روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند


روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

شفقنا رسانه- حضور نامدار زنگنه در مجلس و بحث‌های صریح پیرامون قرارداد توتال، کم‌توجهی غالب روزنامه‌ها نسبت به نشست مهمی درباره محیط زیست در ایران، بازتاب قتل «آتنا» و تیترهای تأثربرانگیز آنها در تیترهای اصلی و فرعی حاصل بررسی روزنامه‌های آخر هفته بودند. «مهاجران آب»، تیتر ساده اما قوی و‌ تکان‌دهنده ‌روزنامه شهروند درباره یکی از […]

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

شفقنا رسانه- حضور نامدار زنگنه در مجلس و بحث‌های صریح پیرامون قرارداد توتال، کم‌توجهی غالب روزنامه‌ها نسبت به نشست مهمی درباره محیط زیست در ایران، بازتاب قتل «آتنا» و تیترهای تأثربرانگیز آنها در تیترهای اصلی و فرعی حاصل بررسی روزنامه‌های آخر هفته بودند.

«مهاجران آب»، تیتر ساده اما قوی و‌ تکان‌دهنده ‌روزنامه شهروند درباره یکی از پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بحران آب، یعنی مهاجرت روستایی بود. روز گذشته نشست مهمی با حضور نوبخت و چند تن از کارشناسان و‌ نمایندگان سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد و در آن از مهاجرت‌های اکولوژیک بویژه در جنگل‌های هیرکانی به دلیل بحران آب و چند راه‌حل‌ آن سخن گفته شد. در میان روزنامه‌های مورد بررسی، شهروند شاید تنها روزنامه‌ای بود که این موضوع را به درستی، در یکی از تیترهای اصلی خود کار کرد. عکس یک روزنامه هم درباره‌ی تشییع پیکر آتنا دختر هفت ساله پارس‌آبادی بود که به قتل رسیده است. عکس و تیتر هماهنگ و مناسب موضوع است.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

روزنامه آرمان امروز هم اگرچه از وداع با آتنا نوشت و بخشی از جمعیت مردم در پارس آباد را در قاب خود جای داد اما در زیرتیترها مثل سایر روزنامه‌ها به نقل قول‌های دادستان پارس آباد بسنده کرد که البته اطلاعات مهمی درباره‌ی قاتل دارد. این که احتمالا قاتل، یک قاتل سریالی است و البته او به جنایت‌های دیگری هم اعتراف کرده است. ابتکار هم اگرچه از «وداع مغان با آتنا» نوشت و عکسی تأثربرانگیز را همراه تیتر کرد اما به خاطر بسته بودن کادر عکس بر روی یک نفر، تیتر و عکس چندان با هم هماهنگ نیست.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

روزنامه فرهیختگان هم به قتل «آتنا» پرداخت و سعی کرد تیتر متفاوتی انتخاب کند و به زبان ترکی نوشت: «آتنا یالان دنیا». یالان دنیا یعنی دنیا دروغ است. اما عکسی برای آن انتخاب نکرد.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

دیگر روزنامه‌ها نیز غالبا گزارش‌هایی مشابه و عکس‌هایی تکراری درباره حضور بیژن نامدار زنگنه در مجلس و‌ بحث‌ها درباره قرارداد توتال را کار کردند. به نظر می‌رسد با وجود توجه بیشتر روزنامه‌های سال‌های اخیر به مسئله محیط زیست اما همچنان، کشمکش‌های سیاسی گاهی مهم‌تر از آن مسئله ملی در نظر گرفته می‌شود. آفتاب یزد و ایران، عکس‌های یکسانی را کار کردند و‌ یکی از لبخند رضایت مجلس نوشت و دیگری از دفاع قاطع زنگنه از قرارداد با توتال.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدندروزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

روزنامه اعتماد و دنیای اقتصاد هم عکسی یکسان را کار کردند اما یکی تیتر نقل قولی از زنگنه را کار کرد و دیگری، از «دوئل موافقان و‌مخالفان توتال» نوشت. اما در جای‌گذاری تیتر و‌ زیرتیتر، دنیای اقتصاد به مراتب بهتر از اعتماد عمل کرد چون توانست آن‌ها را در بخش خالی عکس قرار دهد. اعتماد اما تیتر را به گونه‌ای روی عکس کار کرد که بخشی از آن روی سر یکی از حاضران در عکس قرار گرفت.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدندروزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

در این میان، وقایع اتفاقیه از معدود روزنامه‌هایی بود که در دو تیتر اصلی خود، هم از این نوشت که «نفت بازی پایداری‌ها را برد» و هم تیتری مربوط به گزارش خود درباره اقدامات ژئوپلتیکی ترکیه و «تله ترکیه برای هوا» کار کرد. اما با وجود روتیتر هم، موضع اصلی موردنظر روزنامه مشخص نشده است و در روتیتر هم به صورت کلی، از تک‌روی‌های ترکیه و بی‌توجهی به وضعیت منطقه نوشته است. بهتر بود با اشاره‌ای به اصل موضوع گزارش، آن را در صفحه یک هم برای مخاطب روشن‌تر می‌کرد.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

روزان امروز صفحه‌ای بیشتر سیاسی بست. تیتر یک درباره‌ی حضور زنگنه در مجلس و تیتر دوم، از مصاحبه کوتاه با محمد هاشمی انتخاب شده و طرحی از چهره‌ی او را ضمیمه کرده است. اسم طراح هم بهتر بود در کنار کار دیده شود. اگر توجه نکردن به مسائل زیست محیطی در صفحه اول را ندیده بگیریم؛ در مجموع صفحه‌ی نسبتا خوبی از نظر نحوه‌ی قرار گرفتن تیترها و عکس‌ها بسته شده است.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

روزنامه شرق عکسی از سه چهره در میان زنان باسابقه مدیریت و ‌اجرایی را کار کرد و پرسید:«کدام زنان وزیر می‌شوند؟» و کولاژ عکس‌ها هم خوب انجام شده است. با این حال روزنامه با قطعیتی این سوال را مطرح کرده است که اولا احتمال‌های مطرح شده درباره‌ی انتخاب وزیر زن در کابینه را قطعی می‌داند و ثانیا انتخاب، حتما میان این سه نفر خواهد بود، چراکه هیچ روتیتر یا زیرتیتری به آن اضافه نشده که از مروری بر دیگر گزینه‌ها هم در گزارش بگوید.

روزنامه‌ها داغ‌دار «آتنا» شدند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس