خروج لخته خون بزرگ هنگام قائدگی


خروج خون در هنگام قائدگی برای خانم ها معمولا با پرسش ها و سوالاتی همراه می شود که باعث نگرانی و آشفته شدن ذهن آنها می شود ، یکی از موضوعاتی که در هنگام قاعدگی در برخی از خانم ها بروز پیدا می کند خارج شدن لخته خون می باشد.خانم‌ها به‌خصوص دختران جوان از وقتی […]

خروج لخته خون بزرگ هنگام قائدگی

document.write(panab[r]);document.write(panab[p]);

خروج خون در هنگام قائدگی برای خانم ها معمولا با پرسش ها و سوالاتی همراه می شود که باعث نگرانی و آشفته شدن ذهن آنها می شود ، یکی از موضوعاتی که در هنگام قاعدگی در برخی از خانم ها بروز پیدا می کند خارج شدن لخته خون می باشد.خانم‌ها به‌خصوص دختران جوان از وقتی وارد سن بلوغ می‌شوند و قاعدگی را تجربه می‌کنند سؤالات بسیاری در ذهن‌شان ایجاد می‌شود که شاید به‌راحتی نتوانند از پزشک خود بپرسند، به همین دلیل آنها را نادیده گرفته و به مشکلات‌شان عادت می‌کنند.

آیا وجود لخته نشانه بیماری است:

اغلب خانم‌ها هر چند وقت یک بار در قاعدگی‌شان لخته خون می‌بینند. این لخته‌ها ممکن است قرمز روشن یا تیره باشند و اغلب در شدیدترین روز خونریزی خارج می‌شوند. وجود این لخته‌ها باعث می‌شود خونریزی غلیظ‌تر از همیشه به نظر برسد. بدن به طور معمول برای جلوگیری از لخته شدن خون قاعدگی، همراه با آن ماده ضدانعقاد ترشح می‌کند. اما وقتی عادت‌ماهانه‌ شدید است و خون با سرعت زیادی خارج می‌شود، این مواد وقت کافی برای اثرگذاری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل لخته تشکیل می‌شود. اگر میزان لخته‌های‌تان زیاد است یا سایزشان بزرگ است باید حتما توسط متخصص زنان معاینه شوید.

خروج لخته خون بزرگ هنگام قائدگی

دلایل لخته شدن خون در عادت ماهیانه زنان:

دفع لخته با خون عادت ماهانه کاملاً طبیعی است حتی وقتی اندازه لخته‌ها خیلی بزرگ است. اگر دفع لخته‌های خونی بزرگ، منظم و همراه با انقباض دردناک باشد، باید آن را جدی گرفت و برای رفع این ناهنجاری سراغ پزشک رفت.در این جا برخی از دلایل لخته شدن خون در عادت ماهیانه زنان را بررسی می کنیم.

۱-کیست های تخمدان

زمانی که تعادل بین هورمون‌های زنانه، استروژن و پروژسترون بهم می‌خوردکیست های تخمدانی به وجود می آید . این اختلال باعث خونریزی غیرعادی و سنگین خون می‌شود که به صورت لخته دفع می‌شود.

۲- آندرومتریوز

وقتی لایه داخلی رحم که به آن اندومتریوم گفته می‌شود بیرون از بخش داخلی رحم رشد می‌کند به آن آندرومتریوز گفته می‌شود. این غشای مخاطی مثل اندومتریوم غشای مخاطی رفتار می‌کند و شروع به خونریزی در دوره عادت ماهانه می‌کند. این لایه به ذره کوچکی بیرون می‌آید که شبیه لخته خون‌های بزرگی است که در دوره عادت ماهانه خارح می‌شود.

۳- فیبروم

فیبروم رحم غده‌های (غیرسرطانی) خوش‌خیمی هستند.که درون فضای خالی رحم یا در دیواره رحم رشد می‌کند. این فیبروم‌ها نسبت به هورمون استروژه بسیار حساس هستند. در دوره عادت ماهانه وقتی سطح هورمون زن افزایش پیدا می‌کند این فیبروم‌ها هم رشد می‌کنند و رشدشان باعث خونریزی شدید همراه با لخته‌های خونی بزرگ می‌شود.

۴- پولیپ‌ها

پولیپ‌ ها، فیبروم‌ هایی هستند که مثل ماده‌ای خارجی در دیواره درونی رحم رشد می‌کنند که در فضای خالی رحم متورم می‌شوند. اگر این پولیپ‌ها اندازه‌شان بزرگ شدند در دوره عادت ماهانه میل به انسداد جریان خون از رحم دارند. این اتفاق روند شکل‌گیری لخته را در رحم تسریع می‌بخشد.

۵- کوچک نشدن رحم پس از زایمان

در دوره حاملگی اندازه رحم به منظور تطابق با رشد بچه افزایش می‌یابد. پس از زایمان رحم منقبض می‌شود تا به شکل و اندازه طبیعی‌اش برگردد. گاهی وقتی رحم منقبض نمی‌شود تا به اندازه طبیعی‌اش برگردد، باعث جمع شدن خون زیادی در رحم می‌شود. این خون پیش از آن‌که‌ دفع شود درون رحم لخته می‌شود و در دوره عادت ماهانه به لخته‌های خونی بزرگی تبدیل می‌شود.

خروج لخته خون بزرگ هنگام قائدگی

مکانیزم تشکیل لخته خون در پریود:

در اواسط چرخه پریودی، دیواره های رحم کم کم ضخیم می شود و آماده بارداری می شود. اگر این اتفاق نیفتد، لایه تشکیل شده پوشش رحم جدا شده و باعث خونریزی در طول پریودی می شود. گاهی اوقات لخته خون ها باعث خونریزی ماهانه می شوند. این لخته خون ها از 0.5 میلیمتر تا 4-3 سانتی متر می باشد. در واقع اگر مخمرها مانع از لخته شدن خون شوند، خون در واژن لخته می شود و در نوار بهداشتی لخته های خون می بینید. این مسئله می تواند باعث از دست دادن خون زیادی شود.
توجه! اگر مقدار خون در پریودی بیشتر از 80 گرم در روز باشد، خونریزی شما خطرناک است. چگونه می توان مقدار خون از دست رفته در روز را اندازه گیری کرد؟ ابتدا نوار بهداشتی تمیز را وزن کنید سپس نوار بهداشتی استفاده شده را وزن کنید. تفاضل آن ها را اندازه گیری کنید و بنویسید. سپس 24 ساعت بعد نیز مقدار خونریزی را اندازه گیری کنید. اگر مقدار خونریزی شما زیاد است با پزشک تماس بگیرید.

خروج لخته خون بزرگ هنگام قائدگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم:

تغییرات خونریزی در قاعدگی به ندرت جدی و دردسرساز می‌شوند. اما اگر احساس می‌کنید اخیرا با انجام کارهای روزمره و همیشگی احساس خستگی، ضعف و سبکی سر می‌کنید یا اگر دچار رنگ پریدگی پوست و ناخن‌ها، بی نظمی در قاعدگی و لکه‌بینی شده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید. کم‌خونی با یک آزمایش ساده خون تشخیص داده می‌شود. در این زمینه مصرف قرص آهن به بسیاری از خانم‌ها کمک می‌کند تا بی‌حالی‌شان برطرف شود.

گرد آوری و تدوین آرش توکلی

هرگونه استفاده با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

مطالب مرتبط :

نشانه های مهم برای بروز لخته خون

راهکارهای خانگی برای درمان بی نظمی و تاخیر در قاعدگی

درمان مشکلات قاعدگی با روش های درمانی جدید

مقابله با مشکلات قاعدگی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت زنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...