اعدام؛ آخرین برگ پرونده کرکس‌های سیاه


اعدام؛ آخرین برگ پرونده کرکس‌های سیاه

2 تبهکار که به اتهام ربودن و آزار و اذیت دست‌کم 14 زن و دختر به اعدام محکوم شده بودند به دار مجازات آویخته شدند.

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز، متهمان به کرکس‌های سیاه معروف بودند و همزمان با آنها 4قاتل هم پای چوبه دار رفتند که 3نفر از آنها بخشیده شدند و یکی مهلت گرفت. تحقیقات در پرونده کرکس‌های سیاه از اوایل سال84 شروع شد. ساعت یک بامداد یکی از روزهای اردیبهشت، مأموران کلانتری28 آدران در جاده چالوس به سرنشینان یک دستگاه خودروی پیکان طوسی‌رنگ مشکوک شدند.

آنها 2مرد و یک زن بودند اما زمانی که خودروی پلیس به پیکان نزدیک شد، راننده، ماشین را روشن و چراغ خاموش شروع به حرکت کرد و به سمت جاده خاکی رفت. مأموران به تعقیب وی پرداختند و در نهایت موفق شدند با شلیک گلوله چرخ‌های پیکان را پنچر و خودرو را متوقف کنند. 2مرد جوان اما پس از پیاده شدن از ماشین پا به فرار گذاشتند و با استفاده از تاریکی هوا ناپدید شدند.

نقشه شیطانی

ماموران به سمت دخترجوانی که هنوز داخل خودروی پیکان نشسته بود رفتند. او وحشت کرده بود و با دیدن پلیس به گریه افتاد و گفت 2مرد جوان ‌او را ربوده و با تهدید، وی را تسلیم نیت شیطانی خود کرده بودند. دخترجوان توضیح داد: عصر دیروز در خیابان ستارخان منتظر تاکسی بودم که خودروی پیکان مقابلم توقف کرد و سوار شدم.

در بین راه مرد جوانی که به‌نظر می‌رسید مسافر است، تیغه چاقویش را روی پهلویم گذاشت و با تهدید سرم را به زیر صندلی برد. او همه پول‌ها و طلاهایم را گرفت و گفت که اگر سر و صدا کنم مرا می‌کشد. آنها به سمت جاده چالوس حرکت کردند و پس از توقف در کنار جاده هردو به من تجاوز کردند. مردان جوان حاضر نبودند رهایم کنند تا اینکه پلیس سر رسید و آنها فرار کردند.

دستگیری

با شکایت دختر جوان و سرنخ‌های به‌جامانده از متهمان هر دوی آنها دستگیر شدند. متهمان که امید و حسین نام داشتند پس از دستگیری به شکار 14دختر و زن و آزار و اذیت آنها اقرار کردند. یکی از متهمان گفت: از بهمن سال83 باندی تشکیل دادیم و در پوشش مسافرکشی، طعمه‌های خود را سوار ماشین می‌کردیم. پس از آن با تهدید چاقو آنها را به خارج از شهر کشانده و به آنها تجاوز می‌کردیم.در آخر هرچه پول و طلا داشتند، می‌دزدیدیم.

وی ادامه داد: ابتدا فقط کرج بودیم و در آنجا طعمه‌هایمان را شکار می‌کردیم اما مدتی بعد تصمیم گرفتیم به تهران بیاییم و سوژه‌های‌مان را در پایتخت به دام بیندازیم. ما بیشتر در مناطق غرب تهران مانند ستارخان، آریاشهر، جنت‌آباد و آزادی به کمین زنان و دختران می‌نشستیم و پس از ربودن آنها و اجرای نقشه‌مان، همدستم از هر کدام آنها یک وسیله تزئینی به‌عنوان یادگاری می‌گرفت.

حکم اعدام

2متهم که به‌خاطر شرارت‌های خود به کرکس‌های سیاه کرج معروف شده بودند پس از مدتی در شعبه79 دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شدند. آنها همچنین به جرم سرقت مقرون به آزار به 10سال زندان و به جرم آدم‌ربایی به 15سال زندان محکوم شدند که این احکام به تأیید قضات شعبه 27دیوان عالی کشور رسید. در ادامه پرونده آنها به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد و با دستور قاضی شهریاری سرپرست دادسرا مقدمات اجرای حکم آنها فراهم شد. 2کرکس سیاه سحرگاه چهارشنبه در زندان رجایی‌شهر پای چوبه دار رفتند و به‌سزای اعمال خود رسیدند.

فرار از قصاص

سحرگاه چهارشنبه علاوه بر کرکس‌های سیاه 4متهم به قتل نیز پای چوبه دار قرار گرفتند اما حکم هیچ‌کدام از آنها اجرا نشد. یکی از آنها مردی بود که 11سابقه سرقت در کارنامه خود داشت. او در جریان یکی از سرقت‌های خود در 26تیر سال88 سرباز جوانی را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود. ماجرا از این قرار بود که این مرد و همدستش نقشه دزدیدن احشام را کشیده بودند که پس از سرقت با ایست بازرسی پلیس مواجه شدند.

در این میان سارق سابقه‌دار با اسلحه‌ای که همراهش بود، سرباز جوانی را با شلیک گلوله به قتل رساند. متهم پس از دستگیری در شعبه71 دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد و حکم به تأیید قضات شعبه24 دیوان عالی کشور رسید. او صبح چهارشنبه پای چوبه دار رفت اما پیش از قصاص موفق شد از اولیای دم رضایت بگیرد.

آنها بدون هیچ شرطی و فقط به‌خاطر رضای خدا قاتل را بخشیدند.دومین قاتلی که موفق شد از چوبه‌دار نجات پیدا کند مردی افغان بود که سال82 در جریان اختلاف با سرکارگرش با ضربات چاقو وی را به قتل رسانده بود. متهم پس از محاکمه در شعبه71 دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد و حکم به تأیید قضات شعبه32 دیوان عالی کشور رسید. مرد جوان صبح چهارشنبه پای چوبه دار موفق شد با پرداخت دیه از اولیای دم رضایت بگیرد و به زندان برگردد.

سومین فردی که قرار بود چهارشنبه قصاص شود، فروردین92 یک راننده تاکسی را به قتل رسانده بود. او به‌عنوان مسافر سوار تاکسی شده و در بین راه به‌خاطر سرقت خودرو و اموال راننده، او را با ضربات چاقو به قتل رساند. وی پس از دستگیری به قصاص محکوم شد اما صبح چهارشنبه پای چوبه دار با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران موفق به گرفتن مهلت از اولیای دم شد. آخرین کسی که قرار بود به دار مجازات آویخته شود نیز با قبول شرط ساخت یک خیریه در شمال کشور از قصاص گریخت.

این مرد خرداد‌ماه سال87 زمانی که 26سال داشت با همسر 20ساله باردار خود درگیر شده و او را به قتل رساند. متهم که در آن زمان به مواد مخدر اعتیاد داشت پس از دستگیری به قتل اقرار کرد. وی گفت: همسرم هفت‌ماهه باردار بود و مدام بهانه‌گیری می‌کرد و به من گیر می‌داد.

روز حادثه دعوایمان شد و وقتی درگیری بالا گرفت به‌شدت عصبی شدم و با دستم گلوی همسرم را گرفته و او را خفه کردم. وقتی به خودم آمدم با پلیس تماس گرفتم و دستگیر شدم. وی پس از محاکمه به قصاص محکوم شد و پرونده پس از تایید حکم به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای آن فراهم شود.

درحالی‌که سحرگاه چهارشنبه گذشته مرد جوان پای چوبه دار رفته بود، واحد صلح و سازش با دستور قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران دست به‌کار شدند تا اینکه موفق شدند از خانواده مقتول رضایت بگیرند. آنها اما شرطی برای بخشش تعیین کردند، شرطشان این بود که متهم باید در شهرآستانه اشرفیه یک مؤسسه خیریه (یتیم‌خانه) بسازد و مرد جوان شرط را پذیرفت. همین کافی بود تا او به زندان بازگردد و از مجازات قصاص رهایی یابد. این متهم پس از شروع به ساخت خیریه از زندان آزاد خواهد شد.

در همین حال محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به همشهری گفت: وقتی پرونده فردی که محکوم به قصاص شده برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام ارسال می‌شود، ابتدا جلسات صلح و سازش برگزار می‌کنیم تا بتوانیم از اولیای دم رضایت بگیریم و فردی را از مرگ نجات بدهیم. وی ادامه داد: این جلسات گاهی با حضور خیرین و افراد معروف است و گاهی نیز تنها توسط واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران صورت می‌گیرد.

البته تلاش برای گرفتن رضایت بیشتر درخصوص محکومانی انجام می‌شود که ناخواسته دست به جنایت زده و پشیمان هستند و یا در زندان توبه کرده و این را ثابت کرده‌اند. در همین راستا چهارشنبه گذشته پس از مذاکره و صحبت با خانواده‌های مقتولان موفق شدیم زندگی را به 3 قاتل که عمیقا پشیمان بودند و در زندان توبه واقعی کرده بودند، برگردانیم و برای یک متهم از خانواده مقتول مهلت بگیریم.

همشهری

110

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا