احیا بازی های محلی تقویت کننده هویت ملی است


احیا بازی های محلی تقویت کننده هویت ملی است

ایلام - ایرنا - رئیس هیات ورزش های بومی محلی استان ایلام گفت: احیا بازی های بومی محلی یکی از موثرترین راه های ترویج فرهنگ اصیل ایران و ایلام و بعنوان بخشی از هویت ملی باید احیا شود.

مسعود شادمان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تلاش برای احیای ورزش های محلی و بومی منسوخ شده در شرایط امروزی جامعه با هدف گسترش ورزش همگانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: بازی های بومی محلی در ایلام هرکدام نشان از قدمت در این سرزمین داشته و پیامی را از گذشته تا به امروز با خود دارند که این پیام ها باید باید سینه به سینه به آیندگان منتقل شوند.
شادمان با بیان اینکه رغبت مردم برای احیا این بازی ها در اولویت قرار دارد، افزود: احیا این بازی ها و زنده نگه داشتن فرهنگ کهن این استان باید با رغبت مردم برای حفظ آنها صورت می گیرد چرا که این بازی ها علاوه بر اینکه میراث گذشتگان هستند باعث ایجاد وفاق و گرد هم آمدن خانواده‌ها در طبیعت نیز می شود.
وی تاکید کرد: با احیای بازی های بومی محلی با توجه به بافت روستایی و عشایری استان و وجود طبیعت بسیار زیبا که لازمه برگزاری چنین بازی هایی است می توان با سرمایه گذاری و هزینه بسیار کمتر به اهداف توسعه گردشگری و جلب گردشگران داخلی و خارجی در استان ایلام دست یافت.
شادمان ادامه داد: بازی های بومی، محلی و ورزش های روستایی می تواند زمینه مناسب برای جذب گردشگر باشد چرا که با گستره علم و تکنولوژی بسیاری از افراد مایل به دیدن و آشنا شدن با ظرفیت های بکر هر استان هستند.
رئیس هیات ورزش های بومی محلی استان گفت: اداره کل ورزش و جوانان و دستگاه های مرتبط از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، امور عشایری و مدیریت روستایی باید بطور مستقیم شرایط مناسبی برای توسعه این ورزش فراهم کنند.
وی به اعزام کاروان ورزش های بومی محلی به جشنواره جام ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: امسال جشنواره بازی های بومی محلی با هدف احیا بازی های بومی محلی و آداب و رسوم هر استان به میزبانی شاهین شهر اصفهان برگزار می شود که کاروان اعزامی ایلام نیز با حمایت 200 میلیون ریالی اسپانسرهای خود در این جشنواره حضور دارد.
شادمان ادامه داد: در این جشنواره که متولی آن ریاست جمهوری و با حضور اکثر استان ها برگزار می شود هر استان لباس محلی خود را برتن کرده و با معرفی بازی های محلی خود فرهنگ منطقه ای را به گوش دیگر هموطنان می رساند.
رئیس هیات بازی های بومی محلی استان ایلام گفت: هرساله با برگزاری بازی های بومی محلی فرصتی به دست می آید تا بتوانیم فرهنگ هر استان را در قالب رشته های ورزشی بومی معرفی کنیم و در تلاشیم بهار سال آینده این جشنواره در ایلام برگزار شود.
وی یادآور شد: در این جشنواره ها برای جذب گردشگر از ظرفیت های مانند زدن سیاه چادر، پخت نان، درست کردن دوغ محلی، آش محلی و نواختن گروه های موسیقی محلی استفاده می کنیم.
شادمان بیان کرد: برای جذابیت هرچه بیشتر این جشنواره ها همه شرکت کنندگان باید از لباس های محلی خود بعنوان بیانگر فرهنگ و تمدن خود استفاده کنند.
وی تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌های بومی محلی حرکت فرهنگی بسیار بزرگی است و توجه به آن و احیای بخش عظیمی از این گنجینه‌های فرهنگی می‌تواند خودباوری ما را افزایش و تداوم آن نیز می‌تواند تحرک جسمی، فکری و فرهنگی را به دنبال داشته باشد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام با داشتن یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری از مناطق مستعد کشور برای توسعه گردشگری است با این وجود از زیرساخت های مناسب و حتی اولیه گردشگری برخوردار نیست.
دال پلان، قلان، چوچزان، کل پر، حبل، کیشان، اشتره لوان، قطان، هفت‌سنگ، جلیه روان، مله جوره کی، جوزان، شش خوان، زر مشتکی، چو جنگ، قاچان و هشار هشارکی از جمله بازی‌های محلی هستند که هنوز در مناطق مختلف استان ایلام در مناسبت‌ها و مراسم مختلف انجام می‌شوند.
2 هزار ورزشکار سازمان یافته و بیمه شده در 2 بخش آقایان و خانم ها در رشته های بومی محلی استان فعالیت دارند که نسبت به جمعیت این استان بسیار کم است و در صورت رونق آن این آمار باید به 40 هزار نفر برسد.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
7180/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس