قرآن فراهم کنیم
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آئین رونمایی از کتاب «قرآن مجید» (اولین مصحف چاپ شده ویژه کودکان و نوجوانان و حافظین قرآن) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 17 خردادماه) با سخنرانی فرشته معماریان، اکرم عزتی قادریان و مریم‌السادات سیدآقامدنی در سرای اهل قلم برگزار شد.

اکرم عزتی قادریان در این نشست گفت: فونت کودک قرآنی، نخستین‌بار برای این گروه سنی در این قرآن ارائه شده است. شیوه نگارش، علامت‌گذاری و شیوه تفکیک کلمات طوری برنامه‌ریزی شده که یک شاگرد مبتدی بتواند با کمترین غلط قرآن را قرائت کند.

وی با اشاره به اینکه این مصحف ویژه قرائت و انس بیشتر کودکان با قرآن بوده، ادامه داد: این قرآن طوری ارائه شده که بچه‌ها بدون دانستن قواعد می‌توانند تمام قرآن را قرائت کنند، در حالی که در بیشتر مدارس بچه‌ها بیشتر جزء 30 قرآن را می‌خوانند و با آن آشنا هستند.

قادریان اظهار کرد: این مصحف امسال در جشنواره آثار قرآنی «شمیم وحی» به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. طراحی جلد این قرآن برعهده مسعود نجابتی بوده و این اثر به خاطر ویژگی‌های که دارد در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت: قرآن کتابی است که باید هر روز خوانده شود. باید به دنبال زمینه‌های تشویق کودکان به قرائت قرآن باشیم.

قادریان همچنین درباره مشخصات نشر این مصحف افزود: این قرآن در قطع رقعی در 604 صفحه 15 سطری به بهای 35 هزار تومان و در 2 هزار نسخه از سوی انتشارات بیان مهربان منتشر و عرضه شده است. برای سال آینده این قرآن همراه با ترجمه روان عرضه خواهد شد.

زمینه قرآن ‌خواندن از کودکی باید ایجاد شود
فرشته معماریان نیز در این آیین با اشاره به اینکه زمینه قرآن ‌خواندن از کودکی باید ایجاد شود، بیان کرد: این مصحف با خط نسخ رایانه‌ای و فونت کودک با زمینه خلوت و‌ آسان، کودکان را به خواندن قرآن تشویق می‌کند. این فونت بهترین نمونه برای شروع به خواندن قرآن در سنین کودکی است.

وی افزود: فاصله مناسب بین کلمات باعث شده، اعراب به‌طور کامل روی حرف مخصوص به خود قرار گیرد. در این مصحف سعی شده از علامات وقف و اعراب در حد امکان کمتر استفاده شود. حروف ناخوانا نیز با رنگ طوسی مشخص شده‌اند که باعث می‌شود دانش‌آموزان بدون دانستن قوائد حروف ناخوانا مصحف شریف را به‌طور صحیح قرائت کنند.

معماریان گفت: کودکان از اینکه قرآن مخصوص به خود داشته باشند، برای قرائت و یادگیری قرآن به شوق می‌آیند. طرح جلد زیبا ویژه کودکان نیز در جلب نظر این گروه سنی بسیار موثر است. یکی از شرایط یادگیری پایدار در سنین پایین، یادگیری همراه با شوق و نشاط است. کودک وقتی می‌بیند که می‌تواند قرآن را درست تلاوت کند، برای یادگیری آن مشتاق‌تر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آشنایی با هر کتاب با خواندن آن میسر است، اظهار کرد: از آنجا که قرآن کلام الهی است، بر خواندن آن تاکید شده است؛ حتی اگر بدون معنا ارائه شده باشد نیز دارای آثار اخلاقی بسیاری است. اگر این نسخه از قرآن بدون معنی عرضه شده، دلیل این نیست که نیازی به معنا وجود ندارد، بلکه برای شروع در این گروه سنی ترجیح داده شده در مرحله نخست قرآنی خلوت‌تر تهیه و در مرحله‌های بعد معنی و فهم قرآن به آن افزوده شود.

اصل قرائت قرآن بر پایه تجوید است
مریم‌السادات سیدآقامدنی به‌عنوان دیگر سخنران این آیین بیان کرد: این قرآن، اولین مصحف تنظیم شده ویژه کودکان در جهان اسلام است که از مهمترین ویژگی‌های آن فونت کودک و تفکیک کلمات بوده که از حجم و شلوغی صفحات کاسته است. وقتی کودکان قرآن را باز می‌کنند، اگر صفحات شلوغ باشد، ممکن است برای خواندن آن دچار هراس شوند. هدف ما از عدم ارائه ترجمه در این مصحف، آموزش و خوانش آسان‌تر بود. اصل قرائت قرآن بر پایه تجوید بوده و این اصل مهم در این مصحف رعایت شده است.

وی در بیان برخی دیگر از ویژگی‌های این قرآن نیز گفت: در این مصحف حروف ناخوانا با رنگ خاکستری مشخص شده‌اند و استفاده از این رنگ به این دلیل بوده که در نگاه نخست تفاوتی با دیگر رسم‌الخط‌های قرآن نداشته باشد.

زمینه‌های تشویق کودکان را برای قرائت قرآن فراهم کنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403