سخنگوی عملیات مشترک عراق:فتوای جهاد آیت الله سیستانی باعث قیام مردم علیه داعش شد


سرتیپ «یحیی رسول» اعلام کرد که مردم عراق پس از فتوای آیت الله سیستانی علیه داعش قیام کردند و همچنین حشدشعبی پیروزیهای بزرگی کسب کرده است.

سخنگوی عملیات مشترک عراق:فتوای جهاد آیت الله سیستانی باعث قیام مردم علیه داعش شد

سخنگوی عملیات مشترک عراق:فتوای جهاد آیت الله سیستانی باعث قیام مردم علیه داعش شد

سرویس بین الملل - سرتیپ «یحیی رسول» اعلام کرد که مردم عراق پس از فتوای آیت الله سیستانی علیه داعش قیام کردند و همچنین حشدشعبی پیروزیهای بزرگی کسب کرده است.

خبرگزاری فانوس به نقل از مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: نیروهای عراقی پس از حدود هشت ماه درگیری شدید با تروریست های تکفیری داعش سرانجام موفق به تسلط بر تمامی مناطق اشغال شده توسط آنها در موصل، شدند.

عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینوا حدود هشت ماه پیش یعنی در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. نیروهای عراقی از زمان آغاز این عملیات، ضربات مهلکی را بر پیکره داعش وارد آوردند. تصمیم مهم و استراتژیک فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در جریان عملیات موصل، موافقت با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات بود. نیروهای حشد شعبی در طول این مدت نقش مهم و تعیین کننده ای را در نبرد آزادسازی موصل ایفا کردند؛ درست به همین دلیل است که همواره آماج حملات لفظی سران محور غربی ـ عربی گرفتند.

در همین راستا گفتگویی با سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق انجام شده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*درباره آخرین روند عملیات آزادسازی موصل و زمان آزادی کامل آن از چنگ داعش توضیح دهید. برنامه نیروهای عراقی پس از آزادسازی موصل چیست؟

در حال حاضر نبرد نیروهای عراقی در بخش قدیمی موصل ادامه دارد ولی چیز زیادی تا آزادی این منطقه باقی نمانده است؛ فقط مساحتی حدود یک کیلومتر مربع باقی مانده و یگان های ما در محورهای عملیاتی پیشروی می کنند. ان شاءالله به زودی آزادسازی و پاکسازی کامل کرانه راست موصل به صورت رسمی اعلام خواهد شد. پس از موصل نیز طبق برنامه فرماندهی نیروهای مسلح و فرماندهی عملیات مشترک، نیروهای عراقی به سمت الحویجه و تلعفر که تحت کنترل داعش است، حرکت می کنند. در هر صورت این فرماندهی کل نیروهای مسلح است که دستور می دهد و ما ان شاءالله تمام اراضی عراق را از چنگ داعش آزاد خواهیم کرد. تعدادی از شهروندان ما اسیر داعش هستند و آزادی آنها مهم تر از آزادی مناطق است.

*آیا امکان دارد نیروهای عراقی پس از نابود کردن داعش به سوریه بروند تا به ارتش این کشور در مبارزه با تروریست ها کمک کنند؟ به صورت کلی اهمیت رسیدن نیروهای عراقی و سوریه به همدیگر در مرزهای مشترک طرفین چیست؟

این موضوع مربوط به دولت عراق است که باید در این زمینه با دولت سوریه هماهنگی های لازم را انجام دهد. ما در حال حاضر در درون اراضی عراق می جنگیم و موفق به اخراج عناصر تروریستی شده ایم. رسیدن نیروهای عراقی و سوری به هم در مرزهای مشترک بسیار حائز اهمیت است. زیرا تروریست ها از مرزهای سوریه وارد عراق می شدند و این دستاورد موجب قطع ارتباط و حرکت تروریست ها میان سرزمین های عراق و سوریه شد. نیروهای سوریه و عراقی در مناطق باقی مانده تحت کنترل تروریست ها نیز با آنها مبارزه خواهند کرد.

*حشد شعبی و فتوای آیت الله سیستانی در کسب این دستاوردهای ارزشمند در برابر تکفیری ها چه نقشی دارند؟

حقیقتا فتوای آیت الله سیستانی بسیار باارزش بود و ایشان در زمانی که تروریست های داعش به اطراف بغداد رسیده بودند و پایتخت مورد تهدید بود، فتوای جهاد کفایی را صادر کردند. مردم عراق پس از این فتوا قیام کردند و با این گروه تروریستی جنگیدند. امروز الحشد الشعبی پس از تصویب قانونش در پارلمان عراق به یک نهاد رسمی نظامی در کشور تبدیل شده است و این قانون مورد تایید رئیس جمهور نیز قرار گرفت. الحشد الشعبی امروز با تروریسم می جنگد و پشتیبانی قوی برای نیروهای مسلح عراق است. الحشد الشعبی در تمام نبردهایش با داعش، پیروزی های بزرگی کسب کرده است.

*نقش ائتلاف بین المللی موسوم به ضدداعش به سرکردگی آمریکا در نابودی داعش در موصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا آمریکایی ها قصد تجزیه موصل پس از آزادسازی کامل این شهر را دارند؟

این ائتلاف را حدود ۳۰ کشور به فرماندهی آمریکا تشکیل می دهند ولی ما در مبارزه با تروریسم و داعش به نیروهای عراقی اعتماد کردیم. آنچه اهمیت دارد این است که پس از آزادسازی موصل و بیرون راندن داعش، این شهر را با قدرت حفظ کنیم. ما نمی خواهیم موصل یا هیچ بخشی از کشور و یا خود عراق تجزیه شود بلکه خواهان وحدت عراق هستیم و ما متعهدیم که عراق را در همه جوانب کشور حفظ کنیم.

*تحلیل شما از نقش ایران به ویژه سردار قاسم سلیمانی در پیروزی عراقی ها مقابل داعش چیست؟

ایران در کسب این پیروزی نقش بسیار زیادی داشته است و جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق در تمام عرصه های نبرد با تروریسم حمایت کرد و کنار آنها ایستاد. سردار قاسم سلیمانی مستشاری در نزد دولت عراق هستند و حضور ایشان در عراق بسیار مهم بود. حکومت و مردم ایران از عراق در مبارزه با داعش بسیار گسترده حمایت کردند و ان شاءالله ما به همراهی و هماهنگی خود با کشور عزیز ایران ادامه خواهیم داد.

*آیا کنترل مناطق آزاد شده موصل توسط نیروهای پیشمرگه به دولت عراق واگذار می شود یا تحت تسلط نیروهای پیشمرگه باقی می ماند؟

میان دولت عراق و اقلیم کردستان در این خصوص هماهنگی عالی وجود دارد و هر کس جایگاه و حد و مرز خود را می شناسد. ان شاءالله این اراضی به دولت مرکزی بازخواهد گشت.


انتهای پیام/

ابر کلید واژه

عراق داعش سیستانی عملیات مشترک جهاد قیام علیه سخنگوی فتوای حشدشعبی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا