فقه نظام در جامعه و در حوزه‌علمیه تبیین شود


به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب روز شنبه در نشست خبری همایش فقیه فقه نظام در مشهد مقدس با بیان اینکه رویکرد اصلی این کنگره بین‌المللی، معرفی شخصیت و اندیشه‌های شهید صدر است، اظهار داشت: شهید علامه صدر بنیان‌گذار فقه نظام یا فقه کلان بود و این فقه باید در جامعه و در حوزه‌علمیه تبیین شود. وی...

فقه نظام در جامعه و در حوزه‌علمیه تبیین شود فقه نظام در جامعه و در حوزه‌علمیه تبیین شود
به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت‌الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب روز شنبه در نشست خبری همایش "فقیه فقه نظام" در مشهد مقدس با بیان اینکه رویکرد اصلی این کنگره بین‌المللی، معرفی شخصیت و اندیشه‌های شهید صدر است، اظهار داشت: شهید علامه صدر بنیان‌گذار فقه نظام یا فقه کلان بود و این فقه باید در جامعه و در حوزه‌علمیه تبیین شود.

وی افزود: خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید «هر جامعه ای را که در آن حاکمیت حاکم جائر پذیرفته شود، هرچند افراد آن جامعه عمل کنندگان به احکام دین باشند، عذاب خواهم کرد و هر جامعه ای را که حاکمیت حاکم عادل را بپذیرد و از او پیروی کند، هرچند رفتار آحاد جامعه نا صواب باشد، خواهم بخشید.» این روایت اهمیت عدالت در نظام اجتماعی را می رساند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه امروز نظام اسلامی ما نیاز دارد که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و این نیازها به دو دسته‌ی خرد و کلان تقسیم می‌شود، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه علاوه بر پاسخگویی به سوالات و نیازهای خرد جامعه باید پاسخگوی نیازهای اجتماعی نیز باشد و درباره نظام‌مدیریتی و نظام‌بانکی نظریه‌پردازی کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه مهم‌ترین شاخه‌ مباحث‌فقهی، مباحث مربوط به فقه‌نظام است، گفت: انگیزه پژوهش فقه‌نظام پاسخ به نیازهای اجتماعی انسان است، چراکه نیازها و پرسش‌های فردی انسان با نیازهای انسان در یک جامعه متفاوت است.

وی اظهار داشت: اگر انسان‌کلان جامعه تحت حاکمیت دین نباشد، این جامعه دینی نیست هر چند افراد خردجامعه به دین عمل کنند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: اگر جامعه‌ای حاکمیت حاکم ظالم را بپذیرد، با وجود اینکه عملکرد فردی تک‌تک افراد جامعه مثبت باشد، خداوند آن جامعه را عذاب می‌کند و همچنین خداوند، جامعه‌ای را که حاکم عادل را بپذیرد حتی اگر تک‌تک افراد جامعه انسان‌های گناهکاری باشند خداوند آن جامعه را می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین عرصه فقه، عرصه فقه کلان است و سودمندی عرصه فقه خرد، فقط در سایه فقه‌کلان نشان داده می‌شود، افزود: یکی از اشکالات نظام‌اقتصادی ما این است که پرسش‌هایی که در عرصه اقتصاد به فقه عرضه شده است، پرسش‌های خرد بوده، بنابراین نظام بانکی ما اگر چه اسلامی بوده، اما بر اساس فقه خرد تنظیم شده است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در این پژوهشکده، طرح‌هایی برای ایجاد نظام بانکی مبتنی بر فقه‌نظام آماده کرده‌ایم، افزود: فقه‌نظام در دل کتب‌فقهی و روایی ما نهفته است و باید آن را استخراج و استنباط کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تصریح کرد: ما معتقدیم هنوز نتوانسته ایم در نظام اسلامی مان به طور کامل به فقه نظام عمل کنیم چرا که ما حتی در پیاده کردن فقه نظام سیاسی نیز به مرحله کمال نرسیده ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی