خواص کاپاریس: 12 فایده کاپاریس (کیپر) برای سلامتی، پوست و مو


خواص کاپاریس: 12 فایده کاپاریس (کیپر) برای سلامتی، پوست و مو

کاپاریس تند، معطر و عجیب، مزه‌ای لذیذ به غذاهای ایتالیایی می‌دهد. کاپاریس (کیپر) اساسا برای مزه‌دارکردن یا تزیین‌کردن به‌کارمی‌رود. این گیاه بسیار معطر است اما فواید سلامتی زیادی دارد. فواید شگفت‌انگیز کاپاریس (کیپر) را در این مطلب بخوانید. کاپاریس در زبان هندی به “کابرا”، در زبان تلوگو به “کوکیلاکشامو”، در زبان کانارا به...

کاپاریس تند، معطر و عجیب، مزه‌ای لذیذ به غذاهای ایتالیایی می‌دهد. کاپاریس (کیپر) اساسا برای مزه‌دارکردن یا تزیین‌کردن به‌کارمی‌رود. این گیاه بسیار معطر است اما فواید سلامتی زیادی دارد. فواید شگفت‌انگیز کاپاریس (کیپر) را در این مطلب بخوانید.

خواص کاپاریس: 12 فایده کاپاریس (کیپر) برای سلامتی، پوست و مو

کاپاریس در زبان هندی به “کابرا”، در زبان تلوگو به “کوکیلاکشامو”، در زبان کانارا به “مولوکاتاری”، در زبان کراتی به “کابور” و در زبان پنجابی به “برار” معروف است. بیایید این ماده پر از طعم را بررسی‌کنیم و بفهمیم گنجاندن کاپاریس‌ در رژیم غذایی خود چه تاثرات مثبتی بر سلامتی‌مان می‌گذارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ خاصیت رزماری برای سلامتی

کاپاریس چیست ؟

– کاپاریس‌، غنچه گل کاپاریس اسپینوزاست. کیپر ، یک گیاه زمستانی دائمی برگ‌ریز است که بومی مناطق مدیترانه‌ای و بعضی از مناطق آسیا و افریقای جنوبی است.

– کاپاریس‌، ماده اصلی غذاهای مدیترانه‌ایست.

– پس از اینکه غنچه‌های اندازه نخود کاپاریس، جمع‌آوری شدند، جلوی آفتاب خشک‌شده و به‌دلیل داشتن مزه تند لیمویی در ترشی‌ها مورداستفاده قرارمی‌گیرند. تاریخ باستان چنین نقل‌می‌کند که کاپاریس در غذاهای سومری به‌کارمی‌رفته‌است.

– کاپاریس‌ اندازه‌های مختلف دارد. از اندازه یک دانه فلفل گرفته تا اندازه یک زیتون سبز کوچک.

– کاپاریسهای بزرگ‌تر طعم قوی‌تری دارند اما اگر بخواهید از عطر آن لذت‌ببرید، کوچک‌ها را انتخاب‌کنید.

– غنچه‌های کیپر با دست برداشت‌می‌شوند. این غنچه‌ها نه‌تنها طعم مطلوبی به وعده‌های غذایی شما می‌دهند، بلکه به‌خاطر فواید سلامتی زیادشان نیز شناخته‌شده‌اند.

– یک قاشق غذاخوری کاپاریس‌ فقط دو کالری دارد. بنابراین، اگر از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی‌می‌کنید، کیپر می‌‌تواند انتخاب خوبی باشد. جدا از فایده کم‌کالری بودن، کاپاریس دارای آنتی‌اکسیدان، فیتونوترینت‌ها و ویتامین‌های ضروری برای سلامتی نیز هست.

ارزش غذایی کاپاریس

هر ۱۰۰ گرم کاپاریس، حاوی ۵ گرم کربوهیدرات، ۰.۴ گرم قند، ۳ گرم فیبر رژیمی، ۰.۹ گرم چربی، ۲ گرم پروتئین، ۴ میلی‌گرم ویتامین C، ۱۳۸ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۲۴.۶ میلی‌گرم ویتامینK، ۰.۸۸گرم ویتامین E، ۰.۶۵۲ میلی‌گرم نیاسین، ۰.۱۳۹ میلی‌گرم ریبوفلاوین، ۱.۷ میلی‌گرم آهن، ۲۹۶۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۹۶ کیلوژول انرژی است.

خواص کاپاریس برای سلامتی

۱. قدرت‌های آنتی‌اکسیدان:

کاپاریس‌‌ سرشار از ترکیب‌های فلاونوئید مانند روتین و کوئرستین است. هر دوی این ترکیب‌ها منابع قوی آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث سرطان و بیماری‌های مربوط به پوست شود، جلوگیری‌می‌کنند.

– روتین به گردش روان خون کمک‌می‌کند و می‌تواند در درمان رگ‌های خونی کشیده‌شده مفید باشد.

– تحقیقات اخیر نشان‌می‌دهد که کئورستین، خواص تسکین‌دهنده، ضدالتهاب، ضدباکتری و ضدسرطانی دارد.

۲. معدن مواد معدنی:

کیپر دارای مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و سطح بالایی از سدیم است.

– کلسیم به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی‌ کمک‌می‌کند.

– مس با پروتئین‌های خاصی ترکیب‌می‌شود تا آنزیم‌هایی که به عنوان کاتالیزور عمل‌می‌کنند را تولیدکند و از این طریق به بعضی از عملکردهای بدن کمک‌کند.

– آهن به ماهیچه ما کمک‌می‌کند تا اکسیژن را ذخیره و از آن استفاده‌کند.

۳. مخزن ویتامین‌ها

این گیاه خوشمزه، مخزن ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین K، نیاسین و ریبوفلاوین است.

– ویتامین A بینایی را بهبودمی‌بخشد و به دید در شب ما کمک‌می‌کند. همچنین این ویتامین می‌تواند خطر سرطان‌های خاص را کاهش‌دهد. این ویتامین ضروری، به مبارزه با عفونت و حفظ سیستم ایمنی بدن ما کمک‌می‌کند.

– ویتامین K نقشی حیاتی در سلامت استخوان دارد. این ویتامین خطر لخته‌شدن خون را کم‌می‌کند.

– نیاسین، در مقابل بیماری‌های قلب‌عروقی از بدن محلفظت‌کرده و از عملکردهای ذهنی، سیستم عصبی و دستگاه گوارش پشتیبانی‌می‌کند.

– ریبوفلاوین که ویتامین B۲ نیز گفته‌می‌شود، کمک‌می‌کند تا بدن غذا را به سوخت تبدیل‌کرده و ما را پرانرژی نگه‌دارد. این ویتامین به پشتیبانی از عملکرد غده فوق کلیوی معروف است. بنابراین، این ویتامین به حفظ سلامت دستگاه عصبی کمک‌می‌کند.

۴. سرشار از فیبر

کاپاریس‌ منبع قوی از فیبر است. فیبر یبوست را کاهش‌می‌دهد. یک قاشق غذاخوری کیپر ، ۰.۳ گرم یعنی حدود ۳ درصد حداقل مصرف مجاز روزانه شما فیبر دارد.

۵. شکننده‌ی آنزیم‌های بد

افرادی که چربی و گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند باید کیپر مصرف‌کنند چراکه کاپاریس، ضایعات موجود در گوشت و غذاهای پرچرب را تخریب‌می‌کند. این ضایعات، معمولا عامل ایجاد سرطان و بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند.

مصارف دارویی کاپاریس:

۶. رفع روماتیسم:

در یونان باستان، از کاپاریس به‌عنوان درمان درد روماتیسم استفاده می‌شده است.

۷. نفخ را تسکین‌می‌دهد

کاپاریس‌ درد و نفخ شکم را تسکین‌می‌دهد. به‌علاوه، این غنچه‌های طعم‌دار برای افزایش اشتها مصرف‌می‌شوند.

۸. ازبین برنده‌ی دیابت

کاپاریس‌ به کنترل دیابت کمک‌می‌کند. کیپر حاوی مواد شیمیایی است که قندخون را کنترل‌می‌کنند. درصورت مصرف داروی دیابت، از خوردن مقادیر زیاد کاپاریس خودداری‌کنید زیرا هردوی این‌ها قندخون را پایین‌می‌آورند.

۹. مسکن احتقان:

کاپاریس از گرفتگی قفسه سینه نیز جلوگیری‌می‌کند. کیپر خلط را کاهش می‌دهد.

خواص کاپاریس برای پوست:

۱۰. رفع خشکی پوست:

کیپر برای پوست خشک خوب است. کیپر را می‌توان مستقیم بر روی پوست گذاشت تا پوست را مرطوب نگه‌دارد.

۱۱. دوست‌دار پوست:

کاپاریس برای درمان اختلالات پوست مانند قرمزی پوست، خارش و جوش نیز استفاده‌می‌شود. بنابراین، کیپر در محصولات مراقبت از پوست نیز به‌‌کارمی‌رود. به‌علاوه، کاپاریس به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، به کاهش فرآیند پیری کمک‌می‌کند.

خواص کاپاریس برای مو:

۱۲. رشد مو را افزایش‌می دهد:

کاپاریس‌ به‌طور گسترده‌ای در محصولات مراقبتی مو نیز به‌کار رفته است زیرا سرشار از ویتامین B و آهن است. این دو عنصر به افزایش رشد مو معروف‌هستند. ویتامین ‌B به گردش خون در بدن کمک‌می‌کند. پس، این ویتامین سلامت کلی مو را حفظ‌می‌کند زیرا گردش خون شرط اول برای داشتن موی سالم و براق است. آهن به جلوگیری از ریزش مو کمک‌می‌کند.

عوارض جانبی کاپاریس:

– اگر شما از یک رژیم غذایی کم‌سدیم پیروی‌می‌کنید، باید از خوردن کیپر خودداری‌کنید زیرا کیپر سرشار از سدیم است.

– نشانه معمول خوردن زیاد کاپاریس، تشنگی زیاد است. بنابراین سعی‌کنید مقادیر مناسبی از آن را مصرف‌کنید.

– کیپر به‌طورطبیعی باعث احتباس آب می‌شود زیرا دارای مقدار زیادی سدیم است. بنابراین، این احتباس آب ممکن است باعث نفخ شود. مراقب‌باشید مقادیر زیادی کاپاریس نخورید.

– اگر دچار فشارخون بالا هستید نباید کیپر بخورید. سدیم زیاد، غلظت خون را بالامی‌برد زیرا باعث احتباس آب می‌شود. مصرف زیاد سدیم می‌تواند بدن را درمعرض خطر بیماری‌های قلبی قراردهد.

– یکی دیگر از عوارض جانبی خوردن زیاد کیپر ، خطر پیشرفت پوکی استخوان است. سدیم، تراکم استخوان را کاهش‌می‌دهد و باعث ازدست‌دادن قدرت استخوان می‌شود. همچنین مانع از جذب کلسیم در بدن‌تان می‌شود. کلسیم برای ایجاد و حفظ سلامتی استخوان ضروری است. وضعیت ضعیف استخوان، معمولا باعث پوکی استخوان می‌شود. و اگر شما درحال‌حاضر به پوکی استخوان مبتلا هستید بهتر است از کاپاریس دوری‌کنید.

– اگر باردارید یا قصد انجام عمل جراحی دارید، نباید کیپر مصرف‌کنید.

نکات آشپزی:

کاپاریس برای طعم‌دهی در خیلی از سس‌ها مانند سس رمولاد و تارتار به‌کارمی‌رود. پختن کیپر با پنیر عالی است. با دانستن فواید سلامتی شگفت‌انگیز کاپاریس، می‌توانید آن را برای پختن سالمون، مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز، سبزیجات و سالاد، به جای نمک اضافه‌کنید. ساقه‌های ترد آن نیز در غذاهای مختلف به‌کارمی‌روند.

نحوه خریدن کاپاریس

بحث خرید کاپاریس که می‌شود، آن‌هایی که سبز تیره و در اندازه‌های کوچک‌تر هستند، از همه بهترند. کاپاریس‌هایی که به‌اندازه دانه فلفل و متعلق به جنوب فرانسه هستند، بهترین کاپاریس‌های دنیا محسوب‌می‌شوند.

نکات نگه‌داری:

کیپر معمولا به‌ صورت شور (در آب‌نمک) فروخته‌می‌شود. باید مراقب‌باشید که آنها کاملا در آب‌نمک باشند تا خشک‌نشوند.

امیدواریم از مطلب ما درمورد فواید کاپاریس خوش‌تان آمده‌باشد. پس منتظر چه هستید؟ کاپاریس را یه‌دلیل داشتن فواید سلامتی و مزه عالی به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: stylecraze

خواص کاپاریس: ۱۲ فایده کاپاریس (کیپر) برای سلامتی، پوست و مو

کاپاریس چیست

کاپاریس یا کیپر

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران