ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید


ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

کتاب «ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the Rings) که به وسیله جی. آر. آر. تالکین نوشته شده است داستانی جاویدان دارد که چندین نسل‌ با آن خاطره دارد، داستان مقابله خوبی و بدی که با موضوعاتی مثل امید، افتخار و فداکاری آمیخته شده است. بیش از یک دهه از اکران اقتباس پیتر جکسون از کتاب جی. آر. آر. تالکین...

کتاب «ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the Rings) که به وسیله جی. آر. آر. تالکین نوشته شده است داستانی جاویدان دارد که چندین نسل‌ با آن خاطره دارد، داستان مقابله خوبی و بدی که با موضوعاتی مثل امید، افتخار و فداکاری آمیخته شده است.

بیش از یک دهه از اکران اقتباس پیتر جکسون از کتاب جی. آر. آر. تالکین می‌گذرد، اثری که تمامی رکوردهای باکس آفیس را در آن زمان را شکست. سه‌گانه جسکون توانست در دوازده بخش اسکار کاندید شود که یازده جایزه را کسب کرد. مسلما گروهی کتاب تالکین و گروهی سگانه ارباب حلقه‌ها را ترجیح می‌دهند و ما اطلاعات جالبی از کتاب و فیلم ارباب حلقه‌ها درباره شخصیت سم‌وایز گمجی برای شما جمع کرده‌ایم.

اگر تاکنون به این فکر کرده‌اید که سرنوشت سم‌وایز گمجی پس از پایان فیلم «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» The Lord of the Rings: The Return of the King چه شد؟ در زیر لیستی از حقایقی درباره همراه همیشگی و وفادار فرودو، سم‌وایز گمجی، نمی‌دانید تهیه شده است.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

15_ دختر شان آستین نقش بچگی‌های النور گمجی را بازی کرده است

حدود ده سال از اکران فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه می‌گذرد، در انتهای این فیلم سم‌وایز گمجی را در حالی می‌بینید که دخترش را بغل گرفته است. نقش دختر سم‌وایز را دختر واقعی شان آستین، بازیگر نقش سم‌وایز گمجی، بر عهده داشت. «الکساندرا آستین» (Alexandra Astin) که در آن زمان تنها دختری بچه‌ای نوزاد بود نقش النور گمجی را برعهده داشت. در طی سال‌های اخیر الکساندرا آستین بارها اشاره کرده است که هنوز هم طرفداران او را با نقشش در فیلم ارباب حلقه‌‌ها به یاد می‌آورند.

الکساندرا آستین حرفه بازیگری را به صورت جدی دنبال کرد و در سال 2014 در فیلم انیمیشنی Ribbit صداپیشگی کرده است. در اوایل سال جاری هم به همراه پدرش در فیلم Bad Kids of Crestview Academy نقش آفرینی کرده است؛ در این فیلم شان آستین نقش مدیر این آکادمی و دخترش نقش اتل را برعهده دارد.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

14_ گرام نورتون یکی از گزینه‌های نقش‌آفرینی شخصیت سم‌وایز گمجی بود

برای سال‌ها طرفداران شخصیت سم‌وایز گمجی را با شان آستین می‌شناسند ولی اوضاع می‌توانست کاملا متفاوت باشد. سال‌ها پیش با یک مجری تلویزیونی، گرام نورتون، برای بازی در نقش سم‌وایز گمجی مصاحبه شده بود. گرام نورتون اصلیت ایرلندی دارد و برای برنامه‌های کمدیش در تلویزیون شناخته شده است. برنامه گرام نورتون در طی سال‌ها توانسته‌اند پنج جایزه بفتا کسب کند. نورتون همچنین در برنامه رادیویی BBC Radio 2 و برنامه تلویزیونی Eurovision Song Contest مجریگری می‌کند.

شان آستین که پیش از این برای کارش در The Goonies شناخته شده بود در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها نقش‌آفرینی بسیار خوبی داشت و تا سال‌ها در ذهن طرفداران باقی خواهد ماند.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

13_ سم دوازده سال از فرودو کوچک‌تر است

پیتر جکسون در هنگام ساخت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها تغییرات کوچکی به وجود اورد تا بتواند به بترین شکل ممکن داستان کتاب را رویات کند. در ویرایش دوم رمان ارباب حلقه‌ها، در بخش «داستان سال‌ها» (The Tale of Years) ذکر شده بود که سم در سال سال T.A. 2980 به دنیا آمده است و در همین بخش اشاره می‌شود که فرودو بگینز در سپتامبر T.A. 2968 به دنیا آمده است. از این رو سم و فرودو اختلاف سنی دوازده ساله با هم دارند. نکته جالب این است که در فیلم‌های پیتر جکسون شان آستین ده سال از بازیگر نقش فرودو، «الایجا وود» (Elijah Wood)، بزرگ‌تر است که سم‌وایز را در فیلم‌ها مسن‌تر نشان می‌ دهد.

در هنگام فیلم‌برداری ارباب حلقه‌ها، الایجا وود تنها هجده سال سن داشت که او را جوان‌ترین بازیگر نقش هابیت می‌کرد. شان آستین 28 سال، «دومنیک مونهان» (Dominic Monaghan) بازییگر نقش مری 22 سال و «بیلی بوید» (Billy Boyd) بازیگر نقش پپین 31 سال داشت.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

12_ پدر سم باغبان بیلبو بود

در دنیای ارباب حلقه‌ها سم به عنوان یک باغبان فداکار نشان داده می‌شود. پدر سم، «همفست گمجی» (Hamfast Gamgee)، نیز یک باغبان بود و او پسرش را وارد این حرفه کرده است. همفست که به نام گافر نیز شناخته شده بود به عنوان باغبان در باغ بگ اند در شایر کار می‌کرد.

کلمه همفست به معنی «در خانه بمان» و لقب گافر به معنی پیرمرد است. همفست گمجی با «بل گودچایلد» (Bell Goodchild) ازدواج کرده و صاحب شش فرزند شد. او سم را به عنوان جایگزین خود انتخاب کرد و سم نیز شغل پدرش را ادامه داد و به باغبان خانوده بگینز تبدیل شد.

در کتاب «یاران حلقه» (The Fellowship of the Ring) یکی از نزگول‌ها یا سواران سیاه به همفست نزدیک می‌شود و از او درباره بیلبو بگینز سوال می‌پرسد. نهایتا همفست در عصر هفتم می‌میرد و سم نام هفتمین فرزند خود را از روی اسم پدرش برمی‌دارد.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

11_دفتر خاطرات بیلبو و فرودو در اختیار سم قرار گرفت

«کتاب سرخ وست‌مارچ» (The Red Book of Westmarch) با نام‌های متفاوتی شناخته شده است. کتابی که ماجراجویی‌های بیلبو و فرودو را به هم متصل می‌کند. بیلبو خاطرات ماجراجویی‌های خودش از کتاب The Hobbit و فرودو خاطراتش به عنوان ارباب حلقه‌ها را در کتاب سرخ وست‌مارچ یادداشت کرده‌اند.

در رمان بازگشت پادشاه، تالکین یک صفحه اضافه کرده است که نشان دهنده‌ ایده‌های او برای عنوان کتاب بود. به عنوان مثال در این صفحه نام‌ها “دفتر خاطرات من، سفر غیرمنتظره من، و پس از آن چه رخ داد، ماجراجویی پنج هابیت، داستان حلقه بزرگ”. این نام‌ها از نقطه نظر بیلبو بگینز انتخاب شده است ولی در نهایت تالکین عنوان «سقوط ارباب حلقه‌ها و بازگشت پادشاه» برای نسخه آخر کتاب انتخاب شد.

همانطور که بیلبو کتابش را در اختیار فرودو قرار داد، فرودو نیز کتاب سرخ وست‌مارچ به سم‌وایز گمجی امانت داد. سم نیز قبل از مرگش کتاب را به دخترش النور سپرد.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

10_ نام سم از یک پانسمان جراحی به نام بافت گمجی گرفته شده است

جی. آر. آر. تالکین به علاقه زیادش به ادبیات، زبان‌شناسی و صرف ریشه‌ها شناخته شده است و همانند بسیار از شخصیت‌های خلق شده به دست او، اسم شخصیت محبوب سم‌وایز گمجی نیز بسیار خاص و ویژه است.

سم‌وایز به معنی ساده لوح و در زبان شیرین سندرین، زبانی کامل که توسط تالکین خلق شده، به معنی پراهل یا نیمه عاقل است. بخش گمجی اسم او نیز از یک روستا در شایر به نام «گامجی» (Gammidgy) گرفته شده است.

بر اساس نوشته‌های تالکین او اسم گمجی را از یک باند پانسمان که توسط دکتر جوزف سامپسون گمجی خلق شده الهام گرفته است. این جراح در شهر بیرمنگام در انگلستان زندگی می‌کرد و مردماین پانسمان را نام گمجی می‌شناختند. تالکین در نوشته‌های خود آورده است:

انتخاب نام گمجی به خاطر هم‌آوایی آن بود ولی من آن را اختراع نکرده‌ام. این نام در خاطرات کودکی من حک شده بود. زمانی که من در بیرمنگام زندگی می‌کردم، مردم به نوعی پانسمان پشمی گمجی می‌گفتند، اما من در هنگام انتخاب آن هیچ اطلاعی از اصلیت این اسم نداشتم.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

9_ گریم کردن هابیت‌ها هر روز یک ساعت و نیم وقت می‌برد

کیفیت تولید فیلم ارباب حلقه‌ها نسبت به دیگر عناوین فانتزی در آن زمان خیلی بالاتر بود و هر سه فیلم ارباب حلقه‌ها به خاطر دقت در جزئیات لباس‌ها و طراحی شخصیت‌ها تحسین شده‌اند.

کار گریم هابیت‌ها فرایندی بسیار طولانی و دشوار بود. در نسخه Extended Edition فیلم ارباب حلقه‌ها فرایند گریم بازیگران نشان داده شد و کار گریم بازیگران شخصیت‌های هابیت سخت‌تر‌ از دیگر بازیگران بود. شان آستین و دیگر همراهانش هر روز صبح باید خودشان را برای گریمی وقت‌گیر آماده می‌کردند. هر بازیگر باید برای پاهای مخصوص هابیت‌ها، قطعه‌هایی پروتزی می‌پوشید. در طو روز نیز خیلی از بخش‌ها پروتزی باید دوباره وصل می‌شدند، چون در طی پروسه فیلم‌برداری به دلیل شرایط محیطی جدا می‌شدند.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

8_ شان آستین کتابی به نام There And Back Again: An Actor’s Tale نوشته است

خیلی از بازیگران سه‌گانه ارباب حلقه‌ها باور دارند که پروسه فیلم‌برداری این سه‌گانه اتفاقی فراموش نشدنی در زندگی آن‌ها است. شان آستین نیز عضو این گروه است و حتی خاطراتش درباره فیلم‌برداری سه فیلم ارباب حلقه‌ها را در کتاب There And Back Again: An Actor’s Tale نوشته است.

پدر واقعی شان آستین «مایکل یل» (Michael Yell) است ولی او توسط ناپدری خود، «جان آستین» (John Astin)، بزرگ شده است. پدر و مادر شان آتسین هر دو بازیگر بودند و با هالیوود آشنایی داشتند و اینگونه راه شان آستین نیز به هالیوود باز شد.

بعد از پایان فیلم‌برداری فیلم سه‌گانه ارباب حلقه‌ها، شان آستین کتابی به نام There And Back Again: An Actor’s Tale را در سال 2004 منتشر کرد که شامل خاطرات او از فیلم‌برداری سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بود.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

7_ رودی مک‌داوال، مایکل اسکولز و بیل نای صداپیشه سم بوده‌اند

طرفداران سرسخت آثار ارباب حلقه مطمئنا از دیگر اقتباس‌های مربوط به این رمان‌ها اطلاع دارند. در سال 1978 یک اقتباس انیمیشنی از ارباب حلقه‌ها توسط «رالف باکشی» (Ralph Bakshi) ساخته شده است که «مایکل اسکولز» (Michael Scholes) صداپیشه سم و «بیلی بارتی» (Billy Barty) مدل روتوسکوپ او بود.

دو سال بعد یک فیلم انیمیشنی دیگر از ارباب حلقه‌ها برای تلویزیون ساخت شد که این بار «رودی مک‌داوال» (Roddy McDowall) صداپیشه شخصیت سم‌وایز گمجی بود.

در سال 1981 رادیوی BBC یک مجموعه صوتی از ارباب حلقه‌ها منتشر کرد که در آن «بیل نای» (Bill Nighy) صداپیشه سم بود. در تئاتر نیز اقتباس‌های مختلفی از ارباب حلقه‌ها بر روی صحنه رفته است. در تئاتر معروف تورنتو، «پیتر هاو» (Peter Howe) نقش سم را برعهده داشت و طی سال‌ها بازیگرانی مثل «دیل اینگرهام» (Dale Inghram)، «اسکات وسترمن» (Scott Westerman) و «بلیک بودن» (Blake Bowden) نیز در تئاتر نقش سم‌وایز گمجی را برعهده داشته‌اند.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

6_ سم سیزده فرزند با رزی دارد

در انتهای کتاب بازگشت پادشاه و پس از بازگشت فرودو و سم از کوه نابودی سم‌وایز گمجی با رزی کاتن ازدواج کرد. سم و رزی در مجموعه سیزده فرزند داشتند که اسم‌های آن‌ها النور، رز، گلدیلاکز، دیزی، پریمرز، رابی، رابین و تولمن است. سم و رزی نام دیگر فرزندان خود از روی دوستان خود و پدر سم، فرودو، مری، پاپین، بیلبو و همفست، انتخاب کردند.

تالکین در سال 1951 در نوشته‌هایش عشق میان سم و رزی را به این صورت توضیح می‌دهد:

من فکر می‌کنم که عشق ساده و روستایی سم و رزی برای شناختن شخصیت سم کاملا ضروری است و نشان دهنده زندگی معمولی (نفس کشیدن، خوردن و کار کردن)، فداکاری و انگیزه آن‌ها برای زندگی است.

در بالا نیز اشاره شد که النور کتاب سرخ وست‌مارچ را از پدرش به ارث می‌برد و نوشتن تاریخ سرزمین میانه در آن را ادامه می‌دهد.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

5_ شان آستین چندین بار بر روی صحنه فیلم‌برداری آسیب دید

پروسه فیلم‌برداری اقتباس پیتر جکسون از کتاب ارباب حلقه برای بازیگران پر از ماجراجویی‌های مختلف و پیچیدگی‌های غیرمنتظره بود. در زمان فیلم‌برداری یاران حلقه، شان آستین چندین بار آسیب دید. در زمان فیلم‌برداری سکانس قلمرو الف‌ها، ریوندل، به سر آستین ضربه‌ای وارد شد که او را بی‌هوش کرد. هنگام فیلم‌برداری سکانس قایق‌ها نیز شان آستین بر روی یک تکه شیشه تیز پا می‌گذارد که باعث خونریزی شدید او می‌شود.

دیگر یاران حلقه، «ویگو مورتنسن» (Viggo Mortensen) و «ارلاندو بلوم» (Orlando Bloom)، نیز جنیدن بار ضخمی شدند (از شکستن انگشت پا گرفته تا شکستن چندین دنده). همانند سفر حماسه‌ای یاران حلقه، پروسه فیلم‌برداری سه‌گانه ارباب حلقه‌ها نیز یک ماجراجویی بسیار سخت برای تیم‌ فیلم‌برداری و بازیگران بود.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید
4_ دختر سم با پسر پپین ازدواج کرده است

همانطور که در بالا نیز بیان شد، سم‌وایز گمجی و رزی در مجموع سیزده فرزند داشتند که یکی از آن‌ها، گلدیلاکز، با عضوی از خانواده توک ازدواج کرد. پپین توک که دوستان نزدیکش او را با نام پیپ صدا می‌کنند از طریق ازدواج پسرش با گلدیلاکز، با سم‌وایز گمجی نسبت فامیلی پیدا کرد.

پپین بعد از اینکه به شایر بازگشت با دیاموند از لانگ کلیو ازدواج گرد و پسری به نام فرامیر به دنیا آورد. پپین بعد از مرگ پدرش به عنوان رهبر نظامی شایر، «تین» (Thain)، انتخاب شد. پپین سی و دومین فرمانده نظامی شایر بود و حدود 51 سال در این سمت باقی ماند. پس از بازنشسته شدن پپین پسرش، فرامیر، جایگزین او شد. پپین پس از بازنشستگی به همراه مری به ادوراس و گاندور سفر کرد.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

3_ سم هفت دوره متوالی به عنوان شهردار شایر انتخاب شد

طی جنگ حلقه، «ویل وایتفوت» (Whil Whitfoot)، به عنوان شهردار شایر انتخاب شد و در آن زمان به اسارت درآمد و در نهایت به شدت بیمار شد. ویل در نهایت مقداری از اختیاراتش را به فرودو سپرد و فرودو تا سال 1420 به عنوان معاون شهردار کار می‌کرد. در سال 1427 ویل از سمت شهرداری استعفا داد و سم‌وایز گمجی به جای او به عنوان شهردار شایر انتخاب شد.

سم که به عنوان شهردار عملکرد بسیار خوبی داشت هفت بار دیگر به صورت متوالی بدون هیچ رقیبی برای این سمت انتخاب شد و همیشه همشهریانش او را دوست داشتند. سم تا سال 1976 به عنوان شهردار باقی ماند و در این مدت به جای سم‌وایز گمجی به او سم‌وایز باغبان می‌گفتند.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

2_ سم‌وایز گمجی در 102 سالگی به بهشت خاکستری رفت

در رمان بازگشت پادشاه، اعلام شد که سم‌وایز گمجی همان راهی که فرودو رفت را طی کرده است. سم‌وایز با همسرش برای سال‌ها در شایر زندگی کرد و در نهایت با هم به بیرون از شایر سفر کردند.

بعد از اینکه سم و رزی با هم سیزده فرزند به دنیا آوردند تصمیم گرفتند که شایر را ترک کنند و به گاندور سفر کردند. در گلندور آن‌ها با پادشاه السار ملاقات کردند. آن‌ها حدود یک سال بعد به شایر بازگشتند و رزی در سن 98 سالگی درگذشت. در سال 62 دوران چهارم پس از مرگ رزی کاتن، سم‌وایز گمجی تصمیم گرفت که در سن 102 سالگی شایر را برای همیشه ترک کرد. سم‌وایز برای مدتی طولانی شهردار شایر بود، بعد از اینکه از این سمت استعفا داد و کتاب سرخ وست‌مارچ را به دخترش، النور، سپرد راهی بهشت خاکستری شد. از آنجایی که سم‌وایز در مقطع کوتاهی حلقه را در اختیار داشت توانایی عبور از دریا و ورود به سرزمین جاویدان را داشت.

ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

1_ از دیدگاه خیلی‌ها سم قهرمان اصلی داستان است

در طی داستان ارباب حلقه‌ها خیلی از موضوعات به این تاکید دارند که فرودو قهرمان و شخصیت اصلی داستان است، ولی خیلی از طرفداران حس می‌کنند که سم‌وایز گمجی قهرمان واقعی داستان است. فرودو وظیفه سنگین حمل حلقه را برعهده داشت که در سفر فشار زیادی به او وارد کرد. از طرف دیگر وفاداری سم باعث شده است که خیلی‌ها او را قهرمان واقعی داستان بدانند.

با اینکه این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است ولی بعضی باور دارند که خود تالکین نیز سم را قهرمان واقعی کتاب ارباب حالقه‌ها می‌داند. تالیکن در بعضی از نوشته‌هایش سم‌وایز گمجی را با نام «شخصیت قهرمان اصلی» خطاب کرده است و تعریف می‌کند که چطور او مهمترین شخصیت در تمام مجموعه ارباب حلقه‌ها است.

پانزده مورد بالا اصلاعات جالبی در مورد یکی از بهترین شخصیت‌های خلق شده در ادبیات جهان به ما دادند و اگر شما نیز اطلاعات یا نکته‌ای خاص در مورد شخصیت سم‌وایز گمجی می‌دانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
ارباب حلقه‌ها: 15 حقیقتی که درباره سم‌وایز گمجی نمی‌دانید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی عجیب طالبان از یک سلاح جنگی؛ تولید وطنی افغانستان با بُشکه!