هزینه‌های طرح تحول بر دوش صنعت دارو /نحوه قیمت گذاری دارو باید اصلاح شود


هزینه‌های طرح تحول بر دوش صنعت دارو /نحوه قیمت گذاری دارو باید اصلاح شود

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت داروی ایران با اشاره به عدم وجود منابع پایدار در طرح تحول از ضرورت نحوه اصلاح قیمت گذاری دارو در کشور خبر داد.

هزینه‌های طرح تحول بر دوش صنعت دارو /نحوه قیمت گذاری دارو باید اصلاح شودحسام الدین شریف نیا عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد و مدیریت داروی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بار هزینه‌ای طرح تحول سلامت به صنعت دارویی کشور، گفت: عدم وجود منابع پایدار سبب شده تا هزینه‌های طرح تحول در حوزه دارو وارد شود و اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود احتمال ورشکستگی شرکت‌های تولید دارو وجود دارد.

وی افزود: گران شدن دارو به معنی فشار آمدن به مصرف‌کننده نیست؛ چراکه افزایش قیمت باید تحت پوشش بیمه بوده تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه دارو حوزه‌ای تخصصی بوده، اما این مسئله باعث نمی‌شود که انحصاری در آن وجود داشته باشد؛ تصریح کرد: همه نمی‌توانند به این حوزه وارد شوند چراکه دارو با سلامت مردم سر و کار دارد، همچنین دارو بازاری قانونی بوده، اما تخصص‌گرایی آن سبب شده تا از سایر بازار‌ها جدا شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد و مدیریت داروی ایران با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته 18 تا 20 درصد داروسازان در بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شوند، اظهار کرد: اگر به فکر اشتغال داروسازان هستیم باید کارانه آن‌ها را بپردازیم، زیرا با لحاظ کردن ۲ هزار تومان در نسخه های بیماران به عنوان حق فنی هیچ فردی نمی‌تواند سلامت داروی بیمار را تضمین کند.

شریف نیا با اشاره به اینکه ساخت دارو‌های ترکیبی نیز مسئولیت بالایی دارد؛ بیان کرد: به هیچ عنوان تعرفه‌های آن واقعی و مناسب نبوده و اگر متولیان امر نگران داروسازان هستند؛ چرا نمی‌گویند در بیمارستان‌ها مشغول کار شوند، زیرا کارانه داروسازان را پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به چالش‌های اساسی در بخش دارویی کشور گفت: از جمله چالش‌های صنعت دارو روش قیمت‌گذاری دارو در کشور است به طوری که در حوزه تولید داخلی، صنعت تولید دارو سرکوب شده و حتی قیمت‌گذاری به سمت ضرر شرکت‌های تولیدی می‌رود و قیمت‌گذاری باعث شده که نتوانیم هزینه بازاریابی دارو را پرداخته و بازار کشور‌های منطقه را از دست داده ودرصادرات دارو هم دچار مشکل شویم.

انتهای پیام/

نحوه قیمت گذاری دارو در ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا