درماتوفیبروم چیست؟


درماتوفیبروم چیست؟

درماتوفیبروم، به عنوان فیبروز هیستیوسایتوما نیز شناخته می شود که یک تومور پوستی خوش خیم است. این تومور به طور شایع تری بر روی اندام ها دیده می شود، قوام سفت تا سخت دارد و زمانی بین یک انگشت و شست گرفته شود، مانند یک سنگریزه چسبیده به اپیدرم حس می شود. درماتوفیبروم ها از نظر رنگ می توانند بسیار متفاوت باشند. ممکن است دردناک باشندو حتی...

درماتوفیبروم، به عنوان فیبروز هیستیوسایتوما نیز شناخته می شود که یک تومور پوستی خوش خیم است. این تومور به طور شایع تری بر روی اندام ها دیده می شود، قوام سفت تا سخت دارد و زمانی بین یک انگشت و شست گرفته شود، مانند یک سنگریزه چسبیده به اپیدرم حس می شود.

درماتوفیبروم ها از نظر رنگ می توانند بسیار متفاوت باشند. ممکن است دردناک باشندو حتی زمانی که بدون علامت هستند ممکن است در لمس دردناک باشند. از آنجایی که این ها از درم منشا می گیرند برای برداشتن آن ها برش کامل لازم است. برداشت با تراشیدن ساده، تنها لایه سطحی را برمی دارد و اجازه رشد مجدد می دهد.

چگونه می توانید زگیل سبورئیک را از خال سیاه تشخیص دهید؟

ظاهر یک زگیل سبورئیک معمولی به شکلی است که به نظر می رسد گویی روی پوست چسبیده است، به این معنا که هیچ عمقی ندارد. ظاهر و ساختار زگیلی دارد، اغلب رنگ آن تا حدودی خاکستری است و در مشاهده از نزدیک (ممکن است برای این مورد نیاز به ذره بین داشته باشید) اغلب ساختارهای کوچک مدور زرد رنگ در آن دیده می شود (در واقع کیست های کراتینی کوچک) و پلاک های شاخی در داخل آن ها وجود دارد. اگر یک زگیل سبورئیک را با ملایمت بین یک انگشت و شست خود به سمت بالا خم کنید، می توانید شیارهای درون آن را مشاهده کنید. خال های سیاه می توانند سطحی زگیل مانند داشته باشند ولی می توان دید که در پوست، عمقی را اشغال کرده اند و رنگ آن ها قهوه ای تر است.

آیا زگیل های سبورئیک به درمان نیاز دارند؟

در زمینه های پزشکی به تنهایی، پاسخ منفی است. زگیل های سبورئیک خوش خیم هستند با این حال می توانند ملانوم بدخیم و سرطان های اپی تلیال را تقلید کنند. می توانند خارش دار باشند، به لباس بچسبند و بدمنظر باشند. از این رو ممکن است جهت تشخیص یا به علت اثر آزار دهنده آن، برداشته شود.
بهترین درمان برای زگیل های سبورئیک چیست؟

برای تشخیص بافت شناسی، بیوپسی با تراشیدن یا کورتاژ نمونه مناسبی را فراهم می کند. روش های تخریبی متنوع و مناسبی مانند کورتاژ، کرایوتراپی با نیتروژن مایع یا تخریب شیمیایی با تری کلرواستیک اسید وجود دارد. باید دقت شود تا اسکار به وجود نیاید.

درماتوفیبروم چیست؟
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403