آموزش استبراء و فواید آن


اسلام آخرین دین الهی و کامل ترین آنهاست. به همین سبب در این دین به کوچک ترین مسائل نیز پرداخته شده و لازم است تا به آنها توجه شود. رعایت بهداشت در اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از اعمال بسیار مهم بهداشتی که باید مد توجه قرار گیرد انجام استبراء است که […]

آموزش استبراء و فواید آن

اسلام آخرین دین الهی و کامل ترین آنهاست. به همین سبب در این دین به کوچک ترین مسائل نیز پرداخته شده و لازم است تا به آنها توجه شود. رعایت بهداشت در اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از اعمال بسیار مهم بهداشتی که باید مد توجه قرار گیرد انجام استبراء است که عمل به آن بسیار مورد توصیه قرار گرفته است. انجام این عمل کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت جنسی فرد می کند. اما استبراء کردن به چه شکلی صورت می پذیرد؟ با دکتر سلام همراه باشید.

استبراء چیست؟

استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول (ادرار) انجام می دهند بدین ترتیب که سه مرتبه با انگشت وسط (انگشت بزرگ) دست فاصله بین مقعد تا بیضه ها (خشتک) را فشار می دهند برای آسان تر شدن کار انگشت شصت بالای آلت قرار گیرد سپس سه مرتبه از بیضه ها تا سر آلت (حشفه) را فشار می دهند و آخر سه مرتبه هم سر آلت را فشار میدهند با این کار باقی‌مانده قطرات بول از آلت خارج می شود، اما استبرا از منی این است که بعد از خروج منی بول کنند تا ذرات باقی‌مانده خارج شود.

فایده استبرا از بول و منی این است که مجرای آلت را از بول منی پاک می کند، یعنی اگر آب مشکوکی بعد از استبرا خارج شود پاک است و وضو و غسل ندارد.

برای زنان استبرا نیست و هرگاه رطوبت مشکوکی از زن خارج شود پاک است و وضو و غسل ندارد.

روش انجام اسبراء از دیدگاه مراجع

روش انجام استبراء از دیدگاه مراجع مختلف با یکدیگر متفاوت است و دلایل مختلفی را شامل می شود که در این بحث نمی گنجد اما بر هرفردی که سن بلوغ را گذرانده و به بلوغ فکری نیز رسیده است؛ لازم است تا مرجع مناسبی را برای خود برگزیند و اعمال خود را مطابق با دستورات وی تنظیم نماید. در ادامه به روش انجام استبراء مطابق با نظر آیات اعظام خواهیم پرداخت.

همه مراجع (به جز آیت الله مکارم):

استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می‏دهند تا اطمینان پیدا کنند بول در مجرا نمانده است و آن دارای اقسامی است. بهترین آنها این است که بعد از قطع شدن بول، سه مرتبه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت کشیده و بعد انگشت شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست را زیر آن گذاشته و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند و استبراء از منی آن است که بعد از خروج منی، بول کنند تا ذرات باقیمانده خارج شود. توضیح‏المسائل مراجع، م 72 و 348 ؛ وحید، توضیح‏المسائل، م 73 و 354 ؛ دفتر: خامنه‏ای.

آیةاللَّه مکارم:

استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می‏دهند، به این ترتیب که چند مرتبه از بیخ آلت تا بالا، دست کشیده و قسمت بالا را چند مرتبه فشار دهند تا باقیمانده بول خارج شود، اما استبراء از منی آن است که بعد از خروج منی، بول کنند تا ذرات باقیمانده خارج شود. توضیح‏المسائل مراجع، م 73.

تبصره 1. فایده استبراء از بول، این است که اگر آب مشکوکی بعد از آن خارج شود، پاک است و وضو را هم باطل نمی‏کند؛ اما اگر استبرا نکرده باشد، باید وضو را اعاده کند و محل را بشوید.

فایده استبرا از منی، این است که اگر رطوبت مشکوکی از او خارج شود و نداند منی است یا یکی از آب‏های پاک، غسل ندارد و اگر استبرا نکند و احتمال دهد ذرات منی در مجرا باقی بوده و همراه بول یا رطوبت دیگری خارج شده، باید دوباره غسل کند.

تبصره 2. برای زن‏ها استبراء از بول نیست و اگر رطوبتی ببینند و شک کنند پاک است یا نه، پاک می‏باشد و وضو و غسل او را هم باطل

احتیاط مستحب آن است که طرف جلوی بدن در موقع استبراء (که احکام آن بعداً گفته می‌‌شود) و موقع تطهیر مخرج ادرار و مدفوع، رو به قبله و پشت به قبله نباشد و در صورتی که فرد می‌‌داند قطره یا قطرات اندکی از ادرار در مجرا باقی مانده و با عمل استبراء بیرون می‌‌آید، این احتیاط، شدیدتر می‌‌باشد.

استبراء از منی:

برای بعد از خارج شدن منی هم استبراء وجود دارد و استبراء از منی به وسیله بول کردن است که این عمل هم مستحب است اما اگر بعد از بیرون آمدن منی و پیش از غسل کردن بول نکند، اگر بعدا ذره ای منی (که معمولا باقی مانده منی هنگام بول کردن خارج می شود) خارج شود غسلش باطل است و باید دوباره غسل کند.
آموزش استبراء و فواید آن

چند پرسش متداول

اگر در هنگام استبرا از بول یا بعد از آن، مایع سفید و غلیظى خارج شود، آیا این منى است یا چیز دیگر؟

همه مراجع: رطوبت یاد شده پاک است؛ مگر آنکه یقین کند که منى یا بول است.

اینکه مى‌فرمایند رطوبت بعد از استبراء پاک مى‌باشد، فاصله زمانى بعد از استبراء تا دیدن رطوبت چقدر است؟

ج) فاصله خاصى معتبر نیست.

حکم استبراء برای زن چیست؟

جواب: برای زن استبراء از بول نیست، و اگر رطوبتی ببیند و شک کند که بول است یا نه، پاک میباشد و وضو و غسل او را هم باطل نمیکند.

فواید استبراء

آموزش استبراء و فواید آن

اسلام را دینی می نامند که سال ها از ظهور خود جلو تر بود! با وجود پیشرفت های گسترده علمی هنوز علت انجام برخی اعمال در اسلام کشف نشده و این خود سندی بر پیشتازی و خدایی بودن این دین است. اما علت انجام برخی اعمال و همچنین فواید علمی آن توسط دانشمندان به اثبات رسیده است که استبراء هم از این قائله مستثنی نیست و فواید بسیاری را برای حفظ سلامت در خود جای داده است.

آموزش استبراء و فواید آن

در مورد فوائد و آثار پزشکی و تاثیرات جسمانی این عمل نیز می توان به این نکته اشاره نمود که همه احکام دین بویژه احکام ناظر به بهداشت جسمی انسان نظیر مسواک زدن / استبراء نمودن/ زمان خوابیدن و بیدار شدن /ایستاده و یا نشسته آب خوردن و … بر اساس واقعیات بیرونی و جهت جلوگیری نمودن از برخی آسیبهای طبیعی به جسم و یا روح انسان می باشد. و لذا قطعا خداوند متعال در بیان آداب تخلی ، این عمل را نیز در همین جهت توصیه فرموده اند که مانند سایر احکام الهی می توان برخی از این حکمتهای دنیوی آن را نیز به کمک علم و یا عقل به دست آورد مثلا در عمل استبراء با خروج باقیمانده منی و ادرار از مجاری مانع بوجود آمدن عوارضی نظیر عفونت های مجاری ادراری کلیه و پروستات می گردد به ویژه زمانی که منشاء ورود عفونت از طریق محل خروج ادرار و منی از بدن انسان باشد که در مقاربت های جنسی و یا سایر آلودگی های خارجی وارد آلت تناسلی می گردد و یا در صورت بروز عفونت در داخل بدن و سرایت آن به ادرار مانع تاثیر بیشتر این عفونت موجود در ادرار به دیواره مجاری خروجی می گردد و همچنین می تواند مانع رسوب و تشکیل کریسالهای سنگی در مجاری ادراری می گردد .

در این باره بیشتر بخوانید: دانستنی هایی مهم در مورد بیماری های مقاربتی

تدوین و گردآوری: حسن جوانبخت

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در