کلاف سردرگم مترو کرج پیچیده‌تر شد


کلاف سردرگم مترو کرج پیچیده‌تر شد

مدیرعامل شرکت سابیر و پیمانکار پروژه قطار شهری کرج از فروش 100 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری کرج برای این پروژه خبر داد و افزود: شهرداری کرج این پول را در یک حساب بانکی قرار داده و هر سه ماه یکبار سود چند میلیاردی آن را دریافت می‌کند اما حاضر نیست این پول را در اختیار پیمانکار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید محمد رضا سجادی در نشست خبری که امروز شنبه(14 مرداد) با حضور رسانه‌های استان البرز در کرج برگزار شد گفت: در این نشست قصد داریم به ابهاماتی که در مورد قطار شهری کرج وجود دارد پاسخ دهیم.

سجادی به روند برگزاری مناقصه پروژه مترو کرج اشاره کرد و افزود: این مناقصه در سال 84 به صورت بین‌المللی برگزار شد شرکت سابیر توانست آن را از آن خود کند.

وی ادامه داد: حال 12 سال از برگزاری این مناقصه گذشته اما موانع و مشکلاتی بر سر راه انجام پروژه وجود داشته و دارد که از مهمترین آنها می‌توان به تاخیر 14 ماهه در ابلاغ قرارداد، عدم تحویل زمین برای پایانه، اراضی مورد نیاز برای تعدادی از ایستگاه‎‌ها و هواکش‌های میان تونلی و عدم تعدیل پیمان مطابق توافقات صورت گرفته بر مبنای "فهارس" سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت سابیر با بیان اینکه قطار شهری کرج در این مدت به تعهدات خود عمل نکرده است گفت: یکی از مسائل مهم در این پروژه، مشکل تامین مالی است که از طرف کارفرما اجرا نشده است به طوری که سالانه باید 174 میلیون دلار تامین می‌شد اما این کار صورت نگرفته است.

سجادی به میزان منابع اختصاص یافته طی سال‌های 86 تا 95 اشاره و خاطرنشان کرد: بین سال‌های 86 تا 90 فقط 33 درصد از منابع مورد نیاز به پروژه از طرف کارفرما اختصاص یافته است، این رقم از سال 91 تا 92، 12 درصد و بین سال‌های 93 تا 95 فقط چهار درصد بوده است.

وی با بیان اینکه کارفرما در استملاک زمین‌های مورد نیاز نیز کوتاهی کرده است، گفت: از 97 استملاک مورد نیاز برای مترو کرج، طی 10 سال گذشته فقط 21 مورد تحقق یافته و هنوز 76 مورد باقی مانده است. علی رغم همه این مشکلات، تاکنون 15 کیلومتر تونل و سازه نگهبان 14 ایستگاه را به اتمام رسانده‌ایم. علاوه بر این هفت ایستگاه بین 30 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ریل کل مسیر نیز تامین شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرج اعلام کرد: پس از 14 ماه وقفه، شورای شهر کرج در تاریخ 31 فروردین سال جاری با ارسال یک نامه به شهردار کرج اعلام کرد که سابیر مجددا فعالیت خود را شروع کند. سپس در 16 اردیبهشت شهردار کرج با قید دو فوریت از شورای شهر درخواست می‎‌کند تا قیمت پروژه اصلاح شود سه روز بعد شورا این درخواست را تصویب، قیمت را اصلاح و در 20 اردیبهشت فعالیت مجدد سابیر را اعلام می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه پروژه قطار شهری کرج می‌تواند به صورت مستقیم 2000 نفر را مشغول به کار کند گفت: اما متاسفانه به خاطر مشکلات مالی چنین وضعیتی دارد.

سجادی در پاسخ به اینکه اخیرا فسخ قرارداد سابیر در مترو کرج اعلام شده است، گفت: شورای عالی فنی به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع، هیچ تاییدی بر فسخ پیمان نداده و هر مسئولی که چنین موضوعی را عنوان کرده مطالب کذب را بیان کرده است و شکایت ما نیز در قوه قضاییه به خاطر همین سخن کذب ثبت شده است.

مدیر عامل سابیر در ادامه و در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه ابهام اصلی در عدم پذیرش تهاتر زمین از طرف پیمانکار است و چرا سابیر با این موضوع موافقت نمی‌کند، گفت: وقتی یک قرارداد منعقد می‌شود، دو طرف قرارداد موظف هستند در چارچوب آن عمل کنند. فرض کنیم در یک قرارداد هر کدام از طرفین به خود اجازه دهند در هر زمانی بخشی از قرارداد را تغییر دهند، در این صورت کار به انتها نخواهد رسید.

سجادی خاطرنشان کرد: این هم که عنوان شده سابیر تهاتر زمین را نپذیرفته کذب محض است زیرا در سال 94 مدیرعامل وقت شستا طی نامه‌ای به سابیر، تامین مالی پروژه را از سه بخش تملک دارایی‌های سرمایه‎‌ای، اوراق مشارکت و تهاتر زمین اعلام می‌کند. در خصوص تهاتر زمین برنامه‌ای تدوین نشده است و اینکه گفته می‌شود سابیر تهاتر زمین را نپذیرفته کذب محض است.

سجادی در خصوص پیشرفت فیزیکی کل پروژه طی این 12 سال گفت : در مجموع پیشرفت پروژه 40 درصد برآورد می‌شود.

مدیرعامل سابیر در ادامه مجددا به طرح بحث فسخ قرارداد اشاره و اعلام کرد: این خلاف واقع است و شکایت ما در این خصوص ثبت شده است.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود سابیر صلاحیت ادامه پروژه قطار شهری کرج را ندارد گفت: تشخیص این موضوع بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که امروز بعد از 10 سال سابیر توانمندی خود را به اثبات رسانده و اگر مترو کرج هنوز به بهره‌برداری نرسیده است مشکل را باید در جای دیگری جست و جو کرد.

سجادی افزود: عدم تامین منابع مالی و عدم تامین استملاکات مورد نیاز پس از 10 سال از طرف کارفرما مهمترین مشکلات پیش روی قطار شهری کرج است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فروش 100 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری کرج برای این پروژه خبر داد و افزود: شهرداری کرج این پول را در یک حساب بانکی قرار داده و هر سه ماه یکبار سود چند میلیاردی آن را دریافت می‌کند اما حاضر نیست این پول را در اختیار پیمانکار قرار دهد.

سجادی در خصوص اصلاح قیمت پروژه در طول این 12 سال نیز گفت: اگرچه یک بار قرارداد به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از ارزی به ریالی تبدیل شد اما این تبدیل برای شرکت سابیر زیان داشت زیرا ما نسبت به تامین فاینانس از طریق یک شرکت اتریشی اقدام کرده بودیم و فقط تحریم مانع کار شد.

وی ادامه داد: فقط یک بار در سال 90 در این پروژه تعدیل قیمت صورت گرفت اما متاسفانه تعدیل بر مبنای فهارس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نبود و بحران در مترو کرج از همین جا شروع شد. علی رغم همه اینها قیمت ما از پیمانکاران خط 6 مترو تهران و خط 2 مترو مشهد نیز کمتر است. امیدواریم در هر حال با روی کار آمدن شورای شهر جدید، تعاملی که به حداقل رسیده بهبود یابد تا پروژه پیشرفت کند. پیمانکار در این مدت به همه تعهدات خود عمل کرده و اگر مشکلی وجود دارد خارج از توانمندی ماست و در حوزه تامین مالی است.

سجادی در پاسخ به اینکه عالی‌ترین مقام دولت در استان اعلام کرده که تاکنون چند بار در قرارداد سابیر که قراردادی مقطوع بوده تعدیل قیمت صورت گرفته است گفت: اگر استاندار البرز چنین صحبتی را بیان کرده باشد احتمالا به دلیل اطلاعات نادرستی است که به وی داده‌اند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس