جزییات طرح برق دار کردن چاه‌های کشاورزی از زبان معاون آب و خاک / برق‌دار کردن چاه‌ها علاوه بر راحتی، برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد


معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مزایای مختلف برقی کردن چاه‌های آب دیزلی گفت: برق‌دار کردن چاه‌ها علاوه بر راحتی، برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

جزییات طرح برق دار کردن چاه‌های کشاورزی از زبان معاون آب و خاک / برق‌دار کردن چاه‌ها علاوه بر راحتی، برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مزایای مختلف برقی کردن چاه‌های آب دیزلی گفت: برق‌دار کردن چاه‌ها علاوه بر راحتی، برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

علیمراد اکبری در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: برق‌دار کردن، هزینه‌های کشاورز را کاهش می‌دهد. مصرف سوخت فسیلی را کاهش داده و سبب می‌شود محیط زیست حفظ شود زیرا مصرف گازوئیل و روغن برای نگهداری سیستم‌های دیزلی، خاک و آب را آلوده می‌کند اما با برقی شدن چاه‌ها، این نقیصه رفع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از سیستم‌های دیزلی سختی‌هایی برای کشاورزان دارد، در حالی که کار با سیستم‌های برقی راحت‌تر است. در جریان برقی کردن چاه‌ها می‌توانیم روی آنها کنتور حجمی نصب کنیم و میزان مصرف آب را کنترل کنیم. البته نصب کنتور وظیفه وزارت نیرو است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ما می‌توانیم توان مورد نیاز برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را با برقی کردن چاه‌ها از طریق به‌کار گرفتن الکتروموتورهای مناسب تامین کنیم.

بر اساس اعلام مشاور مدیر عامل شرکت جهاد نصر، برق‌دار کردن هر چاه کشاورزی 100 میلیون تومان هزینه دارد که بخش بیشتر آن توسط کشاورز و بخش دیگر از طریق یارانه سوخت صرفه‌جویی شدن پرداخت می‌شود. اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه برق‌دار کردن چاه برای کشاورزان زیاد نیست، یادآور شد: بر اساس برآوردها در هر هکتار یک تا دو میلیون تومان هزینه در ازای برق‌دار کردن چاه‌ها به کشاورزان تحمیل می‌شود.

وی افزود: این هزینه برای کشاورزان زیاد نیست زیرا با برقی شدن چاه، هزینه حمل و نقل سوخت، تعمیرات، نگهداری گازوئیل، خرید روغن و غیره کاهش می‌یابد. بنابراین برقی کردن چاه برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سه نوع سوخت گاز، برق و انرژی خورشیدی برای تغییر وضعیت چاه‌های دیزلی استفاده خواهیم کرد. وضعیت هزینه‌های استفاده از هر یک از این انرژی‌ها بررسی می‌شود تا بدانیم استفاده از کدام یک به صرفه‌تر است. اگر جایی به گاز نزدیک باشد از این انرژی برای تغییر وضعیت چاه‌های کشاورزی استفاده می‌شود و در برخی مناطق استفاده از پنل خورشیدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی درباره زمان عملیاتی شدن پروژه گفت: خیلی پیش‌تر از این باید چاه‌های کشاورزی برق‌دار می‌شد اما به دلیل تغییر قیمت نفت، تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به ورود به این عرصه نبوده است.

اکبری از حضور یک شرکت تخصصی چینی در بخش انرژی، به نام "چاینا انرژی" برای سرمایه‌گذاری در مسئله برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی خبرداد و افزود: چند روز پیش جلسه‌ای با این شرکت برگزار شد. در این جلسه تعداد چاه‌های کشاورزی که نیازمند برق‌دار شدند هستند را به آنها اعلام کردیم و گفتیم که 200 هزار حلقه چاه مجاز در ایران باید برق‌دار شود.

وی اضافه کرد: بحث برقی کرن چاه‌ها بر اساس مصوبه دولت در دست پیگیری است. باید یک سرمایه‌گذار در بحث برقی کردن چاه‌ها سرمایه‌گذاری کند. بعد وزارت نفت از محل صرفه‌جویی گازوئیل و سوخت‌های فسیلی، در یک دوره چند ساله، سرمایه شرکت سرمایه‌گذار را به آن باز پرداخت کند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: موسسه جهاد نصر 100 حلقه چاه را با استفاده از منابع مالی شرکت‌های وابسته خود آغاز کرده است که این مسئله با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

وی ادامه داد: روند کار پرداخت یارانه به کشاورزان متقاضی به این شکل است که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی میزان گازوئیل مصرفی کشاورزان را تعیین کرده و متناسب با مصرف آنها، یارانه سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود. بخشی از بهای برق‌دار کردن چاه کشاورزی نیز توسط خود کشاورز پرداخت می‌شود.

اکبری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و نفت را سه راس مثلثی دانست که در پروژه برقی کردن چاه‌های کشاورزی مشارکت دارند و شرکت چاینا انرژی باید با آنها وارد مذاکره شود.

وی افزود: کارهای فنی و تخصصی برق‌دار کردن چاه‌ها را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد. کشاورزان را پای کار می‌آورد و ترغیب می‌کند که چاه خود را برقی کنند. یارانه برای کشاورز می‌گیرد. برق‌کشی چاه هم توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت نیرو هم باید تعداد چاه‌ها، میزان آبدهی آنها و اطلاعات فنی و تخصصی را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند. وزارت نفت هم یارانه‌ها را پرداخت می‌کند.

به گفته وی مذاکرات با شرکت چینی روند مطلوبی داشته و قرار است بخشی از اطلاعات تخصصی در جلسات کارشناسی پاسخ داده شود. در جلسه چند روز پیش نیز به بخشی از سئوالات شرکت چینی پاسخ داده شده است. این شرکت با وزارت نیرو نیز جلسه‌ای داشته و دیروز هم با علی وکیلی از شرکت ملی نفت ایران، دیدار داشته‌اند.

اکبری مذاکره با شرکت چینی را در مراحل اولیه اعلام کرد. وی امیدوار است: به زودی بتوانند با تامین کننده مالی (فیانانسور) چینی برای برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی قرارداد امضا کنند. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تصمیم داریم 10 تا 20 هزار حلقه چاه را برای برقی کردن به این شرکت واگذار کنیم تا ببینیم در آینده چه شرایطی پیش خواهد آمد.

L


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس