نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» درباره چیست؟


نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» درباره چیست؟

نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» یکی از تراژدی های مهجور ویلیام شکسپیر است که خونین ترین و خشن ترین اثر این نویسنده بریتانیای به شمار می رود؛ اما این اثر درباره چیست؟

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» یکی از تراژدی های مهجور ویلیام شکسپیر، که خشن ترین اثر این نویسنده انگلیسی به شمار می رود قرار است به کارگردانی بار بلانچ مک النتایر یکی از کارگردان های کمپانی «رویال شکسپیر» در لندن به روی صحنه برود.

نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» درباره چیست؟

نمایشنامه «تیتوس آندونیکوس»، یکی از چندین نمایشنامه ویلیام شکسپیر است. آنگونه که می گویند این اثر، نخستین تراژدی شکسپیر است که با همکاری شاعر و درام نویس انگلیسی جورج پیل، بین سالهای 1588 تا 1593 نوشته شده است.

«تیتوس آندرونیکوس»، خونین‌ترین و خشن‌ترین اثر ویلیام شکسپیر است که در زمان حیات نویسنده و مدتی پس از مرگش یکی از آثار محبوب و پر مخاطب به حساب می آمده و پس از آن، در سده هفدهم میلادی، به دلیل وجود صحنه های خونین و خشن از اجرای آن جلوگیری شده و از اوسط قرن بیستم بازهم محبوبیت خود را به دست آورده است.

می توان گفت، نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس»، مهجورترین نمایشنامه های شکسپیر به حساب می آید و قهرمان این اثر «تیمون آنتی» یکی از کم طرفدارترین قهرمانان شکسپیر است.

تیمون آنتی بر خلاف دیگر قهرمان های شکسپیر، شخصیت اصلی و محوری نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» نیست؛ زیرا هرچه می گذرد به حاشیه می رود، شاید به این دلیل که نویسنده خواسته با این روش نگاه مخاطب را به مسائل سیاسی و اجتماعی آن روزها معطوف کند!

در نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس»، ساتورنینوس که به تخت سلطنت نشسته، تصمیم می گیرد لاوینیا دختر سردار بزرگ تیتوس اندروکینوس را به همسری بگیرد؛ اما لاوینیا، دل در گرو عشق دیگری دارد در نتیجه تامورا ملکه اسیر با پادشاه ازدواج می کند ولی در پی انتقام از خانواده سردار جنگی است .

در چند جمله می توان گفت «تیتوس آندرونیکوس»، درباره اتفاقات انگلستان در اوایل قرن هفدهم میلادی است. از کمبود غله می گوید و مشکل نبود جانشین برای ملکه الیزابت را مطرح می کند.

حال قرار است بار بلانچ النتایر با نگاهی مدرن این اثر را به زودی در لندن به روی صحنه ببرد. دیوید تروگتون از بازیگران باسابقه کمپانی «رویال شکسپیر» نیز نقش تیتوس آندرونیکوس را بازی خواهد کرد.

نمایش «تیتوس آندرونیکوس» قرار است از ماه آگوست (مردادماه) روی صحنه برود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس