خاطره بازی با پیکان


پیکان دیگر بخشی از زندگی ما شده است. از ترانه‌ی «تولد، تولد، تولدت مبارک» که به مناسبت عرضه‌ی پیکان به بازار خودروی ایران آماده شد، تا حضورش در فیلم فارسی‌های قبل از انقلاب و ویراژهایش در سریال‌های بعد از انقلاب.

پیکان یکی از طولانی‌ترین بازه‌های تولید خودو در جهان را نیز به نام خودش زده و حدود ۴۰ سال در کارخانه‌ی ایران خودرو تولیدش ادامه داشت.

اوایل سال ۸۴ پیکان برای همیشه به موزه‌ی اتوموبیل رفت، تا خاطره‌اش زنده بماند. پیکان با شعار «هر ایرانی یک پیکان» معرفی شد و طی سالهای تولید چند مدل مختلف از آن ارائه گشت که هر کدام میان مردم شهرت خاصی پیدا کردند. مثلاً پیکان جوانان دوکاربراتور که همانطور که از اسمش پیداست ماشین محبوب جوانان بود؛ یا «پیکان پژو»ی سریع و چابکی که اوایل دهه هفتاد تولید شد و شتابش حتی از پژو ۴۰۵ هم بیشتر بود. پیکان و خاطراتش باعث شد سری به دیوار بزنیم و ببینیم بازارش چگونه است. نتیجه جذاب بود. با یک عالم از پیکان‌های عجیب و غریب روبرو شدیم: پیکان کار، پیکان کلکسیونی، پیکان چراغ بنزی، پیکان تاکسی و...

در اینجا چند نمونه از بهترین‌هایشان را برای شما جدا کرده‌‌ایم.

خاطره بازی با پیکان

پیکان زرد جوانان مدل ۱۳۵۵(این مدل از پیکان با دوکاربراتور، سر سیلندر آلومینیومی و قدرت موتور بیشتر نسبت به پیکان‌های معمولی دهه‌ی ۵۰ ارائه شد). صاحبش با گذاشتن عکس موتور در دیوار می‌خواسته کیفیت و سلامت فنی پیکانش را به رخ بکشد.

خاطره بازی با پیکان

پیکان مدل ۸۳ . این از آخرین پیکان‌‎هایی است که ایران خودرو تولید کرد و به بازار فرستاد. این نوع از پیکان که به پیکان ۱۶۰۰ معروف است آخرین تکنولوژی‌های ایران خودرو در تولید پیکان را با خود داشت. البته صاحب این پیکان نیز حسابی خوش ذوق بوده و از پیکانش ماشین اسپرت قشنگی ساخته.

خاطره بازی با پیکان

این پیکان متعلق به سال ۵۶ است. صاحبش در تعریف آن نوشته «پیکان کلکسیونی». این طراحی پیکان با این شکل چراغ و جلو پنجره از سه سال بعد از تولید این نمونه متوقف شد. از سال ۵۹ با تغییری که شرکت کرایسلر در طراحی هانتر ایجاد کرد، طراحی پیکان نیز عوض شد و پیکان چراغ بنزی (مثل پیکان زرد رنگ بالا) جای پیکان‌های قبل از خود را گرفت.

خاطره بازی با پیکان

یک پیکان چراغ بنزی در دیوار

و در ادامه چند نمونه‌ی جذاب دیگر از پیکان‌های موجود در دیوار را مشاهده می‌کنید:

خاطره بازی با پیکان

خاطره بازی با پیکان

داستان تولید پیکان با آنکه در سال ۸۴ به پایان رسید، اما خاطرات آن باقی ماند و هنوز خیلی‌ها خودشان را «پیکان سوار» می‌دانند. خودرویی که اعتماد به نفس ایرانیان را در زمینه صنعت خودرو بالا برد و نوید از روزهای روشنی در این زمینه می‌داد. این آرزو اگر چه برآورده نشد اما پیکان در خاطره‌ها با تصاویری زیبا جا خوش کرد و تبدیل به بخشی از فرهنگ کشور شد.

۲۱۲۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی