مراسم نکوداشت برادران فقیری برگزار شد/همسازی «دعای باران» با اشک


مراسم نکوداشت برادران فقیری برگزار شد/همسازی «دعای باران» با اشک

شیراز- مراسم نکوداشت استادان امین و ابوالقاسم فقیری و آیین اهدای نشان مفاخر به این دو نویسنده و پژوهشگر نامدار فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، این مراسم شامگاه یکشنبه با حضور مقامات و چهره های ملی و استانی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس براگزار شد که در بدو برنامه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: امروز در اینجا گرد هم آمده ایم تا مقام دو دوست را ارج بنهیم؛ آنجا که پیوند میان کلمه و تفکر، کلمه اندیشه و کلمه و قلم برقرار می شود هنگامه ادبیات است که قرن ها را در می نوردد و سال ها در مأوای جان می نشیند و بر دل جای می گیرد.

گفتن از برادران فقیری دشوار و صحبت از اولین هاست

بهزاد مریدی با بیان اینکه سخن گفتن از برادران فقیری دشوار و صحبت از اولین ها است گفت: ابوالقاسم فقیری اولین فردی است که بخشی از فرهنگ مردم ممسنی را مستند سازی کرد و در سال ۱۳۳۹ برای اولین بار نتیجه این تحقیقات را درباره فرهنگ مردم فارس در کتاب کوچه با مسئولیت احمد شاملو منتشر کرد.

وی افزود: اگر در هنگامه هجوم فرهنگ های مهاجر و مهاجم نتوانیم میان فرهنگ غنی مادی و معنوی گذشته و امروز پلی ببندیم و به پاسداری از حریم زبان و ادب بومی، مردمی و عامه بپردازیم، جهانی بی هویت خواهیم داشت.

مریدی تاکید کرد: این همان راهی است کهاستاد ابوالقاسم فقیری در آن گام گذاشت؛ حاصل این راه دشوار و سخت آثار ارزشمندی همچون باورهای مردم فارس، آداب و رسوم نوروزی در فارس، سیری در ترانه های محلی و ... است که گوشه هایی از فرهنگ مردم فارس را باز می نمایاند.

مراسم نکوداشت برادران فقیری برگزار شد/همسازی «دعای باران» با اشک

وی با بیان اینکه در این میان داستان ها هم خودنمایی می کنند افزود: آثاری همچون اجاق کور، خانه خانۀ خودمان، دیو، با خودم در راه و ... از کتاب های منتشر شده او ست و اینجا نقطه تلاقی و هماهنگی و همگونی دو برادر است.

مدیر کل فرهنگ ارشاد فارس عنوان کرد: داستان عرصه ای که واقعیت را از دریچه ذهن نویسنده باز می نماید و امین فقری نویسنده ای می شود که ملال روزگار را در دهکده پر ملال نشان می دهد؛ در این داستان است توصیه تنهایی و ملال روحی معلمان روستا و دشواری و خشونت دهقانان به داستان هایش حال و هوایی شاعرانه و دقتی جامعه شناسانه می بخشد.

مریدی افزود: امین فقیری از اولین نویسنده داستان های روستایی ایران به شمار می رود و با قلم توانای خود واقعیت روزگار را باز می نماید. هر چند که هر چه جلوتر می رویم این واقعیت گرایی محض جای خود را به واقعیت ذهنی نویسنده می دهند که در واقع بازنمایی واقعیت به زبان امین فقیری است و گاه داستان های او با رئالیسم جادویی پهلو می زند.

در ادامه کورش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به کنکاش در داستان نویسی و پژوهش های برادران فقیری در فرهنگ مردم پرداخت، سپس رحیم هودی، پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از رفاقت خود با این چهره های ادبی کشور یاد کرد.

مراسم نکوداشت برادران فقیری برگزار شد/همسازی «دعای باران» با اشک

هنوز از داستان ها و آثار فقیری انرژی می گیرم

هودی با بیان اینکه هنوز از داستان ها و آثار ابوالقاسم فقیری انرژی می گیرد روی صحنه تالار حافظ قرار گرفت و گفت: این نویسنده آنچنان مردم شناس است که ندیده و نشناخته در دل جای می گیرد همچنانکه در دل مردم ممسنی و دیگر نقاط جایی برای خود باز کرد.

وی در ادامه بر اساس قصه «دعای باران» ابوالقاسم فقیری نمایشنامه ای را که سالها پیش بر این اساس نوشته و به روی صحنه برده بود بداهه خوانی کرد.

این هنرمند پیشکسوت فارس درخصوص امین فقیری هم گفت: او نیز کاری کرد که من بیشتر در صحنه قدم بردارم.

هودی از نمایشنامه «قالی بافان» نوشته امین فقیری هم نام برد که بر اساس آن تئاتری را روی صحنه برده بود.

وی در حالی از نمایشنامه «دوست مردم» که سرگذشت کارگران نانوایی و آسیابانی را روایت می کند یاد کرد که با چشمانی اشکبار بخشی از آن را بازی کرد و گفت: هریک از قصه های برادران فقیری می تواند تصویری باشد.

مراسم نکوداشت برادران فقیری برگزار شد/همسازی «دعای باران» با اشک

در ادامه محمد عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم به بیان ابعاد شخصیتی و حرفه ای برادران فقیری و بیان خاطراتی از دوستی با ایشان پرداخت.

برادران فقیری از ملاک های انجمن مفاخر بالاتر هستند

سیروس رومی پژوهشگر و روزنامه نگار پیشکسوت و عضو هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس هم گفت: برای اهدای نشان مفاخر چند ملاک وجود دارد که اول آثار افراد ، در مرحله بعد اخلاق و در مرحله سوم تأثیری که مفاخر بر جامعه است، مورد نظر قرار می گیرد؛ امشب اگر شاهد اهدای نشان مفاخر به این دو برادر هستیم، ایشان از این ۳ شاخص بالاتر هستند.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از دوستی و به گفته خودش «شاگردی» دیرینه خود با برادران فقیری پرداخت.

رومی با بیان اینکه امین فقیری در اولین کتاب خویش به اوج می رسد، عنوان کرد: او با ترجمه کتابش به زبان روسی نخستین تجربه های دردسر آفرین را هم پشت سر می نهد.

این در حالیست که به مناسبت نکوداشت برادران فقیری از پرتره این نویسندگان و پژوهندگان فرهنگ فارس که توسط استاد علیرضا عطروش نقاشی شده است رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان مراسم نکوداشت برادران فقیری ششمین و هفتمین نشان مفاخر استان فارس با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکز اسلامی فاطمه الزهرا(س) و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس اهدا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل