خواص فلفل دلمه: 20 فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو


خواص فلفل دلمه: 20 فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو

خواص فلفل دلمه برای سلامتی و پوست و مو واقعا اعجاب انگیز است. فلفل دلمه که به فلفل شیرین یا capsicum هم معروف‌است، اساسا فلفلی با تندی کمتر است که در رنگ‌های مختلف زرد، سبز، بنفش و نارنجی در دسترس است. این سبزیجات گوشتی و زنگ‌شکل بیش از 900 سال پیش در امریکای جنوبی و مرکزی کشت شدند و توسط استعمارگران اروپایی در امریکای شمالی، فلفل نام‌گرفتند....

خواص فلفل دلمه برای سلامتی و پوست و مو واقعا اعجاب انگیز است. فلفل دلمه که به فلفل شیرین یا capsicum هم معروف‌است، اساسا فلفلی با تندی کمتر است که در رنگ‌های مختلف زرد، سبز، بنفش و نارنجی در دسترس است. این سبزیجات گوشتی و زنگ‌شکل بیش از ۹۰۰ سال پیش در امریکای جنوبی و مرکزی کشت شدند و توسط استعمارگران اروپایی در امریکای شمالی، فلفل نام‌گرفتند. این فلفل‌ها می‌توانند در آب‌وهوای مختلف رشدکنند.

خواص فلفل دلمه: 20 فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو

فلفل دلمه شیرین ترکیبی عالی از طعم تند و بافت ترد است. این فلفل‌ها از نظر علمی کپسیکوم آنوئوم نام‌دارند و به گروه خانواده گیاهان تاجریزی (سیب زمینی‌سانان) متشکل از فلفل تند، فلفل هندی، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و بادمجان تعلق دارد. فلفل‌های سبز و بنفش مزه‌ای تلخ اما فلفل‌های قرمز، زرد و نارنجی مزه‌ای شیرین‌تر و میوه‌مانندی دارند.

ماده ” کپسایسین” که تندی فلفل را کنترل‌می‌کند در مقدار کم در فلفل دلمه موجود است و این باعث‌می‌شود فلفل دلمه تندی کمتری داشته‌باشد. اگرچه فلفل دلمه در تمام فصول سال موجود است اما در تابستان فراوان‌تر و خوشمزه‌تر است. زمانی که فلفل در بیشترین حد رسیده بودن است، محتوای ویتامین C و کاروتنوئید آن نیز افزایش‌می‌یابد.

این سبزیجات رنگارنگ و جذاب در سراسر دنیا در غذاهای متنوع به‌کار می‌روند. نام‌های دیگر فلفل دلمه، شیلمامیرچ به هندی، “پدا میراپا” به زبان تلوگو، “کودا میلاگی” به زبان تمیل، “پرنگی مولاگو” به زبان مالایی، “دان مناسیناکی” به زبان کانادها، ” بهوپی میرچی” به زبان مراتی، “سیملا مارچان” به گجراتی و “سیملا میرچ” به بنگالی هستند.

مطلب مرتبط: ۱۲ فایده باورنکردنی فلفل سبز تند برای سلامتی

در ادامه با ۲۰ فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو آشنا می شویم

خواص فلفل دلمه برای سلامتی

فلفل دلمه علاوه‌بر دادن طعم و جذابیت به غذاهای بی‌مزه، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، C، K، کاردتونوئیدها و فیبر رژیمی نیز است که آن‌ را برای سلامت عمومی فوق‌العاده مفید می‌کنند. فلفل دلمه همچنین دارای ویتامینB۶ و فولات هستند که به پایین‌آمدن سطح هموسیستئین، و بنابراین کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک‌می‌کند. بعضی از فواید سلامتی فلفل دلمه در زیر آمده‌است:

۱. برای چشم‌ها مفید است:

فلفل دلمه قرمز به خاطر سرشار بودن از ویتامین A به بینایی سالم مخصوصا دیددرشب کمک‌می‌کند. این فلفل منبعی سرشار از یک کاروتنوئید به نام اوتئین است که به پایین‌آوردن خطر بیماری تباهی لکه زرد چشم کمک‌می‌کند. تباهی لکه زرد چشم معمول‌ترین دلیل از دست‌دادن بینایی مربوط به سن است. همچنبن فلفل دلمه به خاطر سطح بالای بتاکاروتن و ویتامین C از چشم‌های‌تان در برابر آب‌مروارید محافظت‌می‌کند.

۲. کالری بیشتری می‌سوزاند:

فلفل دلمه قرمز به فعالسازی گرمازایی کمک‌کرده و سرعت سوخت‌وساز را افزایش‌می‌دهد. کپسایسین که مسئول افزایش تندی در فلفل‌ها ی دیگر است، در مقادیر کمی در فلفل دلمه یافت‌می‌شود. بنابراین، این فلفل‌ها عمل گرمازایی ملایمی دارند که برخلاف دیگر فلفل‌های تند سوخت‌وساز بدن را بدون افزایش ضربان قلب و فشارخون افزایش‌می‌دهند. بنابراین می‌توانند به کاهش وزن کمک‌کنند.

۳. فواید ضدسرطان:

فلفل دلمه به خاطر سرشاربودن از آنتی‌اکسیدان و موادمغذی ضدالتهاب، فواید ضدسرطانی زیادی دارد. خطر سرطان بخاطر التهاب مزمن بیش‌ازحد و تنش اکسیداتیو مزمن ناخواسته افزایش‌می‌یابد. این عوامل می‌توانند با مصرف منظم فیتونوترینت‌های(غذاهای گیاهی) دارای آنتی‌اکسیدان و خواص ضدالتهاب خنثی‌شوند. علاوه‌براین، فلفل دلمه همچنین حاوی ترکیبات سولفور محافظ سلامت نیز هست. آنزیم‌های فلفل دلمه به جلوگیری از سرطان معده و مری کمک‌می‌کنند. لیکوپن کاروتنوئید در جلوگیری از سرطان پروستات، مثانه، رحم و پانکراس موثراست.

مطلب مرتبط: ۲۱ فایده فلفل سیاه برای سلامتی، پوست و مو

۴. فواید قلبی عروقی:

فلفل دلمه قرمز سرشار از لیکوپن است بنابراین برای داشتن قلبی سالم عالی است و فلفل دلمه سبز منبع بزرگی از فیبر کاهنده کلسترول است. سطح بالای هوموسیستئین می‌تواند باعث خطر بالای بیماری قلبی شود. فلفل دلمه حاوی ویتامین B۶ و فولات است که در پایین‌آمدن سطح هوموسیستئین موثر است. علاوه‌بر این‌ها، آنتی‌اکسیدان قوی ویتامین‌های A و C موجود در این سبزیجات به رفع رادیکال‌های آزاد کمک‌می‌کند. پتاسیم موجود در فلفل دلمه حدود ۱۶۲ میلی‌گرم از فشارخون را پایین‌می‌آورد که برای قلب هم مفیداست.

۵. سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند:

ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی سالم و برای ساخت کلاژن قوی برای حمایت از پوست ومفاصل حیاتی است. این ویتامین در پایین آوردن خطر آرتروز و کاهش التهاب مفیداست. ویتامین K به لخته شدن خون کمک‌می‌کند. برای ساخت استخوان‌های قوی و محافظت از آسیب اکسیداتیو نیز مهم است.

۶. منبع بزرگی از ویتامین B۶ و منیزیم است:

ترکیب ویتامین B۶ و ماده معدنی منیزیم باعث کاهش سطح اضطراب، به‌ویژه اضطراب ناشی از علائم قبل از قاعدگی می‌شود. ویتامین B۶ بخاطر ادرارآور بودنش به کاهش نفخ کمک‌کرده و از زیادی فشارخون جلوگیری‌می‌کند.

خواص فلفل دلمه ۷. کمبود آهن را درمان‌می‌کند:

فلفل دلمه قرمز تقریبا ۳۰۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C را تامین‌می‌کند. ویتامین C برای جذب مناسب آهن ضروری است. بنابراین، افراد مبتلا به کمبود آهن باید فلفل دلمه قرمز مصرف‌کنند.

۸. فواید کپسایسین:

کپسایسین در غشاء سفید فلفل یافت‌می‌شود که مسئول ایجاد تندی در دانه‌های فلفل است. این ماده سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید را پایین‌می‌آورد. کپسایسین باکتری عامل زخم معده را کشته و سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند.

۹. خواص سم‌زدایی:

فلفل دلمه در تمیزکردن غشای مخاطی گرفته‌شده در بینی و ریه‌ها کمک‌کرده و سموم را از طریق عرق دفع‌می‌کند.

۱۰. فواید پتاسیم:

فلفل دلمه منبع بزرگی از پتاسیم است. این ماده معدنی به حفظ تعادل مایعات و موادمعدنی در بدن کمک‌می‌کند. عملکرد ماهیچه را افزایش‌داده و فشارخون را تنظیم‌می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۲ فایده فلفل برای سلامتی که شگفت انگیز هستند

۱۱. فواید دیگر:

عصاره فلفل دلمه در درمان ناراحتی‌های مربوط به معده و روده مانند زخم معده، اسهال و سوءهاضمه موثراست. همچنین خیلی از مشکلات تنفسی مانند آمفیزم، آسم و عفونت ریه را کاهش‌می‌دهد. نوشیدن عصاره فلفل دلمه یک درمان موثر برای گلودرد و خون‌دماغ است.

خواص فلفل دلمه برای مو:

داشتن موی سالم، بلند و حجیم آرزوی هر کسی است. ولی متاسفانه یک سبک زندگی ناسالم و نبود موادمغذی مناسب در رژیم غذایی اغلب باعث مشکلات متعدد مو مانند نازک‌شدن مو، موخوره و ریزش مو می‌شود. ممکن است عجیب به نظربرسد اما فلفل دلمه می‌تواند با افزایش گردش خون در پوست سر رشد مو را تقویت‌کند. فواید فلفل دلمه برای مو در پایین آمده‌است:

۱۲. سیلیکون بالا مو و ناخن را تقویت‌می‌کند:

فلفل دلمه سبز حاوی میزان زیادی سیلیکون طبیعی است که ممکن است باعث تقویت مو و ناخن شود.

خواص فلفل دلمه ۱۳. رشد مو را تحریک‌می‌کند

فلفل دلمه با تحریک گردش خون، اثربخشی دیگر گیاهان را بهبودمی‌بخشد. فلفل دلمه قرمز یک محرک طبیعی رشد مو است و در درمان ریزش مو بسیار موثر است. در مورد ریزش مو، فلفل دلمه جریان خون را افزایش‌می‌دهد که برای رشد مناسب مو و محافظت از فولیکول‌های مو در برابر تاثیرات دی هیدروتستسترون لازم است (DHT).

۱۴. فولیکول‌های مو را تقویت‌می‌کند:

یکی از دلایل مفید بودن گیاه فلفل دلمه و میوه‌ها برای مو این واقعیت است که این‌ها منبع بزرگی از ویتامین C هستند که برای سلامت مو مفیدند. ویتامین C به جذب مناسب آهن کمک‌می‌کند بنابراین این اطمینان را می‌دهد که در سلول‌های قرمز خون به اندازه کافی آهن برای انتقال اکسیژن به فولیکول‌های مو وجوددارد. ویتامین C همچنین در ساخت کلاژن به‌کار می‌رود. کلاژن برای سالم‌ماندن و رشد مناسب فولیکول‌های مو، رگ‌های خون و پوست لازم‌است. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث موهای خشک و آسیب‌دیده شود که به آسانی می‌شکنند.

۱۵. رشد و سلامت مو را افزایش‌می‌دهد:

گذاشتن فلفل دلمه بر مو می‌تواند از طریق افزایش گردش خون در پوست سر در تحریک رشد مو موثرباشد. مقداری فلفل دلمه قرمز خشک را در آب بجوشانید و بگذارید ۵ تا ۶ دقیقه بماند. بعد از سردکردن، آن را با پنبه بر پوست سرتان ماساژ داده و اجازه‌دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس مو را بشویید. برای کسب نتیجه خوب، این کار را دو بار در هفته انجام‌دهید. تندی فلفل دلمه رشد و سلامت مو را افزایش‌می‌دهد.

خواص فلفل دلمه برای پوست:

یک پوست سالم و شفاف نقش مهمی را در ظاهر کلی افراد ایفامی‌کند. بعضی از مشکلات معمول پوست که خیلی از مردم با آن مواجهند، چین و چروک، تغییر رنگ، ضخیم‌شدن و کاهش قابلیت ارتجاعی هستند. اگرچه ژنتیک به میزان زیادی در زمان بروز علائم پیری تعیین‌کننده است، دلایل دیگری نیز مانند آسیب پوست و سبک زندگی ناسالم نیز می‌تواند وجودداشته‌باشد. اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن رادیکال‌های آزاد، الکترون‌ها را از سلول‌های سالم می‌گیرند و باعث آسیب پوست می‌شوند. بیشتر آسیب پوستی به دلیل مصرف دخانیات و مواجهه با نور خورشید به‌وجودمی‌آیند.

۱۶. با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کند:

فلفل دلمه قرمز، سبز و زرد سرشار از ویتامین C است که به تولید کلاژن کمک‌می‌کند. کلاژن پوست را سفت نگه‌می‌دارد و از پوست در برابر آسیب بیشتر محافظت‌می‌کند. کلاژن توانایی پوست را در مبارزه با آسیب اکسیداتیو افزایش‌می‌دهد.

خواص فلفل دلمه ۱۷. پوست را سالم و جوان می‌کند:

آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌های موجود در عصاره فلفل دلمه پوست را سالم و جوان می‌کند.

۱۸. زونا و بیماری پای ورزشکاران را درمان‌می‌کند:

فلفل دلمه به‌خاطر خواص ضدقارچ و ضدباکتری می‌تواند در کنار داروی مناسب، عفونت‌هایی مانند زونا و بیماری پای ورزشکاران را کاهش‌دهد.

۱۹. علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد:

مصرف عصاره فلفل دلمه به‌خاطر سطح بالای آنتی‌اکسیدان به به تاخیرانداختن علائم پیری کمک‌می‌کند. فلفل دلمه در برابر رادیکال‌های آزاد عامل آسیب از پوست محافظت‌کرده و سلامت و جوانی پوست را افزایش‌می‌دهد.

۲۰. لکه‌ها و جوش‌های پوست را ازبین می‌برد:

ترکیبی از آب‌هویج و عصاره فلفل دلمه سبز می‌تواند در ازبین‌بردن لکه‌ها و جوش‌های پوست موثرباشد.

ارزش غذایی فلفل دلمه:

همه فلفل دلمه‌ها منبع خوبی از ویتامین A، C و K هستند؛ به‌هرحال، فلفل دلمه قرمز بالاترین ارزش غذایی را دارد. فلفل دلمه قرمز همچنین دارای کاروتنوئید مانند لیکوپن و بتا-کریپتوزانتین است. این فلفل‌ها سرشار از فیتوکمیکال هستند و میزان قابل‌توجهی فیبر دارند. ماده کپسایسین که در غشای سفید دیگر فلفل‌ها وجوددارد در مقادیر کمتری در فلفل دلمه موجود است. بعضی مواد غذایی موجود در فلفل دلمه در پایین آمده‌است:

فلفل‌ها، شیرین، سبز، خام ارزش غذایی در هر صدگرم (۳.۵ اونس)
انرژی ۸۴ کیلوژول (۲۰کیلوکالری)
کربوهیدرات ۴.۶۴ گرم
شکر ۲.۴ گرم
فیبر رژیمی ۱.۷ گرم
چربی ۰.۱۷ گرم
پروتئین ۰.۸۶ گرم
ویتامین A ۱۸ میکروگرم (۲%)
بتاکاروتن ۲۰۸ میکروگرم (۲%)
لوتئین و زئاگزانتین ۳۴۱ میکروگرم
تیامین (ویتامین B۱) ۰.۰۵۷ میلی‏گرم
ریبوفلاوین (ویتامین B۲) ۰.۰۲۸ میلی‏گرم(۲%)
نیاسین ( ویتامین B۳) ۰.۴۸ میلی‏گرم (۳%)
اسید پانتوتنیک (B۵) ۰.۰۹۹ میلی‏گرم (۲%)
ویتامین B۶ ۰.۲۲۴ میلی‏گرم (۱۷%)
فولات (ویتامین B۹) ۱۰ میکروگرم (۳%)
ویتامین C ۸۰.۴ میلی‏گرم (۹۷%)
ویتامین E ۰.۳۷ میلی‏گرم (۲%)
ویتامین k ۷.۴ میکروگرم (۷%)
کلسیوم ۱۰ میلی‏گرم (۱%)
آهن ۰.۳۴ میلی‏گرم (۳%)
منیزیوم ۱۰ میلی‏گرم (۳%)
منگنز ۰.۱۲۲ میلی‏گرم (۶%)
فسفر ۲۰ میلی‏گرم (۳%)
پتاسیم ۱۷۵ میلی‏گرم (۴%)
سدیم ۳ میلی‏گرم (۰%)
روی ۰.۱۳ میلی‏گرم (۱%)
فلوراید ۲ میکروگرم

ویتامین C:

فلفل دلمه سرشار از ویتامین C است. درواقع، حاوی دوبرابر ویتامین C موجود در مرکبات است. یک فنجان فلفل دلمه خردشده بیشتر از ۱۰۰ درصد مقدار مجاز روزانه (RDA) آنتی‌اکسیدان ویتامین C را که برای سلامت بافت و سیستم ایمنی ضروری است تامین‌می‌کند.

ویتامین A:

ویتامین A برای بینایی، تولید سلول قرمز خون و سیستم ایمنی سالم ضروری است. یک فنجان فلفل دلمه خردشده بیشتر از مقدار موردنیاز روزانه ویتامین A را تامین‌می‌کند. فلفل دلمه سبز حاوی ۵۵۱ واحد بین‌المللی ویتامین A در هر ۱۴۹ گرم است در حالی که فلفل دلمه قرمز ۴۶۶۶ واحد بین‌المللی ویتامین A که براساس یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری برابر نیاز روزانه است را تامین‌می‌کند.

کاروتنوئیدها:

انواع مختلف مواد مغذی کاروتنوئید مانند لیکوپن، لوتئین، کریپتوزانتین، زئاگزانتین، آلفاکاروتن و بتاکاروتن در همه فلفل دلمه‌ها وجوددارند. فلفل دلمه‌های زرد، قرمز و نارنجی سرشار از کاروتنوئید هستند. وجود کاروتنوئیدها به رسیده بودن این سبزیجات بستگی‌دارد.

کالری:

فلفل دلمه کالری پایینی دارد و هر فنجان فلفل دلمه خردشده حدود ۳۰ تا ۴۰ کالری را تامین‌می‌کند. این فلفل‌ها به خاطر طعم شیرین و تردشان می‌توانند جایگزین چیپس‌های پرکالری شوند.

فیبر:

مصرف فیبر برای گوارش ضروری است و خطر یبوست و هموروئید را کاهش‌می‌دهد. توصیه روزانه فیبر ۲۱ تا ۲۵ گرم برای زنان و ۳۰ تا ۳۸ گرم برای مردان است. یک فنجان فلفل دلمه سبز حدود ۲.۵ گرم فیبر را تامین‌می‌کند.

امیدواریم از این مقاله خواص فلفل دلمه خوشتان آمده‌باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: stylecraze

خواص فلفل دلمه: ۲۰ فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو

خواص فلفل دلمه

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد