97 درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شود/پزشکان در صحنه انتخابات نظام پزشکی حضور پرشور و موثر داشته باشند


97 درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شود/پزشکان در صحنه انتخابات نظام پزشکی حضور پرشور و موثر داشته باشند

یک داروساز با اشاره به اینکه در چرخه‌های سلامت از تولید، توزیع و خدمات در بیمارستان‌ها؛ حوزه داروسازی کم‌رنگ دیده شده، گفت: پزشکان در صحنه انتخابات نظام پزشکی حضور پرشور و موثر داشته باشند تا از مشکلات کاسته شود.

97 درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شود/پزشکان در صحنه انتخابات نظام پزشکی حضور پرشور و موثر داشته باشند

مهدی پیر‌صالحی دکترای داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و MBA علوم دارویی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: سازمان‌های نظام‌پزشکی در دنیا اختیار‌اتی دارند که به پزشک و جامعه پزشکان کمک شایانی می‌کنند و متأسفانه تعرفه گذاری که در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار داشت ۷ سال پیش ملغی شده و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی برای اعضای جامعه پزشکی شده است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم نظام سلامت قوی داشته باشیم باید اختیارات به سازمان نظام‌پزشکی تحت عنوان نهاد یا NGO محول شود تا مسائل مختلف پزشکی برطرف شود.

پیرصالحی با بیان اینکه دولتی شدن سازمان یا ارگانی اختیارات آن را کاهش می‌دهد، افزود: با دادن اختیارات به سازمان نظام پزشکی از حقوق صنف پزشکان که در قانون نظام پزشکی آمده و همچنین از حقوق بیماران دفاع می‌شود که صنف جامعه پزشکی به هم متصل است و اگر ما قدر سلامت و به خصوص سیستم داروسازی را ندانیم آسیب جدی به بیماران وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر ما سازمان نظام پزشکی قوی و نظام سلامت مستحکم نداشته باشیم این امر باعث بروز مشکلاتی در جامعه می‌شود، تصریح کرد: صنف داروسازی بسیار مظلوم و محجوب در نظام سلامت است و متاسفانه داروسازان هیچ‌کدام در نظام سلامت به صورت پر رنگ و جدی دیده نمی‌شوند.

این دکترای داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: امروز خدمات دارویی جزو بی ارزش‌ترین خدمات در نظام سلامت محسوب شده که در این میان پایین‌ترین حد ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در حوزه دارویی، داروخانه‌ها هستند بطوری که یک داروساز با تحصیلات دکترا در داروخانه خدمات دارویی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه خدمات دارویی در هیچ جا و به خصوص در کتاب تعرفه‌گذاری‌ها دیده نشده است، تصریح کرد: کمترین تعرفه‌ها برای خدمات دارویی بوده که با اعتراض سازمان‌های اداری، دیوان عدالت اداری با آن باید برخورد شود و متأسفانه خدمات دارویی در بیمارستان‌های کشور کمرنگ است.

پیرصالحی با بیان اینکه هر کجا که خدمات بالینی دیده شود هزینه های نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: صنعت داروسازی از ابتدای انقلاب به صورت مستقل بر روی پای خود ایستاده و بیش از ۹۷ درصد داروی کشور به وسیله شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، اما متأسفانه در چرخه‌های سلامت از تولید، توزیع و خدمات در بیمارستان‌ها حوزه داروسازی کم‌رنگ دیده شده است.

وی اظهار کرد: با حضور پرشور در انتخابات نظام پزشکی جایگاه پزشکان بیش از گذشته تقویت می‌شود و ما هم به عنوان داروساز باید بتوانیم جایگاه داروسازان را در چرخه سلامت تثبیت کنیم.

این دکترای داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر حضوری قوی در انتخابات نظام پزشکی داشته باشیم قطعاً با رفع مشکلات، هزینه‌ها در نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند و همانطور که در طرح تحول بیشترین بار در صنعت دارویی بوده، اما کاهش قیمت دارو‌های وارداتی که سازمان غذا و دارو در بدو طرح تحول آن قیمت را تصویب کرد و با تفاهم‌نامه دارویی با همین سازمان و تعمیم دارو‌هایی به وسیله شرکت‌های داخلی و خدمات دارویی باعث کاهش مصرف داروها در کشور می‌شود.

پیر صالحی بیان کرد: داروسازان باید یک پایگاه شناخته شده‌ای در نظام سلامت داشته باشند تا مردم از خدماتشان بهره‌مند و بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را با پایین‌ترین قیمت دریافت کنند.

وی یادآور شد: این انتخابات که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود با حضور حداکثری دوستان و همکاران سبب می‌شود تا سازمان نظام پزشکی قوی داشته باشیم و نمایندگانی که از هر صنفی انتخاب شوند می‌توانند با قدرت بیشتری پیگیر مطالبات صنفی و حقوق داروسازان و جامعه پزشکان باشند.

انتهای پیام/

خدمات رسانی داروسازان در بیمارستان‌ها کمرنگ است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها