بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست چرب


بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست چرب

به گزارش «بهداشت نیوز» افرادی که دارای پوست چرب هستند، با مشکلاتی مانند جوش‌های بیش از حد، بافت چرب صورت و برق زدن غیرعادی پوست‌شان آشنا دارند. با این‌حال، آنان نباید مواد غذایی را به‌خاطر چنین مشکلاتی سرزنش کنند. دکتر ربکا کازین...

به گزارش «بهداشت نیوز» افرادی که دارای پوست چرب هستند، با مشکلاتی مانند جوش‌های بیش از حد، بافت چرب صورت و برق زدن غیرعادی پوست‌شان آشنا دارند. با این‌حال، آنان نباید مواد غذایی را به‌خاطر چنین مشکلاتی سرزنش کنند. دکتر ربکا کازین (متخصص پوست و از اعضای دانشگاه جان هاپکینز) می‌گوید: «هیچ کدام از داده‌های علمی نشان نمی‌دهند که مصرف مواد غذایی برپایه چربی، میزان ترشح چربی توسط پوست را بیشتر می‌کند. درواقع، افراد دارای پوست چرب عمدتا به همین شکل متولد شده‌اند».

بایدهای مراقبت از پوست چرب

علی‌رغم نقش مهم ژنتیک در پوست چرب، بخش مثبت ماجرا این است که راه‌ها و شیوه‌های مختلفی برای مدیریت پوست چرب وجود دارند. شست‌وشو با اسید سالیسیلیک: پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک عمیقا به منافذ پوستی رسوخ می‌کنند و چربی‌هایی که منافذ پوستی را مسدود کرده‌اند، بیرون می‌آورند. همین مشکل است که در صورت رفع نشدن، باعث شکل‌گیری جوش‌های سرسیاه می‌شود. استفاده شبانه از رتینوئید: محصولات رتینوئید، چه در قالب انواع تجویزی و چه در قالب انواع بدون نسخه، تولید چربی توسطط پوست را کاهش می‌دهند. درنتیجه، ‌استفاده از این محصولات به کاهش جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند و حتی می‌تواند تولید سبوم را هم کاهش بدهد. استفاده از زیرسازهای بدون چربی: برای این‌که از چرب شدن بیش از حد پوست و انسداد بیشتر منافذ پوستی جلوگیری کنید، حتما از زیرسازهای بدون چربی استفاده کنید. استفاده از محصولات برپایه پودر نیز برای افراد دارای پوست چرب، بسیار بهتر از انواع برپایه کرم است. استفاده از پد چربی‌گیر: شست‌وشوی چندباره صورت در طول روز می‌تواند کار سختی باشد، خصوصا برای زنانی که آرایش می‌کنند. متخصصان پوست در این موارد، استفاده از پد چربی‌گیر را توصیه می‌کنند. درواقع، ‌زنان می‌توانند با استفاده از این محصولات، چربی اضافی پوست را بدون نیاز به شست‌وشو از بین ببرند و باعث تحریک پوست هم نشوند. پدهای چربی‌گیر، مقداری هم پودر دارند و درنتیجه رنگ پوست را یک‌دست می‌کنند.

نبایدهای مراقبت از پوست چرب

آشنایی داشتن با ممنوعیت‌های مختلف برای پوست چرب، مساله مهمی است که مراقبت از پوست چرب را راحت‌تر می‌کند. بنابراین، نبایدهای زیر را جدی بگیرید: از پاک‌کننده‌های برپایه کرم یا شیر استفاده نکنید: این نوع از پاک‌کننده‌ها، لایه‌هایی از چربی اضافی روی پوست باقی می‌گذارند و درنتیجه می‌توانند پوست شما را چرب‌تر کنند. به همین دلیل، بهتر است که از پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک یا پاک‌کننده‌های سبک و مایع استفاده کنید. از مرطوب‌کننده استفاده نکنید: افراد دارای پوست چرب، به‌جای این‌که دنبال مرطوب‌کننده‌های بدون چربی بگردند، بهتر است که این محصولات را کاملا از برنامه خودشان کنار بگذارند. به پودرهای SPF اعتماد نکنید: بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب برپایه چربی تولید می‌شوند و درنتیجه بسیاری از افراد دارای پوست چرب ترجیح می‌دهند که از پودرهای SPF به‌جای این محصولات استفاده کنند. با این‌حال، متخصصان می‌گویند که این پودرها دارای SPF لازم نیستند. درواقع، ‌برای این‌که اثربخشی این پودرها را به حد مطلوب برسانید، باید میزان استفاده از آن‌ها را در هر دفعه به ۱۵ برابر بیشتر برسانید. شست‌وشوی بیش از حد را کنار بگذارید:‌ داشتن پوست چرب،‌ نوعی مشکل بهداشتی نیست. بنابراین، شست‌وشوی بیش از حد پوست چرب هم اصلا نمی‌تواند تصمیم درستی باشد. این رفتار نادرست، چربی‌های ضروری پوست را نابود می‌کند و شانس آسیب‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، بهتر است که صورت خودتان را ۲ بار در روز بشویید و در طول روز هم از پدهای چربی‌گیر برای کاهش چربی پوست کمک بگیرید.

منبع: سلامتیسم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید