معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم


معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

کاشان یکی از مهمترین شهرهای استان اصفهان است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، ۲۴۰ کیلومتری جنوب تهران و ۲۲۰ کیلومتری شمال اصفهان و در میان کوه‎های کرکس و کویر مرکزی ایران واقع شده‎ است، جایی که از لحاظ پوشش گیاهی بیشتر فقیر است و در آن بوته‎ها و درخچه‎ها کم و بیش یافت می‎شوند کاشان از طریق بزرگراه و راه آهن با تهران و اصفهان در ارتباط است.معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

کاشان افزون بر فرش های مشهور و زبانزد جهانیان، ابریشم و کاشی معروفی هم دارد. این شهر بزرگ و زیبا در جاده کاشان – قم و در حاشیه غربی کویر قرار گرفته است. کاشان از دیر باز به خاطر منسوجات چرمی، سرامیک، ظروف مسی، گلاب و باغ های پرگل قمصر زبانزد بوده است.

خانه های کاشان یکی از منابع تاریخی و پرارزش معماری ایرانی هستند که در بافت این شهر و در میان تغییرات کالبدی آن در طی سالیان اخیر و در کنار خانه ها و ساختمان هایی شبیه به آنچه که در سراسر شهرها و استان های کشور و به صورتی غیراصولی و غیرمعمارانه دیده می شود، هنوز رنگ بویی از هویت پرسابقه و غنی این شهر را به نمایش می گذارد. هویتی از آنچه معماری ایرانی ، در قالب رموز و معناهای نهفته در آن، نام گرفته است و رو به ویرانی است… خانه های کاشان می تواند برای ما نمادی از این هویت رو به ویرانی باشد.

این شهر، خونه های تاریخی زیادی داره که ما چند تا از معروف‌ ترین و زیباترینشون رو به شما معرفی می‌کنیم.

خانه طباطبایی

این بنا، یکی از زیباترین بناهای تاریخی کاشان و شاهکار معماری ایرانیه، که تو محله سلطان امیر احمد در بافت قدیمی کاشان قرار گرفته و تقریبا ۱۸۶ سال از عمرش می‌گذره. ۳ بخش اندرونی، بیرونی و مخصوص خدمه داره، که هرکدوم ،‌با تزئینات مجلل و باشکوه جلوه‌ نمایی می‌کنن.

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

خانه بروجردی ها

این بنای زیبا تو محله سلطان امیر احمد واقع شده و مربوط به دوره قاجاره و ۱۳۰ سال از عمرش می‌گذره. معماری این بنا جزء نابغه های معماری کاشانه. این بنا شباهت فوق العاده زیادی به خونه طباطبائی داره که دلیل این شباهت اینه که پسر آقای بروجردی که عاشق دختر آقای طبابایی بوده از ایشون خواستگاری می‌کنه و شرط آقای طباطبایی برای این ازدواج اینه که یه خونه شبیه خونه خودش برای دخترش ساخته بشه. این شرط باعث می شه که خونه بسیار زیبای بروجردی بنا بشه.

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

خانه راهب

این بنا که به عمارت شاه یلانی هم معروفه، مربوط به دوره قاجاری-پهلوی اوله که تو محله درب باغ واقع شده، قسمت‌های اصلیش شامل، دو سراب، شاه‌نشین، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، ایوان زمستانی و یک بادگیر می‌شه. از این خونه الان به عنوان مهمانسرای سنتی استفاده می شه که امکانات خوبی هم ارائه می ده.
بیشترین تزئینات این خونه، مربوط به ایوان تابستونیشه، که به صورت قطار بندی و کاربندی به وسیله نقاشی روی گچ به چشم می‌خوره.

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

خانه تاریخی عامری‌ها

این خونه از زیباترین وبزرگترین خونه‌های تاریخی کاشانه، که الان به عنوان یه مهمانسرای ۵ ستاره از گردشگراش پذیرایی می‌کنه. قدمتش به دوره زندیه برمی‌گرده و ۸۰ اتاق و ۷ حیاط داره. نکته جالبش اینه که این خونه، بین کل خونه های تاریخی کاشان بلندترین بادگیر رو داره.

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

خانه منوچهری

این خونه تاریخی که الان به یه اقامت‌گاه سنتی زیبا تبدیل شده، نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت داره و بدون اغراق می‌شه گفت، یکی از گنجینه‌های معماری سنتی ایرانه، که تو بافت تاریخی کاشان قرار گرفته. طبقه بالاش هم یه نگارخونه فوق‌العاده داره، که پذیرای هنرمندان اون منطقه‌ست.

معرفی خانه های تاریخی شهر کاشان | فیلم

(۷۲۳)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام