اولین شهر در جهان


در زمان های قدیم یعنی حدود 3200 سال قبل از میلاد اولین شهر که اوروک نام داشت در منطقه ای از عراق امروزی شکل گرفت. اگر بخواهیم دقیق تر از موقعیت مکانی این شهر بگوییم باید به میان رودان در عراق اشاره کنیم. در این شهر تاریخی حدود 50 هزار نفر زندگی می کردند که با توجه به آن تاریخ، جمعیت قابل توجهی به...

در زمان های قدیم یعنی حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد اولین شهر که اوروک نام داشت در منطقه ای از عراق امروزی شکل گرفت. اگر بخواهیم دقیق تر از موقعیت مکانی این شهر بگوییم باید به میان رودان در عراق اشاره کنیم.

در این شهر تاریخی حدود ۵۰ هزار نفر زندگی می کردند که با توجه به آن تاریخ، جمعیت قابل توجهی به حساب می آمد. وسعت این شهر ۴۵۰ هکتار بوده و دیواری به طول ۹٫۵ کیلومتر به دور شهر کشیده شده بود. این شهر را می توان مرکز مبادلات تجاری و کشاورزی در آن دوران دانست و همینطور از نظر معماری و هنر نیز با توجه به کاشی کاری ها و ساختمان های باقی مانده از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار بوده است.

میان رودان یا همان بین النهرین نام منطقه ای است میان رودهای دجله و فرات که امروزه در کشور عراق واقع شده اند که امروزه بخش اعظم آن در همین کشور قرار گرفته است. در زمان هایی دور، مدتی، بخشی از کشور ایران محسوب می شده است.

جالب است که بدانید ایرانیان این منطقه را میان رودان می نامیدند و یونانیان از روی همین نام مزوپوتامیا صدایش می کردند. میان رودان در طول تاریخ تمدن های زیادی را به خود دیده است مانند سومر، اکد، بابل، آشور، کلدانی و تمدن های ایرانی از جمله عیلام و ماد. هریک از این تمدن ها برگی از تاریخ را رقم زده اند و جایگاه ویژه ای دارند. باقی مانده های این تمدن ها و شهرهایشان حقایق زیادی را برای ما آشکار ساخته اند.

کشورهایی که امروز منطقه ی میان رودان میان آن ها تقسیم شده عبارت است از عراق، ایران، ترکیه، سوریه و کویت. این منطقه در دوران باستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست.

جدول اطلاعات گینس

رکورد دار

منطقه ی اوروک

در چه مکانی

بین النهرین و عراق امروزی

زمان

۱ ژانویه سال ۳۲۰۰ قبل از میلاد
اولین شهر در جهان اولین شهر در جهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر