اظهارات قائم مقام تولیت آستان قدس در خصوص پرداخت مالیات


اظهارات قائم مقام تولیت آستان قدس در خصوص پرداخت مالیات

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در معافیت از مالیات آستان قدس رضوی باید بیان کرد که این مسئله، مالیات بر ارزش افزوده را شامل نمی‌شود، مالیات‌های تکلیفی آستان قدس رضوی معافیت ندارد و معافیت از مالیات بر موقوفات است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، سید مرتضی بختیاری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع «آستان قدس رضوی، توسعه فرهنگی و محرومیت‌زدایی» اظهار کرد: دهه کرامت رضوی از یادگارهای مرحوم واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی بوده و سال گذشته فعالیت‌های متفاوتی نظیر برگزاری نخستین اجلاس اعتاب مقدسه جهان اسلام در مشهد برگزار شد و دبیرخانه این اجلاس در شهر مقدس مشهد مستقر شد.

بختیاری افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد دائمی دهه کرامت رضوی، امسال نیز 513 برنامه برای این ایام تدارک دیده شده است که 182 برنامه در حرم مطهر رضوی و مشهد مقدس با حضور بیش از 200 سخنران و مداح برجسته، 250 برنامه در استان‌ها و شهرهای دیگر کشور شامل جشن‌های «زیر سایه خورشید» در قالب دیدار با نمایندگان ولی فقیه، جانبازان، بیماران و 59 برنامه ملی و فراگیر در سراسر کشور و 22 برنامه بین‌المللی در حال برگزاری است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری جشن‌های سراسری و بین المللی «زیر سایه خورشید» گفت: سال گذشته این جشن‌ها در 11 کشور خارجی برگزار شد و در سال جاری در 34 کشور در حال برگزاری است و عمده برنامه های آن ترویج معارف رضوی است که با استقبال پر شور مردم مواجه شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با ایام دهه کرامت رضوی، در سه عرصه فرهنگی، عمرانی و اقتصادی افتتاحیه‌هایی را خواهیم داشت، ادامه داد: در عصر روز هشتم از دهه کرامت رضوی، رونمایی از 49 اثر جدید و نوین فرهنگی شامل نشر، هنر و خوشنویسی و اجرای طرح های اقتصادی در مزرعه نمونه را در دستور کار داریم و در روز میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) نیز افتتاح فاز نخست زائرشهر رضوی را با حضور تولیت آستان قدس رضوی و نیز نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم مشهد برگزار خواهیم کرد.

بختیاری افزود: در نخستین گام 300 زائر اولی در روز میلاد امام رضا(ع)، در این زائر شهر پذیرش و اسکان داده خواهند شد.

قام مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: از سیاست‌های تولیت جدید آستان قدس رضوی که الهام گرفته از منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب است، تکریم زائر و زائر محوری است که در این قسمت گام های زیادی برداشته شده و احداث زائرشهر یکی از آن هاست.

وی افزود: فاز نخست زائرشهر رضوی، شامل ساخت 75 سوئیت در 35 هکتار زمین بوده که نکته جالب این است که واقف این زمین در بیش از 100 سال قبل وقف خود را به همین منظور انجام داده است. یکی از امتیازات این زائر شهر این است که 20 هزار نفر به صورت همزمان می‌توانند با راه اندازی هر سه فاز این زائرشهر از فضای اقامتی آن بهره مند شوند.

بختیاری با بیان اینکه در حال احداث سقف برای فاز دوم این زائر شهر هستیم، گفت: در کنار این زائر شهر، آشپزخانه‌ای با ظرفیت تهیه غذا برای 50 هزار نفر در هر وعده در حال احداث است تا زائران از غذای متبرک رضوی بهره‌مند شوند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: همچنین طی مکاتبات و موافقت‌های اولیه که با شهرداری مشهد انجام شده مقرر گشت، تا مترو به آن زائر شهر کشیده شود.

هیچ سرمایه‌گذاری خارج از موقوفه نبوده است

وی ادامه داد: بخشی از شرکت‌های اقتصادی موقوفه هستند و بخشی از آن ها از محل درآمد موقوفه ایجاد شده اند، بنابراین حکم موقوفه را دارند و هیچ سرمایه گذاری خارج از موقوفه نبوده است، از این رو مراعات لازم و کافی در درآمدهای آنان باید صورت بگیرد.

بختیاری افزود: در سال 95 برای نخستین بار، مجامع تمامی شرکت های اقتصادی به موقع برگزار شد و سال پرکاری بود و تولیت آستان قدس رضوی امر کردند که طبق قانون دولتی تجارت و با حضور نماینده تام الاختیار ایشان این مجامع برگزار شوند.

وی اضافه کرد: با برگزاری این مجامع اطلاعات لازم در اختیارمان قرار گرفت و بر اساس این اطلاعات و به دستور تولیت آستان قدس رضوی شرکت‌های زیان‎ده و شرکت‌هایی که آستان قدس رضوی در آن‌ها 50 درصد سهام دارد، احصاء شدند و دستور دادند در صورتی که می‌توان آن‌ها را در مسیر موقوفه‌ بارور کنیم که سودده باشند، به کار بگیریم و در غیر این صورت تدابیر دیگری اندیشیده شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، اظهار کرد: بر این اساس باید‎ها و نبایدهای حوزه‎های اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی در هیأت مدیره سازمان اقتصاد رضوی، تدوین و به تأیید تولیت آستان قدس رضوی رسید و سیاست‌های آستان قدس رضوی و ساختار جدید اقتصاد این مجموعه در چند هلدینگ جامع عمرانی، سلامت، فناوری، کشاورزی و... تعریف و ابلاغ شد.

وی سال 96 را سال سازماندهی شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی حول محور اقتصاد مقاومتی دانست و خاطر نشان کرد: برای مراقبت در درآمدهای موقوفات آستان قدس رضوی سازمان بازرسی، حسابرسی و مدیریت خدمات وجود داشت که متعلق به آستان قدس رضوی بود. این سازمان گزارش مجامع را تهیه می‌کرد و تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر رعایت قانون تجارت، دستور به عقد قرارداد با شرکت و مؤسسه مفید راهبر دادند که ارتباطی به سازمان آستان قدس رضوی ندارد و در این زمینه حسابرسی و دقت های لازم انجام می شود. حتی در خصوص مالیات تا آخرین روز مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، این عمل برای تمامی شرکت های اقتصادی رضوی به موقع انجام شد.

بختیاری، با بیان اینکه تاکنون مجامع 6 شرکت برگزار شده و مجامع دیگرشرکت ها در حال برگزاری است، افزود: امیدواریم تا پایان مردادماه مجامع همه شرکت‌ها برگزار شود تا بتوانیم قضاوت درستی از وضعیت شرکت‌های اقتصادی خود نسبت به سال گذشته داشته باشیم. همچنین امیدواریم امسال بتوانیم رقم قابل توجهی را در عرصه اشتغال در توسعه برنامه های اقتصادی ارائه دهیم.

بختیاری خاطرنشان کرد: در معافیت از مالیات آستان قدس رضوی باید بیان کرد که این مسئله مالیات بر ارزش افزوده را شامل نمی شود، مالیات‌های تکلیفی آستان قدس رضوی معافیت ندارد و معافیت از مالیات بر موقوفات است که برای سازمان اوقاف نیز به همین شکل اعمال می‌شود و به لحاظ قانونی موقوفات نمی توانند مالیات ناظر بر موقوفه بپردازند.

وی ادامه داد: این امر از قرن 900 هجری شمسی که قدم‌های نخست قانون گذاری برای موقوفات برداشته شد، رایج بوده است و در تمام ادوار سازمان های موقوفاتی از پرداخت مالیات نسبت به موقوفات معاف بوده‌اند، در عین حال بر اساس حکم حضرت امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با سازمان مالیاتی قراردادی بستیم که گزارشات تهیه و اظهارنامه ها بررسی می شود و مالیاتی که باید پرداخت شود، به حسابی زیر نظر تولیت واریز شده و در مسیر نیت واقفان هزینه می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، افزود: در حقیقت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های تکلیفی دقیقا پرداخته شده و به خزانه دولت واریز می شود. همچنین مالیات هایی که مربوط به شرکت های اقتصادی است اخذ شده، اما دیگر در اختیار دولت قرار نمی گیرد و بر اساس توافقات انجام شده با نظارت دولت در مسیر نیت واقف در موقوفات هزینه شود.

وی یادآور شد: در برخی از رسانه ها برای آستان قدس رضوی به شکل گزنده‌ای سخن از فرار مالیاتی مطرح می‌شود که چنین مصداقی در مجموعه آستان قدس رضوی وجود ندارد و با مراجعه به قانون و شرع متوجه سلامت مدیریتی در رعایت عدالت در مسیر نیات واقفان خواهند شد.

وی گفت: تاکنون 36 جلسه هفتگی کمیسیون امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی زیر مجموعه هیأت امنای آستان قدس رضوی برگزار شده است که در این جلسات برای اشتغال و کمک رسانی و توانمندسازی مناطق محروم برنامه های وسیعی طراحی شده است.

بختیاری تصریح کرد: در چندین نقطه از خراسان رضوی با کارشناسی‌های جهاد کشاورزی احیاء 110 قنات در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد معادل سرمایه‌ای که مردم برای احیاء آن‌ها ارائه می‌دهند، آستان قدس رضوی نیز سرمایه گذاری کند و 33 قنات به مرحله اجرا رسیده و پیش بینی ایجاد 1000 شغل و یاری به عرصه معیشتی محرومان آن مناطق با همین احیاء قنوات کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: کشت گلخانه‌ای در 100 هکتار زمین که آب و مدیریت علمی آن با آستان قدس رضوی است، از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است که آن‌ها را با مشارکت فارغ التحصیلان این رشته از میان مردم به بهره برداری می‌رسانیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق