ترس از آمپول زدن و راه حل ها


ترس از آمپول زدن و راه حل ها

ترس غیرعادی از آمپول یا فوبیای سوزن یک مشکل پزشکی است که 20 تا 23 درصد از جمعیت بزرگسالان را درگیر…

ترس غیرعادی از آمپول یا فوبیای سوزن یک مشکل پزشکی است که 20 تا 23 درصد از جمعیت بزرگسالان را درگیر کرده و مراقبت های پزشکی لازم برای فرد را با مشکل رو به رو می کند. معمولا در اکثر موارد ترس از سوزن فراتر از یک ترس ساده و پیش پا افتاده است

چرا از آمپول یا سوزن زدن می ترسیم

ترس از سوزن یا فوبیای سوزن همانطور که از اسمش پیداست، یک احساس ترس در هنگام ورود سوزن به بدن است. در برخی از افراد این ترس فراتر از یک ترس جزیی، یک حس فیزیکی شامل حس ناتوانی است که باعث از دست دادن هوشیاری و تشنج می شود.
در جوامع پزشکی معمولا به ترس از سوزن توجه خاصی نمی شود، چون اصولا افرادی که از این موضوع می ترسند هرگز به پزشک مراجعه نمی کنند. بسیاری از افراد هستند که حاضرند جان خود را از دست بدهند، اما سوزنی وارد بدنشان نشود و در واقعیت افرادی هستند که جانشان را به همین دلیل از دست می دهند.


درمان ترس از سوزن
روش های درمانی مختلفی برای این ترس وجود دارد که مغز انسان را از واکنش به این ترس باز می دارد. از آنجایی که انواع مختلف ترس از سوزن وجود دارد، انتخاب روش درمانی مناسب بسیار اهمیت دارد، چون در غیر این صورت درمان موثر نخواهد بود. درمان ترس از سوزن ممکن است سخت باشد، اما ممکن است.
بسیاری از محصولات درمانی که برای ترس از سوزن در نظر گرفته شده اند، این حس را به فرد القا می کنند که برای کم کردن درد آمپول در کودکان موثراند. اما این محصولات برای بزرگسالانی که احساس ناراحتی و ترس شدید در هنگام تزریقات دارند، هم موثر اند. بسیاری از افراد به همین علت که فکر می کنند این محصولات برای کودکان مناسب اند به راحتی از کنار آن می گذرند. اما تمام درمان ها باید به خوبی بررسی شوند.


روش های درمانی ترس از سوزن
از آن جا که سوزن های جدید دیگر درد آنچنانی ندارند دیگر این بی حسی موضعی زیاد استفاده نمی شود. اما این روش درمانی نباید به کلی فراموش شود، زیرا در موارد ترس از سوزن کاربرد دارد. در این روش با بی حسی، مانع فرستادن پیام ورود سوزن به مغز می شویم. لیدوکائین موضعی برای این امر استفاده می شود، اما این ماده فقط تا عمق دو تا سه میلی متر بی حسی ایجاد می کند.


Synera / Rapydan
یک پچ بیحسی است که مخلوطی از لیدوکائین و تتراکائین است. این محصول در کشورهای آمریکایی با نام Synera و در کشورهای اروپایی با نام Rapydan شناخته می شود. تحقیقات پزشکی نشان داده است این محصول از کرم های بی حسی دیگر مفیدتر است و سریع تر عمل می کند. البته این محصول بعد از گذشت 20 دقیقه تاثیر کامل خود را نشان می دهد.


EMLA
یک کرم بی حسی موضعی است. EMLA جز اولین و قدیمی ترین درمان های فوبیای سوزن است. این کرم ترکیبی از لیدوکائین و پریلوکائین است. به دلیل مایع بودن، این محصول راحت تر به عمق نفوذ می کند و از راه های درمانی دیگر بهتر عمل می کند. این محصول نسبت به انواع دیگر در دسترس تر و ارزان تر است. EMLA باید یک ساعت قبل از وارد شدن سوزن به بدن استفاده شود تا تاثیر بگذارد. تاثیر این دارو در افراد مختلف متفاوت است. EMLA در اکثر کشور ها به راحتی یافت می شوند.


تتراکائین
بیماران معتقدند که این ماده سریع تر اثر می کند و تاثیر طولانی تری نیز دارد. این محصول در کشورهای مختلف به فروش می رسد. برتری این محصول نسبت به EMLA این است که رگ ها را گشاد می کند و دسترسی به آنها را آسان تر می کند. ژل موضعی 4 درصد تتراکائین تحت نام تجاری Ametop به فروش می رسد. تقریبا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا تتراکائین اثر کند و محل مورد نظر را بی حس کند.


هشدار
همه ی کرم های موضعی که ذکر شد ابتدا باید بر روی یک ناحیه از بدن امتحان شود تا در صورت حساسیت دیگر از آن استفاده نشود. اثربخشی آن ها نیز ممکن است پس از 30 تا 60 دقیقه خود را نشان دهد. پس به محض مالیدن کرم ها به دنبال تاثیر فوری آنها نباشید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس