مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم


مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم

...


ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم

طبیعت زیبای روستای کردان از توابع استان البرز...

مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم

زیباترین جاده جنگلی ایران؛ محور اسالم-خلخال |...

مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم

کلیسای وانک اصفهان؛ تلفیقی از معماری ایرانی و...

قُمْ (پارسی میانه: کُنب ) از کلان‌شهرهای ایران است که در ۱۲۵ کیلومتری جنوب تهران پایتخت ایران واقع شده‌است. این شهر در کنار رودخانهٔ قمرود و در دشت قم قرار دارد. شهر قم مرکز استان قم و نیز مرکز شهرستان قم می‌باشد.

این شهر در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع شده و از یک سو رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و از سویی دیگر رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با استان‌ها و شهرهای شمالی است. این اهمیت منحصر به حاضر نیست و در گذشته نیز قم به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی بوده است.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران شهر قم تعداد ۱٬۰۷۴٬۰۳۶ نفر جمعیت دارد. با این جمعیت قم در رتبهٔ هشتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌گیرد. رشد جمعیت قم ۱٬۳ درصد است که جزء بالاترین نرخ رشد جمعیت در ایران است. بیش‌تر ساکنان شهر مسلمان و شیعهٔ دوازده امامی هستند و تعدادی از اقلیت‌های دینی زرتشتی و مسیحی در شهر ساکن هستند.

به شهر قم لقب‌های فراوانی نسبت داده می‌شود اما لقب رسمی و مورد استفاده در رسانه‌ها و همین‌طور شهرداری قم «پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی» است. از قم با عناوینی چون: حرم اهل بیت، شهر علم، شهر سوهان، شهر شیرینی، قنبید (کلم محلی که در قم کشت می‌شود)، آشیانهٔ آل محمد، مدینه المومنین، استراحتگاه مؤمنین، دارالموحدین و شهر کریمهٔ اهل بیت یاد می‌کنند.

قم به عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان، پایتخت کامپیوتری ایران، پایتخت اینترنتی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران،قطب تولید موتورسیکلت در ایران، قطب تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی،یکی از سه قطب تولید کیف و کفش در ایران، دومین قطب انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود.

سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران این شهر را «مادر نظام جمهوری اسلامی» نامیده است. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز قم را «بزرگ‌ترین مرکز نشر آثار و معارف اسلام و شیعه در جهان» خوانده‌است.

این شهر مدفن فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر، پیشوای هفتم شیعه و به طور سنتی محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایهٔ شیعه بوده و بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی ایران در این شهر قرار دارد. دبیرخانهٔ مجلس خبرگان رهبری ایران نیز در این شهر واقع‌است. اهمیت زیارتی این شهر در درجهٔ نخست مربوط به مرقد فاطمه معصومه بوده و سپس به دلیل وجود مزارهای متعدد علویان و نوادگان امامان و همین‌طور مسجد جمکران است. این شهر پس از مشهد دومین شهر زیارتی ایران است. جداشدن عتبات عالیات از ایران و پیوستن آن به امپراتوری عثمانی از یک سو و دور بودن مشهد از نواحی مرکزی ایران باعث شده که قم از دوره صفویه به بعد پذیرای زائران بیش تری باشد.

قیام‌ها و شورش‌های پیاپی مردم قم باعث شده تا این شهر در طول تاریخ بارها توسط حاکمان و فرمانروایان ویران شده و از نو آباد شود.

جاذبه‌ های گردشگری استان قم

استان قم که بسیاری از مورخان و باستان‌شناسان قدمت آن را به چندین هزار سال نسبت می‌دهند،در این استان سایت تاریخی وجود دارد که باستان شناسان با توجه به پیشینه ی تاریخی ایی که ازآن عنوان میکنند میتوان این محدوده رانیز بسیار کهن دانست . آثار و عماراتی تاریخی و کهن در این خطه از کشور حضور دارند که علاوه بر معماری صورت گرفته در آن‌ها، به دلیل قدمت، عظمت و شکوه، توجه بسیاری از باستان‌شناسان، کارشناسان معماری و تاریخی را به خود جلب کرده است.

بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س)

این شهر که پس از شهر مقدس مشهد، به عنوان دومین پایگاه مذهبی ایران معرفی شده است، به دلیل حضور عمارات و بناهای مذهبی هر ساله شاهد حضور گردشگران و زائرین بی‌شماری از سراسر ایران و جهان است. وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) (آرامگاه دختر هفتمین امام و خواهر امام هشتم شیعیان) و مسجد مقدس جمکران یکی از مهم‌ترین علل اهمیت و سیل ورود مسافران به این شهر تاریخی به شمار می‌آید. حرم مطهر حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) در مرکز این شهر و در مجاورت خیابان‌های اراک، مطهری، شهدا (صفائیه)، ارم و آستانه قرار گرفته است. قدمت این بارگاه مقدس به سال ۲۰۱ هجری قمری و مصادف با فوت این بانوی بزرگوار باز می‌گردد. طبق اسناد برجای‌مانده از پیشنیان، با گذشت زمان و طی چندین دوره‌ی زمانی مختلف، ساخت و سازهایی در مدفن این بانوی گرامی انجام شده تا به صورت کنونی تبدیل شده است. البته ساخت اصلی این عمارت معنوی از دوران حکومت پادشاهان صفوی و قاجار انجام شده است. از مهم‌ترین اشخاصی که در حرم مطهر دفن شده‌اند می‌توان به شاهان صفوی (شاه صفی، شاه عباس دوم، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین دفن شده در رواق جنوبی)، شاهان قاجار (فتحعلی شاه و محمم شاه دفن شده در صحن عتیق) و چند تن از خاندان آن‌ها (مادر ناصرالدین شاه، معتمدالدوله حکمران اصفهان، مستوفی الممالک، قهرمان میرزا پسر عباس‌میرزا) اشاره کرد.

مسجد مقدس جمکران

طبق روایات مستند به نظر می‌رسد در قرن چهارم هجری قمری به دستور حضرت مهدی (عج)، این مکان در ۶ کیلومتری شهرستان قم و در نزدیکی روستایی به نام جمکران احداث شده است. این مکان مقدس سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر و دلباخته‌ی اهل بیت (ع) بوده و در بین شیعیان از اهمیتی شگرف برخوردار است.

مقابر باغ گنبد سبز قم

مجموعه‌ی مقابر گنبد سبز قم، متشکل از سه آرامگاه متعلق به خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری که متاسفانه به دلیل از بین رفتن کتیبه‌ی سومین گنبد، ناشناس مانده‌ است، در نظر گرفت. معمار و طراح این مجموعه‌ی تاریخی، آن را در قرن هشتم هجری و مجاورت یکدیگر احداث کرده‌ است. این عمارات تاریخی، در شرق شهرستان قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا و در محلی که به دروازه‌ی کاشان معروف است، قرار گرفته‌اند. برای بازدید از این عمارات ایران کهن، کافی است پس از طی کردن خیابان چهارمردان قم، به گلزار شهدا رفته و به درون باغ کوچکی که به باغ گنبد سبز شهرت یافته است، وارد شوید. اکنون می‌توانید از مقابر گنبد سبز بازدید کنید.

موزه ی آستانه ی مقدس حضرت معصومه (س)

موزه‌ی آستانه مقدسه، طبق اظهارات مورخان، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور، به شمار می‌آید که در سال ۱۳۱۴ در بخش داخلی حرم تاسیس شد. این مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی، پاسدار آثار متعددی از ایران کهن است که می‌توان به قرآن‌های خطی از قرن دوم هجری، ظروف سفالی مربوط به هزاره‌ی اول و دوم پیش از میلاد مسیح، کاشی‌های زرین فام با طرح‌ها، تصاویر و کتیبه‌هایی مجلل و شگفت‌انگیز متعلق به قرن ۶ تا ۸ هجری، قالیچه‌های دستباف ابریشمی دوران حکومت پادشاهان صفوی و قاجار و بسیاری دیگر از آثار جالب و حیرت‌انگیز تاریخی، اشاره کرد. موزه‌ی آستانه مقدسه در خیابان آستانه، مجاورت درب ورودی حرم مطهر، قرار گرفته است.

مسجد جامع قم

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان قم که برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران کهن جالب و قابل توجه است، مسجد جامع قم خواهد بود. پیشینه‌ی این عمارت تاریخی، به طور دقیق مشخص نیست واظهارات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. برخی از مورخین آن را به سال ۲۶۵ هجری قمری و تعدادی دیگر احداث آن را به قرن هشتم هجری قمری نسبت می‌دهند. این بنای ایران کهن در مرکز شهرستان قم، خیابان آذر، محله‌ی مسجد جامع و در نزدیکی دروازه‌ ری، واقع شده است. برای رفتن و بازدید از این مکان زیبا و تحسین‌برانگیز می‌توان از خیابان آذر، بزرگراه عماریاسر (۵۵ متری عماریاسر) یا تونل غدیر، به محله‌ی مسجد جامع رفته و این مسجد را مشاهده کنید.

بازار قدیم قم (تیمچه بزرگ)

تیمچه بزرگ قم که به بازار قدیم قم معروف است، یکی از مجموعه‌های تاریخی ایران کهن محسوب می‌شود که مورخان و باستان‌شناسان قدمت معماری صورت گرفته در آن را به دوران حکومت پادشاهان قاجار نسبت می‌دهند. گردشگران و بازدیدکنندگان، با قدم زدن در بازار قدیم، حال و هوایی مطبوع و خاطره‌انگیز را تجربه خواهند کرد که در نوع خود بسیار مطلوب و دوست‌داشتنی است. این مجموعه‌ در مجاورت حرم حضرت معصومه (س) احداث شده است که می‌توان از آن به عنوان مکانی دل‌انگیز و زیبا یاد کرد.

استان قم مملو از جاذبه‌های گردشگری بیشماری است که هرکدام، از پیشنه‌ای به قدمت تاریخ برخوردارند. سفر به این خطه از کشور، سیاحتی است در دل تاریخ و زیارتی است به عمق معنویت که می‌توان عطر و بوی تمدن بشری را در نقطه نقطه‌ی آن‌ها استشمام کرد. شهری برخاسته از ایران کهن، با نورانیتی بی‌مثال از وجود بانویی آسمانی که بهشتی پاک و سرایی امن را به بازدیدکنندگانش هدیه می‌دهد.

مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم

فرش بافی

مکان های دیدنی و مناظر شهر مقدس قم | فیلم

موزه حرم

منبع: کجارو

(۱۹)

دسته بندی : گردشگری
برچسب ها : جاذبه های گردشگری ایران, جاذبه های گردشگری قم, مسجد جمکران, مکان های دیدنی قم

19
بازدیدها
0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل