آخرین وضعیت تالار اصلی تئاتر شهر


مدیر مجموعه تئاتر شهر از تشکیل شورای مشورتی این مجموعه و نیز برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی همزمان با شب‌های قدر خبر داد. پریسا مقتدی با اشاره به تاخیر در شروع پروژه بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر از رایزنی‌هایی با هنرمندانی...

مدیر مجموعه "تئاتر شهر" از تشکیل شورای مشورتی این مجموعه و نیز برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی همزمان با شب‌های قدر خبر داد.

پریسا مقتدی با اشاره به تاخیر در شروع پروژه بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر از رایزنی‌هایی با هنرمندانی چون محمد رحمانیان ‌، حمید امجد‌، محمد چرم‌شیر ‌، امیر دژاکام‌ و میلاد اکبرنژاد‌ برای برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی همزمان با شب‌های قدر خبر داد.

این مدیر هنری یادآور شد: از آنجا که پروژه بازسازی به تاخیر افتاد، ناچار شدیم نمایش‌هایی را برای اجرا در تالار اصلی انتخاب کنیم. اما آماده شدن و پیش تولید یک اثر برای اجرا در این تالار زمان‌بر است. با این حال با دوستانی همچون داریوش مودبیان ‌، محمدرضا خاکی‌، محسن حسینی و محمد رحمانیان که متقاضی اجرا در این تالار بودند، گفت وگو کردیم که سه تن از این دوستان اعلام کردند به دلیل نبود زمان کافی،امکان آماده سازی نمایش‌شان را ندارند و عذرخواهی کردند و در این میان تنها گروهی که اعلام آمادگی کرد، آقای رحمانیان بود که قرار است از 2 مرداد ماه نمایش «ترانه‌های محلی» را در این تالار به صحنه بیاورد.

این هنرمند تئاتر اضافه کرد: البته گروه دیگری هم متقاضی اجرا در این تالار بودند که پیش از این قرار بود نمایش‌شان را در سالن دیگری اجرا کنند. اما به هر حال بعد از بازبینی و انجام مشورت، بهتر دیدیم این نمایش در تالار دیگری به صحنه برود و این چنین بود که با آقای رحمانیان به توافق نهایی رسیدیم.

مقتدی افزود: از طرف دیگر با توجه به فرصتی که به دست آمد، بهتر دیدیم فعالیتی متناسب با شب‌های قدر در تالار اصلی داشته باشیم و در همین راستا با 5 هنرمند یعنی محمد رحمانیان، حمید امجد ،‌امیر دژاکام‌، محمد چرم‌شیر و میلاد اکبرنژاد گفت‌وگو کردیم تا نمایش‌نامه‌هایی را متناسب با این ایام، نمایشنامه خوانی کنند.

مدیر تئاتر شهر اضافه کرد: البته فعلا در حال مذاکره و رایزنی هستیم و بزودی جزییات قطعی معلوم می‌شود. به هر حال، قرار است جلسات نمایشنامه خوانی از 14 تا 24 رمضان برگزار می‌شود و این 5 هنرمند هر کدام دو روز نمایشنامه‌ خوانی خواهند داشت.

او همچنین از تست آکوستیک تالار اصلی خبر داد و گفت: برای انجام این تست، تالار اصلی باید کاملا خالی می‌بود. ضمن اینکه این تست مقدمه‌ی بازسازی این تالار است و با احتساب همه این برنامه‌ها، این سالن کمتر از 10 روز خالی می‌ماند.

او درباره‌ی دیگر نمایش‌هایی که قرار است در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه بروند، توضیح داد: بعد از اجرای «ترانه‌های محلی» بلافاصله جشنواره تئاتر عروسکی برگزار می‌شود و برای مهرماه نیز با مشورت اعضای شورای مشورتی تئاتر شهر، یکی از آثار متقاضی را انتخاب می‌کنیم.

مدیر پیشین تماشاخانه «سنگلج» همچنین از احتمال اجرای نمایشی دیگر همزمان با اجرای محمد رحمانیان خبر داد و افزود: از آنجا که پیش بینی می‌کنیم دکور نمایش آقای رحمانیان خیلی سنگین نباشد، ممکن است یکی از منتخبان جشنواره فجر هم در کنار نمایش ایشان به صحنه برود. اما فعلا این موضوع در حد ایده است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

پریسا مقتدی درباره تشکیل شورای مشورتی مجموعه تئاتر شهر نیز گفت: در این دوره از شورا، به جز من فقط، دو شخصیت حقوقی حضور دارند و بقیه همه هنرمند هستند و نهایتا اعضای این شورا تا هفته آینده معرفی می‌شوند. حضور این شورا در بخش انتخاب آثار نه تنها به من که به مجموعه تئاتر شهر کمک می‌کند.

او افزود: فعلا مشغول مذاکره و رایزنی هستیم و سعی می‌کنیم به کمک اعضای شورا در تیم‌مان حداکثر بهره وری از گروه‌های نمایشنامه نویس و کارگردان را داشته باشیم و به مرور زمان برای سال آینده راهکار داشته باشیم تا معیار اجرای آثار در مجموعه تئاتر شهر مشخص باشد و گروه‌های نمایشی از این به بعد، با یک آیین نامه مشخص روبرو باشند.

مقتدی در عین حال گفت: هرچند درحوزه هنر معیاربندی سخت است اما تلاش می‌کنیم این کار را انجام دهیم.

مدیر تئاتر شهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه‌ی نه چندان موفق شوراهای قبلی‌، شورای مشورتی تئاتر شهر چقدر کارایی خواهد داشت،‌ توضیح داد: می‌دانم ایراداتی به شوراهای قبلی وجود داشته است اما خرد جمعی با درصد اشتباه کمتری نسبت به خرد فردی عمل می‌کند. پس هرچند در گذشته شوراها به طور نسبی چندان موفق نبودند، اما باید این روش را داشته باشیم تا به یک اجماع رای موفق برسیم. بنابراین گرچه تجربه گروهی سخت است، ولی باید وارد عمل شویم تا بتوانیم اشکالاتش را به حداقل برسانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تئاتر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق