نحوه قلمه زدن برگ بنفشه آفریقایی | فیلم


نحوه قلمه زدن برگ بنفشه آفریقایی | فیلم

زادگاه این گل افریقای شرقی است. برگهای سبز مخملی و کرک‌دار و روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند. بنفشه آفریقایی نسبت به طول روز بی تفاوت است و به همین علت در طول سال گل می‌دهد. رنگ گلها متنوع و به رنگ بنفش- آبی- قرمز – صورتی- سفید ظاهر می‌شوند. گلها به صورت کم پر و پر پر و پرچمها طلایی و به طرز زیبایی از وسط گلها بیرون زده‌اند بطوری که تناقض در رنگ پرچمها و گلبرگها گل را به صورت یکی از زیباترین مینیاتورهای گیاهی در آورده است.

بهترین راه تکثیر گل بنفشه قلمه زدن است . نکته مهم اینست که برگهای وسط بهترین برگ برای قلمه زدن گل بنفشه است . چرا که نه سن و انرژی کمی دارند و نه اینکه زیادی سن بالا هستند و ممکن است شکست بخورند . برگ را از بنفشه مادر جدا کنید. ساقه ان را با یک چاقو اریب مانند ببرید . سه یا چهار سانت از ساقه بماند و وقتی در محیط قلمه قرار میدهید فقط برگ بیرون باشد . چرا که ریشه و بوته از انتهای ساقه ایجاد خواهد شد و وقتی ساقه بلند باشد بوته ها دیرتر بیرون خواهند امد . همچنین انرژی بیشتری از دست می دهند. حالا قلمه را در گلدان سایز مناسب حاوی خاک قلمه و پوکه هست بکارید. هیچ وقت از این کار نترسید باید چند بار امتحان کنید تا دستتان بیاید باید چه زمانی چه کاری کرد .

بعد از اینکه بوته ها رشد کافی را داشتند و به قول معروف جان گرفتند با دقت از هم جدا کنید و در گلدان های مورد نظر بکارید . بنفشه نور غیر مستقیم لازم دارد . آن را در مقابل نور مستقیم افتاب نگذارید . برای آبیاری هم بهتر است از روش زیر گلدانی استفاده کنید . اما گاهی میتوانید از بالا هم به ان اب بدهید. اما اگر روی برگ اب افتاد سریع ان را خشک کنید. چون ممکن است سبب ایجاد لک در ان شود.

نکته : باید تا زمان بلوغ بنفشه صبور باشید . همچنین به ان کود برگدهی بدهید نه کود گلدهی . یاداوری میکنیم ک تکثیر گلهای بنفشه از طریق بذر، قلمه زدن ، تقسیم ریشه و جدا کردن ساقه های دستک مانند(Stolonn) انجام می شود. به طوری که بذر آن را در مرداد در شاسی کاشته و سپس نشاء ها را به زمین اصلی انتقال میدهند .

اینجاست که بذر را به صورت دست پاش می کارند و با مقداری خاک نرم یا کود دامی پوسیده می پوشانند. مراقب باشید که مکان کاشت بنفشه آلوده نباشید . این گیاه خیلی حساس است . در اخر نشاء ها در پاییز به زمین اصلی منتقل شده و به فاصله حدود ۲۰ سانتی متر کاشته خواهند شد. همچنین در زمستان در زیر برف می مانند. البته این نکته را ذکر میکنیم که گاهی در خزانه دوم کشت شده و پس از سپری شدن زمستان در فرصت مناسب به زمین اصلی انتقال داده می شوند.

(۶۷۲)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طالع بینی سال اژدها / خصوصیات متولدین سال اژدها + فیلم