سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد


سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد

اهواز ـ با وجود خطرات بسیار از جمله سیلاب و بارش شدید برف و باران که در کمین مردم بخش صیدون باغملک وجود دارد، ولی هیچ اردوگاه اسکان اضطراری برای آنها ساخته نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - کوثر کریمی: مردم بخش صیدون از سه شنبه شب شاهد وقوع سیلاب بودند و زندگی خانوارهای بسیاری در یک لحظه از دست رفت. مردمی ضعیف از نظر معیشتی که شاید فقر دیگر این اجازه را به آنها ندهد تا دوباره زندگی خود را روبراه کنند.

از تنگ مرغزار تا آخرین نقطه نزدیک به پنج ساعت باید پیاده روی می کردیم، برخی از مردم تقاضای دریافت پتو داشتند و جوانان هم از اینکه سیلاب موتور آنها را برده گلایه می کردند. بسیاری از مغازه های کاهگلی، کپری و چادری مردم با سرمایه های آنها برباد رفته و غرق در سیلاب شده بود.

مردم آسیب دیده از سیل نگران اموال نابود شده خود بودند، نگرانی، یأس و ناراحتی را به راحتی می شد از چهره آنها دید. همه انتظار داشتند که هر مسئولی بیاید و با تک تکشان به صحبت بنشیند و کاری برای آنها انجام دهد.

این سیلاب و صاعقه تنها به جان و مال مردم خسارت نزد بلکه تلف شدن احشام و پرندگان بسیاری از جمله کلاغ و گنجشک هم شده بود. هنگام ورود به منطقه مرغزار تعداد زیادی گنجشک تلف شده روی زمین افتاده و هرچه جلوتر می رفتیم هم کلاغ های دیگری به آنها اضافه می شد.

یکی از نکات قابل توجه در منطقه وجود بیش از سه ارودگاه تفریحی ـ سیاحتی ادارات مختلف بود ولی هلال احمر، زمینی برای ساخت اردوگاه اضطراری برای مردم نداشت و معلوم نیست علت این تفاوت ها چیست؟ معلوم نیست چرا کارمندان ادارت مختلف با چنین اردوگاه هایی اجازه دارند که برای تفریح بیایند ولی مردم بومی حق داشتن یک اردوگاه اضطراری برای در امان بودن از مخاطرات طبیعی را ندارند.

مردم منطقه دم تنگ مرغزار

حسین رستمیان یکی از باغداران حادثه دیده به خبرنگار مهر می گوید: سه شنبه شب، سیلاب از مسیر بالاتر از خانه های ما در حال جاری شدن بود ولی آنتن گوشی ها آنجا وصل نبود و از مناطق پائین تر به ما زنگ زدند و گفتند؛ آب به سمت شما در حرکت است؛ در آن واحد یک دفعه سیلاب رسید و آب مغازه ها، تخت و همه وسایل را با خودش برد.

سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد

این مرد عشایری با بیان اینکه کل اثاثیه منزل را آب برد، می گوید: هرگز این باران و سیلاب را در چنین زمانی آن هم با تگرگ ندیده بودیم و حتی فرصت نبود که فرار کنیم.

وی با نگرانی از اینکه ثمره درختان از بین رفته ادامه می دهد: آب سه متر بود و حتی تراکتور را هم با خودش برد و شانس آوردیم که به درخت وسط رودخانه گیر کرده بود. جوی های آب و لوله های نصب شده در باغ ها از بین رفته و با از هم پاشید و دیگر قابل استفاده نیستند.

پاهایی برهنه برای نجات فرزندان

مدینه انبیاء یکی از اهالی منطقه نیز به خبرنگار مهر می گوید: سه شنبه شب نشسته و مشغول شام خوردن بودیم که باران بارید و آب هم به تدریج زیاد می شد. با شدت گرفتن ریزش آب و حرکت سیلاب بدون اینکه چیزی را برداریم، پا برهنه با لباس های خیس شده فقط فرزندان خود را برداشته و فرار کردیم.

وی با بیان اینکه باد اینقدر فشار آورد که نمی توانستیم کاری کنیم، ادامه می دهد: قبلا هم بارندگی در تابستان را دیده بودیم ولی مثل این بار اینقدر وحشتناک نبود.

این زن عشایری سیل زده در پایان یادآور می شود: ۶ میلیون تومان لوله برای باغ ها و اطراف خانه خریده بودیم که همه آنها به همراه موتور، موتور برق، وسایل حمام، خانه و سرویس بهداشتی با آب ناپدید شدند.

به کوه زدیم

جهانگیر باقرپور یکی از عشایر سیل زده با بیان اینکه تابستان همیشه در این منطقه مستقر هستیم، می گوید: باران های فصلی معمولا دردسرساز هستند و هشت سال قبل هم بارندگی مشابهی که خرابی به بار آورد را دیده بودیم ولی امسال رعد و برق، بارش شدید باران و تگرگ همه به صورت همزمان و به یک باره شروع و اولین بار است که می بینم در این فصل قبل از بارندگی تگرگ بیاید.

وی در ادامه عنوان می کند: نگذاشتم که بچه ها و همسرم سیلاب را ببینند و مدام با چراغ شارژی نگاه می کردم تا بلکه این بارش شدید قطع شود ولی سیلاب تا خانه ما رسیده و من بلافاصله بچه ها را برداشته و رفتم.

این عشایری سیل زده در ارتباط با خسارت های سیل می گوید: به هر درختی یک بوته انگور هم وصل بود ولی همه ثمره های آنها آسیب دید.

سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد

باقرپور تشریح کرد: بارش باران چهار دقیقه توقف داشت و خیال می کردم تمام شده ولی بعد شدیدتر هم شد که با رسیدن به خانه ام به همراه تمام خانواده به کوه زدیم.

وی در پایان می گوید: خانه های بالاتر از ما هم آسیب دیدند و نه تنها وسایل و باغ هایشان آُسیب دیده بود بلکه راه کمتری برای فرار داشتند و سیلاب از چند طرف به سمت آنها حرکت کرد.

آب درختان را برد

بهمن پیوسته یکی از عشایر و باغداران خسارت دیده می گوید: شب گذشته باغ ما خسارت دیده و ثمره درختان هم ریخته شد؛ حتی نزدیک به ۱۰ درخت گردو و آلوی باغم با آب رفت.

وی با اشاره به اینکه تمام وسایل آشپزخانه و لباس ها به همراه لوازم خانگی اش را آب برد، ادامه می دهد: از مسئولان انتظار داریم که به وضعیت ما رسیدگی، خودشان هم از نزدیک بازدید و اگر می شود سیل بندی هم برای ما بسازند، که دیگر آسیب نبینیم.

ماهیجان صبوری نژاد، مادر هشت فرزندی که ۶ نفرشان مجرد است هم با نگرانی به میان مصاحبه آمده و می گوید: سه شنبه شب خیلی ترسیده بودم و بعد از سیلاب هم تا صبح بیدار بودیم. وقتی سیلاب آمد مردن خودمان را فرض می کردیم و خیلی نگران حال بچه هایم بودم.

بیهوشی ۴ ساعته پدر و دختر

عضو شورای شهر صیدون نیز که برای بازدید از منطقه آمده می گوید: از روستای «پاگک پیرپری» بازدید کردم و متأسفانه رعد و برق تعدادی از گوسفندان را تلف و در عین حال صاعقه به دختر و پدری اصابت و باعث بیهوشی بیش از چهار ساعته آنها شده بود.

بهروز راوند ادامه می دهد: باغات مردم کاملا آسیب دیده و ثمره درختانشان نابود شده بود. بعد از وقوع این سیلاب جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هم باید در منطقه حضور پیدا می کردند ولی فقط شاهد حضور نیروهای امدادی هلال احمر بودیم.

وی با اشاره به اینکه از شب اول تا ساعت سه صبح در منطقه بوده و دوباره هم برگشته اضافه می کند: حداقل ۵۰۰ خانوار اینجا زندگی می کنند ولی حتی یک سیل بند هم ندارند.

گوسفندانم را آب برد

این عضو شورای شهر صیدون در پایان می گوید: بیش از پنج هکتار زمین های کشاورزی که کشت برنج انجام می دادند هم به خاطر این سیلاب از بین رفتند.

سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد

علیخان قنبری یکی از عشایری که سه شنبه شب گذشته با سیلاب غافلگیر شده است، می گوید: شب گذشته سیل زیادی آمد و بچه ها زیر چادر نشسته بودند که با سیلاب بیراه شده و به کوه زدند.

وی ادامه می دهد: آب ۱۵ رأس از ۴۰ گوسفندمان را با خودش برد و هرچه می گردیم اثری از گوسفندانمان نیست.

این عشایر سیل زده در پایان یادآور می شود: برنج، خوراکی و مایحتاج زندگیمان با تمام وسایل خانه همراه با آب از بین رفت و از شب تا صبح سرپا ایستاده بودیم.

لوازم خانگی مردم را آب برد

بهمن رفیعیان امدادگر هلال احمر که کار امدادرسانی به مردم سیل زده را انجام می دهد نیز می گوید: هفت سال است که امدادگر شهرستان باغملک هستم و از چند روز قبل به دلیل حوادث مختلف در منطقه مستقر شده بودیم ولی از شبی که سیل رخ داده تا ساعت هشت دیشب یکسره در منطقه حضور دارم.

وی ادامه می دهد: هنگام وقوع سیلاب متاسفانه لوازم خانگی مردم، کالاهای مغازه آنها، موتورسیکلت، تراکتور و همچنین گوسفندان، را آب برد.

این امدادگر در پایان یادآور می شود: ارزیابی خانه های حادثه دیده را انجام دادیم و هر کمکی هم از دستمان برمی آمد برای مردم داشتیم.

کمبود خودروهای امدادی

غلامرضا شعیبی دیگر امدادگر هلال احمر هم بیان می کند: طی دو روز اخیر بازدید و ارزیابی از خانه ها و عشایر خسارت دیده را انجام دادیم؛ این کار از صبح شروع کرده و تا غروب هم ادامه داشت.

سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر مسیر اصلی باز شود و نیاز به بازدید باشد با هم به محل حادثه برمی گردیم، چنین انتقاد می کند که کمبود خودروهای امدادی، نبود محل اسکان اضطراری برای مردم و همچنین نبود پایگاه امداد کوهستان از جمله مشکلات این مناطق است.

نبود سیل بند و بهداشت

رئیس جمعیت هلال احمر باغملک می گوید: مناطق سیل زده شامل مرغزار، شله زار، تاگک، دره سیاه، مله امیری منطقه گندمکار می شود و تعداد سه هزار نفر جمعیت دارد.

محسن شیخی علیزاده اضافه می کند: عمده ترین مشکل مردم این منطقه نبود پایگاه امداد کوهستان، عدم وجود بهداشت، نبود سیل بند، نبود جاده مناسب و نداشتن اسکان مناسب عشایر منطقه است.

وی درخواست کرد: با توجه به اینکه همه ساله در منطقه امامزاده عبداله بر اثر حوادث طبیعی تلفات جانی و مالی بسیاری رخ می دهد و اینکه مرکز حضور گردشگران داخلی و خارجی و کوهنوردان است، به ساخت یک پایگاه امداد کوهستان نیاز داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر باغملک با اشاره به اینکه منطقه فوق شاهراه تمامی روستاهای اطراف و مناطق عشایری دارای جاده خاکی و صعب العبور است، ادامه داد: وجود باران سیل آسا در ایام پاییز و بهار، وجود برف سنگین در ایام زمستان، عدم جاده های قابل دسترس برای کمک رسانی و دشواری ها و مشکلات امدادرسانی همه از جمله الزامات نیازمند بودن منطقه مرغزار امامزاده عبداله (ع) به برپایی اردوگاه اسکان اضطراری و ساخت انبار اقلام امدادی است.

هشدار به عشایر

سرپرست فرمانداری باغملک نیز به خبرنگار مهر می گوید: سه شنبه شب که خبر سیلاب برای ما مخابره شد بلافاصله هلال احمر با اکیپ کامل درمانی و امدادگران به منطقه اعزام شدند؛ البته تعدادی از نیروها نیز در صیدون حضور داشتند.

سید مجید صالحی با اشاره به بارندگی شدید، بارش در تاریکی و صعب العبور بودن منطقه به عنوان مشکلات می گوید: با وجود همه این مشکلات نیروهای امدادی هلال احمر سریع خود را به منطقه رسانده و تلفات جانی و مصدومی نداشتیم.

وی با اشاره به اعزام آمبولانس برای مصدومان احتمالی ادامه می دهد: روز گذشته دبیر ستاد بحران، روابط عمومی و معاون فرمانداری به اتفاق بخشدار مرکزی باغملک برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

سیل زدگان باغملک اردوگاه اسکان اضطراری ندارند/سیل گوسفندان را برد

سرپرست فرمانداری باغملک خبر می دهد: طبق گزارشات رسیده بیش از ۱۰۰ خانوار آسیب دیده و عمده این خانوارها در اماکن کاهگلی و سیاه چادرهای در مسیر سیلاب مستقر بودند.

صالحی با بیان اینکه مردم غافلگیر شده و این موقع از سال انتظار چنین بارندگی شدیدی وجود نداشت، اضافه می کند: به اسباب و اثاثیه، اموال و باغات مردم و همچنین جاده عشایری خسارت وارد شده است.

وی با اشاره به ادامه دار بودن بررسی وضع خانوارهای آسیب دیده در سیل می گوید: جاده ارتباطی عشایر با جابجایی سنگ های آبرفتی کوه در سیلاب، آسیب دیده و راه و شهرسازی، ماشین آلات سنگین را برای باز کردن این جاده ها اعزام کرده است.

سرپرست فرمانداری باغملک در پایان می گوید: ناپایداری جوی برای دو روز آینده هم پیش بینی شده که به مسئولان عشایری و دهیاری ها اعلام شده تا به مردم مستقر در نقاط کوهستانی و در معرض خطر هشدارهای لازم را بدهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی