مراقب خودروهای به اصطلاح PDI قرمز باشید
اخبار خودرو بعد از اینکه خودرویی در خط تولید مونتاژ میشود یا به انبار یک شرکت واردکننده یا تولید کننده میرسد، طبق قواعد جهانی پیش از تحویل باید مراحل PDI و PDS برای آن خودرو انجام شود. متن کامل مطلب مراقب خودروهای به اصطلاح PDI قرمز باشید منتشر شده در سایت اخبار خودرو.
به گزارش اخبار خودرو ،بعد از اینکه خودرویی در خط تولید مونتاژ میشود یا به انبار یک شرکت واردکننده یا تولید کننده میرسد، طبق قواعد جهانی پیش از تحویل باید مراحل PDI و PDS برای آن خودرو انجام شود. در این مرحله اگر خودرویی با مشکل رنگ، بدنه یا مونتاژ مواجه شده باشد، اصطلاحا برگه PDI قرمز را دریافت میکند و طبق قانون شرکت حق ندارد خودرو را به دست مشتری برساند و باید به خط تولید برای رفع مشکل بازگردد یا مشکلاتش در انبار واردکننده رفع شود. تمام تولیدکنندگان و واردکنندههای خودرو و این قانون را رعایت میکنند ولی مسالهای که وجود دارد، این است که برخی نمایندگان فروش خودروها بدون اعلام این مساله خودروی PDI قرمز را به مشتری بهعنوان یک خودروی سالم تحویل میدهند. حال سوال اینجاست که این خودروها چگونه به دست نمایندگیها میرسند؟ شرکتهای واردکننده و تولیدکننده هر از گاهی این خودروها را بهصورت عمومی یا خصوصی به فروش میگذارند و با انجام کارشناسی، قیمتی را پایینتر تعیین میکنند. اکثر این خودروها بعد از تحویل فاقد گارانتی اصلی هستند و تنها یک برچسب رنگی روی چراغ یا شیشه جلوی آنها نصب شده است. حال برخی نمایندگیها با تحویل این خودروها و انجام مراحل رفع مشکل که عموما به رنگ کردن قطعهای از خودرو یا تعویض شیشه، چراغها و آینهها ختم میشود، خودروی مورد نظر را با قیمتی کمتر در سایتهای خرید و فروش خودرو آگهی میکنند. اینجاست که مشتری بدون اطلاع قبلی با دیدن قیمتی پایینتر نسبت به سایر مدلها سراغ این خودرو میرود و بدون دانستن علت ارزانی، خودرو را خریداری میکند. مالک جدید بعد از اینکه برای سرویس اولیه یا پس از بروز مشکل به نمایندگی مراجعه میکند، متوجه PDI قرمز بودن خودروی خود میشود. توصیه ما به خریداران خودروهای صفرکیلومتر از بازار آزاد این است که حتما شماره شاسی خودرو را از طریق نماینده رسمی استعلام بگیرند تا در صورت وجود ایراد، با آگاهی کامل به خرید آن خودرو اقدام کنند. البته در مواردی، خودروی سالم به برخی نمایندگیها تحویل داده میشود که قبل از تحویل خودرو به مشتری، اتفاقی برای آن افتاده است. وقتی مشتری بعد از چند روز یا چند ماه به مشکل پی میبرد، شرکت عرضهکننده این مساله را قبول نمیکند و دلیل آن است که در سیستم تحویل او، خودرو سالم گزارش شده است. لذا پیشنهاد میشود مشتریان مرحله تحویل خودرو را جدی بگیرند تا در صورت بروز مشکل، شرکت خودروساز یا عرضهکننده پاسخگو باشد.