دانستنی هایی در مورد تست نوار قلب جنین (NST)


آیا شما تا به حال در مورد تست نوار قلب جنین یا تست بدون استرس چیزی شنیده اید؟ این تست در دوران بارداری برای ارزیابی شرایط جنین انجام می شود. روش انجام تست به این صورت است که در طول آزمون، پزشک ضربان قلب جنین را بررسی می کند، اول در حالت استراحت کودک، سپس در حالت حرکت […]

دانستنی هایی در مورد تست نوار قلب جنین (NST)
آیا شما تا به حال در مورد تست نوار قلب جنین یا تست بدون استرس چیزی شنیده اید؟ این تست در دوران بارداری برای ارزیابی شرایط جنین انجام می شود. روش انجام تست به این صورت است که در طول آزمون، پزشک ضربان قلب جنین را بررسی می کند، اول در حالت استراحت کودک، سپس در حالت حرکت کردن آن. همان طور که ضربان قلب شما در حالت فعالیت سریع تر است، ضربان قلب کودک نیز در حالتی که تحرک دارد سریع تر است.

این تست در صورتی انجام می شود که از زمان مقرر بارداری گذشته باشد، و یا بارداری شما پرخطر باشد. دلایل انجام تست نوار قلب جنین عبارتند از:

مبتلا به دیابت باشید یا فشار خون بالا داشته باشید یا بیماری دیگری داشته باشید که در بارداری مشکل ایجاد کند. فشار خون بالای بارداری داشته باشید. کودک شما به نظر می رسد کوچک است و یا به درستی رشد نمی کند. کودک شما فعالیت کمتری نسبت به حالت طبیعی دارد. مایع آمنیوتیک بیش از حد زیاد یا خیلی کم است. شما یک عمل جراحی داشته اید: مانند تست آمنیوسنتز سه ماهه سوم (برای تعیین اینکه ریه های کودک به اندازه کافی بالغ شده است و یا برای ردیابی عفونت رحم). پس از آن، پزشک یک تست نوار قلب تجویز می کند تا از سلامتی کودک مطمئن شود. زمان زایمان رد شده است و پزشک می خواهد از سلامتی جنین مطمئن شود. شما یک جنین را در نیمه دوم بارداری به دلیل نامعلومی از دست داده اید. در این مورد، تست نوار قلب جنین در اوایل هفته بیست و هشتم بارداری انجام می شود. شما یک مشکل پزشکی دارید که ممکن است سلامت جنین را به خطر اندازد. کودک شما اختلال نقص تولد دارد.

نوار قلب جنین در چه ماهی از بارداری انجام میشود؟

و در کنار این تست، تست بیوفیزیکال پروفایل نیز انجام میشود.

تست نوار قلب جنین چطور انجام می شود؟

– توصیه می شود قبل از تست غذا بخورید تا تحرک جنین بیشتر شود. اگر چه هیچ شواهد خاصی وجود ندارد که این روش اثر دارد، اما ضرری هم ندارد. دستشویی پیش از انجام تست نیز ایده خوبی است چون ممکن است یک ساعت در حالت دراز کشیده باشید.

– در این تست، باید به پهلوی چپ دراز بکشید. تکنسین دو دستگاه به شکم شما وصل میکند: یکی ضربان قلب و حرکات جنین را بررسی می کند؛ دیگری انقباضات رحم را بررسی می کند. تکنسین به ضربان قلب گوش می کند و ضربان قلب نشان داده شده بر روی صفحه نمایش بر روی کاغذ ثبت می شود.

– اگر کودک شما در حال حرکت نباشد احتمالا خواب است. ممکن است از شما بخواهند مقداری آب، آب میوه، یا نوشابه بخورید تا جنین شروع به حرکت کند. در برخی از موارد، از شما می خواهد با حرکت جنین دکمه ای را فشار دهید. این آزمون معمولا 20 تا 60 دقیقه طول می کشد.

چگونگی تفسیر نوار قلب جنین:

دانستنی هایی در مورد تست نوار قلب جنین (NST)

جواب منفی یا طبیعی: اگر قلب نوزاد سریعتر بتپد (حداقل 15 ضربه در دقیقه) در حالی که در دو نوبت جداگانه در طول یک دوره 20 دقیقه ای به مدت حداقل 15 ثانیه تحرک داشته باشد، نتیجه طبیعی یا استاندارد است. نتیجه استاندارد یعنی فرزند شما خوب است. پزشک شما ممکن است بخواهد این آزمون را هر هفته تا زمان دنیا جنین تکرار کند.

اگر قلب نوزاد در طول 90 دقیقه سریع تر نزند یا تحرک نداشته باشد، نتیجه “غیرواکنش دهنده” است. نتیجه غیرواکنش دهنده لزوما به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. این فقط بدین معنی است که آزمون اطلاعات کافی را فراهم نمی کند و شما باید یک ساعت دیگر تست را تکرار کنید و یا تست دیگری انجام دهید: مانند پروفایل بیوفیزیکال یا تست نوار قلب انقباضی.

با این حال، نتیجه غیرواکنش دهنده می تواند نشان دهد جنین به قدر کافی اکسیژن دریافت نمی کند یا مشکلات مربوط به جفت وجود دارد. اگر پزشک فکر می کند کودک دیگر در رحم جایش مناسب نیست باید زایمان انجام شود.

در یک NST نرمال:

در هفته 24 تا 28 بارداری، حداقل 10 شتاب به مدت 10 ثانیه در هفته 28 تا 34 بارداری، حداقل 15 شتاب در 15 ثانیه ودر هفته بیشتر از 34 بارداری، حداقل 20 شتاب در 20 ثانیه

اگر در یک تست جنین شتاب نداشت دو دلیل دارد:

الف) دلایل خوش خیال

خواب جنین

بی تحرکی مادر

ب) جنین در حال صرف جویی در مصرف اکسیژن است مانند هایپوکسی

ضربان قلب جنین در یک NST نرمال:

ضربان قلب جنین بین 110 تا 160 ضربه در دقیقه باشد. ضربان قلب جنین در حین حرکت و در زمان انقباض رحم افزایش یابد. ضربان قلب جنین در طول انقباض افت کند اما بعد از پایان انقباض سریعا به حالت نرمال خود بازگردد. انقباضات رحمی در طول وضع حمل قوی و منظم باشد.

ضربان قلب جنین در یک NST غیرنرمال:

ضربان قلب جنین کمتر از 110 ضربه در دقیقه باشد. ضربان قلب جنین بیش از 160 ضربه در دقیقه باشد. در طول تست بدون استرس ضربان قلب جنین تا 15 ضربه در دقیقه افزایش نیافته و یا بعد از حرکت جنین به زیر مقدار پایه برسد. انقباضات رحمی در طول وضع حمل ضعیف و نا منظم باشد.

آیا تست NST برای جنین خطرناک است؟

خیر، این تست کاملا غیرتهاجمی است و برای مادر و جنین هیچ خطری ندارد.

چرا آزمون انقباضات را اندازه گیری می کند و چرا باید این آزمون را انجام دهم؟

به چند دلیل. اول، ممکن است در این مرحله از بارداری انقباض داشته باشید. اگر انقباض دارید، ممکن است انقباضات براکستون هیکس باشد، که معمولا خفیف، نامنظم و پراکنده است. این انقباضات بی ضرر هستند و امری طبیعی در طول سه ماهه سوم هستند. اما اگر بارداری شما کمتر از هفته سی و هفتم بارداری باشد و انقباضات مداوم، تکراری و منظم داشته باشید نشانه زایمان زودرس است، و پزشک می خواهد به ارزیابی دهانه رحم بپردازد. یکی دیگر از دلایل بررسی انقباضات، بررسی تغییرات ضربان قلب جنین است. اگر ضربان قلب در طول انقباض کاهش یابد، نشانه وجود مشکل با جفت و یا کمبود اکسیژن است.

منبع: اوما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد