جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم


جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

شهرستان کازرون از شهرستان های غربی استان فارس است که از جنوب به شهرستان فراشبند، از غرب به استان بوشهر از شمال به شهرستان ممسنی و از شرق به شهرستان شیراز محدود می باشد. این شهرستان با مرکزیت شهر کازرون، دارای ۴۰۶۰ کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز ۱۵۴ کیلومتر است.

این شهرستان منطقه ای است کوهستانی که دشت کازرون و دریاچه پریشان حد فاصل دو رشته کوه آن واقع شده و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا ۷۳۲ متر است، شهرستان کازرون علاوه بر آثار تاریخی و مذهب دارای یک جلوه طبیعی خاص می باشد.

دریاچه پریشان آن که مأمن انواع آبزیان و پرندگان مهاجر است، طبیعت اطراف رودخانه شاپور و نرگس زارهای بی نظیر فامور و جره باغ های فراوان انواع مرکبات، پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین آن در کنار، خرما و رطب این شهرستان را به منطقه ای زیبا جهت گردشگری تبدیل نموده است.

بیشاپور یکی از شهرهای باشکوه باستانی ایران است که در استان فارس و شهرستان کازرون قرار دارد . شهر بیشاپور را در زمان ساسانیان و پس از پیروزی شاپور اول بر والرین امپراتور روم، وی دستور داد تا در ناحیه‌ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشید به تیسفون شهری بنا کنند.( این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می‌کرد) و برای اینکار معماری از اهالی سوریه قدیم به نام آپاسای (اپاسای) برای ساخت شهر تازه انتخاب شد.

بیشاپور با دویست هکتار وسعت، از شهرهای مهم آن زمان بوده‌ است و اهمیت ارتباطی داشته‌ است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» نوشته شده‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده‌است و در شمال غرب شهر کازرون در جاده کازرون به نورآباد قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده‌است. . شهر بیشابور در زمینی مستطیل به گونه‌ای طراحی شد که چهار دروازه و دو خیابان آن، یکدیگر را قطع می‌کردند . یکی از خیابانها در جهت شمال به جنوب و دیگری شرق به غرب است و هر کدام در انتها به یکی از دروازه‌های شهر منتهی می‌شده‌اند. دروازه غربی، ورودی اصلی شهر بوده‌است. در وسط شهر جایی که دو خیابان همدیگر را قطع میکنند دو ستون قرار دارد که هم بعنوان نماد شهر و هم شناسنامه شهر حساب میشده و روی یکی از آنها کتیبه ساخت شهر مکتوب شده است. در جلو ستونها دو آتشدان وجود دارد که اول برای روشن کردن آتش بوده تا شبها ستونها دیده شوند ولی بعد به عنوان قربانگاه استفاده می شده است . در جلو آنها یک پایه سنگی وجود دارد که قبلا مجسمه شاپور روی آن بوده ولی الان از مجسمه خبری نیست و کسی اطلاعی از جای آن ندارد. ( شانس آوردیم هنوز جاش هست) بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌است و پس از آن ویران شده‌است و در حال حاضر ویرانه هایی از آن بجا مانده است.

شهر بیشاپور از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است:

ارگ سلطنتی شامل آثار شاخصی مانند معبد آناهیتا، تالار تشریفات شاپور، ایوان موزائیک و کاخ والرین.

منطقه عامه نشین شامل خانه‌های مسکونی، گرمابه، کاروانسرا و بازار.

بیشاپور توسط کوه، رودخانه، دیواره‌های قلعه و خندق محافظت می‌شده‌است.

دروازه اصلی که به تنگ چوگان باز میشد توسط دو قلعه(دختر و پسر ) محافظت میشد . قلعه دختر در سمت راست بود و بر شهر و دروازه اشراف کامل داشت، که( سراب قندیل نیز در پای آن جای دارد) در حال حاضر آثار اندکی از آن بجا مانده است. قلعه پسر نیز در سمت چپ و آن طرف دره چوگان بر بالای کوه با شیب تند قرار داشت و به عنوان مکمل قلعه دختر حساب میشد و باعث میشد تا شهر در مقابل مهاجمان نفوذ ناپذیر شود.

جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

جاذبه های گردشگری کازرون؛ شهر بیشاپور | فیلم

(۲۰۷)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا