پیودرماگانگرونوزوم چیست و با چه بیماری همراه است؟


پیودرماگانگرونوزوم چیست و با چه بیماری همراه است؟

پیودرماگانگرونوزوم یک بیماری ایجاد کننده زخم اولیه است که به واسطه نوتروفیل های فعال شده ایجاد می شود. به طور معمول، تظاهر اولیه آن یک ندول التهابی یا یک پوسچول عمیق است که متلاشی می شود و زخمی با لبه کبود ایجاد می کند. معمولا دردناک است و به تدریج از نظر عمق و پهنا، وسعت می یابد. همواره رد کردن عفونت، واسکولیت و بعضی اوقات سایر بیماری هایی که...

پیودرماگانگرونوزوم یک بیماری ایجاد کننده زخم اولیه است که به واسطه نوتروفیل های فعال شده ایجاد می شود. به طور معمول، تظاهر اولیه آن یک ندول التهابی یا یک پوسچول عمیق است که متلاشی می شود و زخمی با لبه کبود ایجاد می کند. معمولا دردناک است و به تدریج از نظر عمق و پهنا، وسعت می یابد. همواره رد کردن عفونت، واسکولیت و بعضی اوقات سایر بیماری هایی که می تواند مشابه PG باشد، اهمیت دارد. ۵۰ درصد از موارد ابتلا با یک بیماری سیستمیک مانند کولیت اولسرو، بیماری کرون، آرتریت روماتوئید، اختلالات خونی، گاموپاتی مونوکلونال و بیماری کبدی مزمن ارتباط دارد. از آن جا که برای درمان این بیماران به دوزهای بالای کورتیکواستروئید نیاز است، این بیماران باید به یک متخصص ارجاع شوند.

محتمل ترین علل خارش بدون بیماری واضح پوستی چیست؟

ابتدا باید بیماری های پوستی که ممکن است علایم اندک یا بسیار خفیف داشته باشند را در نظر گرفت. از آن جمله جرب و پمفیگوئید تاولی هستند که خارش می تواند قبل از ضایعه بروز کند. در درماتیت هرپتی فرم ممکن است ضایعات به حدی خارانده شوند که تنها علامت فیزیکی برجسته آن نشانه های خراش باشد. پوست خشک همچنین می تواند منشاء خارش عمومی در افراد مسن و بعضی خارش های آتوپیک در عدم حضور اگزمای قابل مشاهده یا مقادیر اندک اگزما شود. کهیر ممکن است طول عمر کوتاهی داشته باشد و در زمان معاینه دیده نشود.

خارش، بدون هیچ گونه علت درماتولوژیکی اولیه می تواند به علت نارسایی مزمن کلیه، بیماری کبدی کلستاتیک، هیپر یا هیپوتیروئیدی، بدخیمی نهفته (به ندرت)، کمبود آهن احتمالی و معمولا با رد سایر علل، به علت عوامل روانشناسی باشد. یک بیماری ویژه ولی متمایز، خارش ناشی از آب است (خارش در تماس با آب) که می تواند یک نشانگر مهم در تشخیص پلی سیتمی ورا بشاد.

چه بررسی های معمولی در موارد خارش سودمند است؟

به سادگی فقط سراغ آزمون ها نروید. یک شرح حال و معاینه دقیق می تواند به خوبی شما را به سمت تشخیص هدایت کند. شمارش کامل سلول های خونی همراه با شمارش تفکیکی گلبول های سفید، ESR با ویسکوزینه پلاسما، فریتین، تست های کبدی، تیروئیدی و کلیوی ارزشمند است.
احتمالا تنها تصویربرداری که باید انجام شود، عکس از قفسه سینه است، مگر اینکه در معاینه، علایم موضعی شکمی یا لگنی وجود داشته باشد. تست خون مخفی و نمونه کامل از میانه ادرار می تواند بررسی ها را کامل کند. در صورت فقدان هرگونه توجیه و تداوم خارش، روند شرح حال، معاینه و غربالگری کامل باید تکرار شود.

پیودرماگانگرونوزوم چیست و با چه بیماری همراه است؟
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر