نقشه ایران قدیم


نقشه ایران قدیم

ایران کشوری در جنوب غربی آسیا است که از لحاظ مساحت در رتبه هجدهم رده‌بندی جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایران که در جنوب غربی آسیا واقع شده و هم‌اکنون با مساحتی بالغ بر ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع، جمعیتی برابر با ۷۹۹۲۶۲۷۰ نفر را در خود جای داده رتبه هجدهم را رده‌بندی جهان به خود اختصاص داده است. این کشور در گذشته با نام‌های ایریو شَیُنِم، ایریو دئینگهونام، ایریانوخشَثرُ، اِئران شَتر و ایران شهر شناخته می‌شده است.

نقشه ایران قدیم

بنابراین گزارش، معنای لغوی ایران، سرزمین آریائیان است. آثار کشف شده از این کشور نشانگر قدمت چشمگیر این کشور دارد.

نقشه ایران قدیم


ایران در طول تاریخ خود شاهد حکومت هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، طاهریان، صفاریان، سامانیان، زیاریان، بوییان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، ایلخانیان، صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه و جمهوری اسلامی بوده است. این کشور در دوره هخامنشیان بیشترین مساحت تعریف شده‌اش در طول تاریخ را داشت به عبارت دیگر بر اساس آنچه که در سنگ‌نوشته نگهداری شده در نقش رستم آمده ماد، خووج (خوزستان)، پرثوه (پارت)، هریوا (هرات)، غرب، سغد، خوارزم، زرنگ، آراخوزیا (رخج، افغانستان جنوبی تا قندهار)، ثته‌گوش (پنجاب)، گنداره (گندهارا) (کابل، پیشاور)، هندوش (سند)، سکاهوم ورکه (سکا‌های فرای جیحون)، سگاتیگره خود (سکا‌های تیزخود، فرای سیحون)، بابل، آشور، عربستان، مودرایه (مصر)، ارمینه (ارمن (کته‌په‌توک) کاپادوکیه، بخش خاوری آسیای صغیر (سپرد) سارد، لیدیه در باختر آسیای صغیر (یئونه) ایونیا، یونانیان آسیای صغیر (سکایه تردریا) سکا‌های آن سوی دریا: کریمه، دانوب (سکودر) مقدونیه (یئونه‌تک‌برا) یونانیان سپردار: تراکیه، تراس (پوتیه) سومالی (کوشیا) کوش، حبشه (مکیه) طرابلس باختر، برقه (کرخا) کارتاژ، قرطاجنه یا کاریه در آسیای صغیر را در برمی‌گرفت.

نقشه ایران قدیم


شایان ذکر است؛ ایران در دوره‌ای از تاریخ با هجمه مغول‌ها مواجه شد و به نوعی میدان تاخت و تاز بیگانگان بود البته پس از آن با اقتدار به روز‌های باشکوه خود برگشت.

یادآور می‌شود؛ آنچه امروز از ایران بر جای مانده حاصل پایداری اقوام مختلف این کشور و وفاداری آن‌ها به کشورشان است. ایران امروز مکان مناسبی برای زندگی مسالمت‌آمیز اقوام ترک، لر، فارس، عرب، بلوچ و... در کنار یکدیگر است.

نقشه ایران قدیم


ایران هم‌اکنون با حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی خود سعی در حفظ فرهنگ دیرینه و غنا بخشیدن به آن دارد.

نقشه ایران قدیم


خاطرنشان می‌شود؛ تاریخ ایران شرح پایبندی مردم این کشور به آب و خاکش است البته برخی از حکام این کشور در طول حکومت‌شان باعث کاهش گستره جغرافیایی سرزمین‌مان شدند.


انتهای پیام/

آشنایی با نقشه ایران قدیم و هر آنچه درباره آن نمی دانید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


120 چیستان سخت با جواب که بسیار مهیج و جالب هستند