اندیشه و عقلانیت برترین عبادت در شریعت و آیین ما است


 اندیشه و عقلانیت برترین عبادت در شریعت و آیین ما است

استاد حوزه علمیه با بیان این که اندیشه و عقلانیت بالاترین عبادت در شریعت و آیین ما است، گفت: در عبادت بالاترین مرتبه و مرحله اندیشیدن و تفکر است و لحظه ای تامل بر هفتاد سال عبادت برتری و سنگینی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا رنجبر، استاد حوزه علمیه، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که همانگونه که ارزش و منزلت مداد به مغز آن بوده و بدون مغز همچون چوبی است که تنها ارزش سوختن دارد، گفت: ارزش آدمی نیز به مغز، تفکر و اندیشه اوست.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت تفکر و تعقل انسان در امورات زندگی و فلسفه خلقت تصریح کرد: انسان نیز اگر از اندیشه خود استفاده نکند، همچون انسان های بی مغز و بی خرد جایگاه او دوزخ و سپس عذاب در آتش جهنم است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که اهل جهنم می گویند اگر حرف ها را می شنیدیم و بر آن تعقل می کردیم هرگز به سرنوشت تیره و تار امروزمان دچار و مبتلا نمی شدیم، خاطر نشان کرد: اگر انسان تفکر و تعمق در هر یک از مسائل داشته باشند هیچگاه به سرنوشت تیره و تار دچار نمی شود و خود را همرنگ و همراه با آسیب ها و آفت ها نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر ادامه داد: اگر بذر بی مغزی بر زمین بکارید پس از گذشت مدتی همرنگ با خاک شده و تجزیه می شود اما اگر بذر مغز دار و دارای محتوایی بکارید، می بینید که به درخت تنومندی مبدل شده، رنگ شرایط را نگرفته و به بار نشسته و میوه های آن را که می چشیم نیز طعم شیرینی می دهد.

وی با بیان این که مثل انسان عاقل نیز همچون این بذر است که از شرایط استفاده کرده و همرنگ و همراه با آسیب ها و آفت های اطراف خود نمی شود، اظهار کرد: هر آنکس که می خواهد به جایگاه و مقام معنوی دست پیدا کند باید همچون سنگ در مسیر رودخانه بر خلاف جریان های فاسد حرکت کرده و در این مسیر معنویت استحکام پیدا کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که اندیشه و عقلانیت بالاترین عبادت در شریعت و آیین ماست، گفت: در عبادت بالاترین مرتبه و مرحله اندیشیدن و تفکر است آنطور که روایت شده اگر کسی هفتاد سال عبادت محض کرد آن را در یک کفه و آن کسی که لحظه ای تدبر می کند را در کفه دیگر بگذار که در اینصورت لحظه ای تامل بر هفتاد سال عبادت برتری و سنگینی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان این که در روایتی از علی بن موسی الرضا(ع) آمده که عبادت همه اش خواندن نماز و شبانه روزی سر سجاده بودن نیست، گفت: متاسفانه در جامعه ما عده ای عبادت محض کرده و از زندگی خود غفلت می کنند در صورتیکه نباید عبادات را به قدری طولانی کرد که از فعالیت های روزمره و روزانه مورد تاکید دین اسلام غافل ماند.

وی با بیان این که اگر موعد نماز رسید اما شما تمایلی به رفتن به مسجد و خواندن نماز نداشتید یا خواستید تا نماز خود را به تعویق بیندازید بدانید که روحتان پاک نبوده و کارتان مورد قبول حق واقع نشده، بیان کرد: تلاش کنید نمازتان در اول وقت باشد چراکه هر چه بگذرد رایحه و ارزش آن به تدریج کم و کمتر می شود و آن خوشبویی خود را از دست می دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که ارزش عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه بسته به معرفت و خرد بندگان عبادات ارزش پیدا می کند، تصریح کرد: برادران نماز بخوانید اما توام با آن، تفکر، تعقل و تدبر کنید که خداوند می فرماید وای به حال برخی نماز گزاران که تفکر نمی کنند که اگر انسان تفکر در آنچه می گوید نداشت آن خاکساری خود را در برابر خالق از دست می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر در پایان افزود: بدون شک و تردید آن اندیشه و تفکری ارزشمند است که برای خدا، در مسیر بندگی و خدمت به خلق او نه برای منافع دنیوی و مادی گرای خودمان باشد./864/پ202/ب1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل