آلاشت، زادگاه رضاشاه پهلوی


آلاشت، زادگاه رضاشاه پهلوی

دسته: ایرانشناسیآلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران است. نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است. وجه...

آلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران است. نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن نیز احتمالاً وجود عقابهای فراوان در کوه‌های بلند این منطقه‌است. منطقه آلاشت نیز با طبیعت زیبای خود خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در هجده کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است. این شهر زیبا و باطراوت با دارا بودن آب و هوای پاک و مفرح کوهستانی، بافت تاریخی به ثبت رسیده در فهرست میراث ملی، بقاع متبرکه امامزادگان، بنای مسجد امام حسین(ع) با معماری منحصر به فرد (1352)، موزه مردم شناسی در ساختمانی با قدمت بالغ بر 150 سال، رصدخانه و جاذبه های فراوان دیگر از مکانهای دیدنی مازندران به شمار می آید و هر ساله پذیرای خیل عظیم هموطنان عزیز و گردشگران داخلی و خارجی میباشد.
آلاشت، زادگاه رضا شاه پهلوی شهری زیبا و کوچک با تعداد کمی خانوار، با کوچه های تنگ و باریک، با خانه هایی خشتی و گلی و با سقف های تخته ایست. خانه ای که رضاشاه در آن به دنیا آمد، خانه عموی رضا شاه میباشد( 24اسفند1256) که به غلط در برخی از وبلاگها و سایت ها به منزل رضا شاه تعبیر میشود، در حال حاضر موزه مردم شناسی آلاشت است و عموم مردم برای بازدید از آن اقدام می نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها