«ردیف سازی تنبور» توسط «حیدر کاکی» ثبت و آوانگاری شد


«ردیف سازی تنبور» توسط «حیدر کاکی» ثبت و آوانگاری شد

کتاب «ته رزهای باستانی تنبور» (روایت سازی مقامات مجلسی و مجازی) به روایت استاد «علی اکبر مرادی» که آوانگاری و نت نویسی آموزشی و تحلیلی آن توسط «حیدرکاکی» ثبت شده، به زودی توسط «انتشارات موسیقی عارف» در بازار موسیقی کشور منتشر می‌شود. +کاکی: امید است که نت نویسی مقامهای مجلسی و مجازی موجب ارتقا، گسترش، و معرفی بیشتر...

«ردیف سازی تنبور» توسط «حیدر کاکی» ثبت و آوانگاری شد حیدر کاکی

کتاب «ته رزهای باستانی تنبور» (روایت سازی مقامات مجلسی و مجازی) به روایت استاد «علی اکبر مرادی» که آوانگاری و نت نویسی آموزشی و تحلیلی آن توسط «حیدرکاکی» ثبت شده، به زودی توسط «انتشارات موسیقی عارف» در بازار موسیقی کشور منتشر می‌شود.

«حیدرکاکی» در خصوص این اثر نوشته است: «روایت سازی «مقامات مجلسی و مجازی تنبور»، آوانگاری یک فرهنگ صوتی است که آموزش آن تاکنون شفاهی وبصورت سینه به سینه بوده، اما با نت نویسی آموزشی وتحلیلی برای نخستین بار مکتوب و از نشانه‌ها و علامتهایی که ویژه نوازندگی تنبورمیباشد استفاده گردید. این نشانه‌ها هنگام فراگیری، کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز و متناسب با فرهنگ نوازندگی این ساز کهن ومقامهای آن می‌باشد. در این کتاب همه مقامهای مجلسی ومجازی و گوشه‌های مختلف آن‌ها با روش تقریری و دقیق و نه توصیفی نت نویسی شده‌اند. د رثبت و آوانویسی آن‌ها بخشهای مختلف مقام‌ها تفکیک، و گوشه‌ها به صورت آغاز مقام، آوازهای هرمقام، زمزمه‌ها، بخشهای ریتمیک و فرودهای گوناگون تقسیم بندی، و برابر اثر صوتی منتشر شدهء استاد «علی اکبر مرادی» با هدف آموزش و فراگیری هنرجویان علاقه‌مند به این ساز، بصورت بیکلام ثبت شده است. البته دو مقام «قه تار» و «هجرانی» که در اثر یاد شده بصورت بداهه ضبط شده بودند، در این کتاب بر پایه روایت باکلام در مقامات «یاری» نوشته شده‌اند. امید است که نت نویسی مقامهای مجلسی و مجازی موجب ارتقا، گسترش، و معرفی بیشتر موسیقی تنبور شود و ضمن کمک به فراگیری علاقه مندان این موسیقی، پژوهشگران موسیقی و آهنگسازان نیز بتوانند، ارتباط کتبی با این موسیقی برقرار کنند.»

شایان ذکر است که «حیدر کاکی» متولد سال ۱۳۵۱ منطقه گوران کرمانشاه، نوازنده تنبور، تار وسه تار، دانش آموختهٔ مقطع کار‌شناسی موسیقی و کار‌شناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه سوره تهران است. وی نوازندگی تنبور را از کودکی شروع کرده و محضر اساتید قدیمی تنبور چون درویش علی میر درویشی و سید قاسم افضلی را درک کرده و طی سالیان متمادی از محضر استاد علی اکبر مرادی بهره‌های فراوان برده است. ایشان در زمینه فراگیری موسیقی دستگاهی از محضر استاد علی اکبر شکارچی، استاد عطا… جنگوک و داریوش پیر نیاکان و در زمینه پژوهش موسیقی نیز از محضر پروفسور محسن حجاریان و دکتر ساسان فاطمی و در زمینه موسیقی کلاسیک غربی نیز از محضر استادان مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان و دکتر کیاوش صاحب نسق بهره‌مند شده است. کاکی همکاری‌های متعددی با استادش علی‌اکبرمرادی در زمینه اجرای کنسرت‌ و انتشار آلبوم‌های موسیقی تنبور و کتاب شیوه آموزش تنبور «صد درس» داشته است. ناگفته نماند «نگارش مقالات پژوهشی در ماهنامهٔ هنرموسیقی و فصلنامه ماهور»، «آلبوم طرز تنبور از آوای باربد»، «آلبوم موسیقی نوایی دیگر (تنبور و پیانو) از حوزه هنری»، «آلبوم سحرگاهان باصدای بیژن کامکار از سروه تنبور»، «آلبوم «نوای تنبور از نشر ماهور» و «کتاب زمینه شناخت تنبور از انتشارات نوید شیراز» از جمله آثار منتشر شده «حیدر کاکی» در ایران است.

«ردیف سازی تنبور» توسط «حیدر کاکی» ثبت و آوانگاری شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا