تعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار است


خبرگزاری شبستان: وقتی در پی آنیم که زندگی ما مطلوب خدا و منطبق با شرع و برخوردار از رضایت اولیای دین باشد، باید سبک زندگی خود را «اسلامی» قرار دهیم و از آداب و سنن دینی تبعیت کنیم.

سرویس : مهدویت - مهدی باوران زمان : ۱۳۹۶/۶/۱۲ - ۱۴:۴۴ شناسه خبر : ۶۵۰۷۳۷
اوصاف منتظران//
تعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار است
خبرگزاری شبستان: وقتی در پی آنیم که زندگی ما مطلوب خدا و منطبق با شرع و برخوردار از رضایت اولیای دین باشد، باید سبک زندگی خود را «اسلامی» قرار دهیم و از آداب و سنن دینی تبعیت کنیم.
تعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار است
به گزارش خبرگزاری شبستان: آن که مسلمان است، یعنی در «چگونه زیستن» تابع آداب و مقررات دین خداست و قانون الهی را محور عمل خویش قرار می دهد. خداوند از انسان «متعّبد» خوشش می آید. پیامبران و امامان نیز چنین اند. مقصود از«تعّبد» این است که وقتی انسان دانست که این حکم و دستور و قانون از سوی خداوند است، چون به علم و حکمت الهی ایمان دارد، بی چون و چرا فرمان را اطاعت کند. مثل کسی که به یک پزشک متخصص مراجعه می کند و به نسخه او عمل می کند و با پزشک، جرّ و بحث ندارد و چانه نمی زند و چون و چرا نمی کند.

خوشبختانه، دستورهای دینی همه ابعاد زندگی ما را از گهواره تا گور در بر می گیرد. هیچ موردی نیست که خدا و دین در آن جا حکمی نداشته باشد، چه واجب و مستحب، چه حرام و مکروه.

«سبک زندگی اسلامی» آن است که رهنمودهای اسلام و آداب و سنت هایی را که دین ما بیان کرده، مورد اجرا قرار دهیم. خوردن و آشامیدن، خوابیدن و برخاستن، راه رفتن و نشستن، مسافرت و عیادت بیمار و سفره غذا و برخورد با والدین و معاشرت با مردم، در دین ما احکام خاص دارد.

چگونگی خانه و مسکن و لباس و آراستگی و نظافت و عطر و خرید و فروش و کسب و کار و دخل و خرج و وام دادن و وام گرفتن، مشورت کردن، برخورد با همسایه، مراعات حقوق همنوعان و هم کیشان، روابط زن و شوهر و والدین و فرزندان، روش های علم آموزی و حقوق متقابل معلم و شاگرد و حاکم و رعیّت و... همه از مواردی است که دین ما درباره آنها حرف و رهنمود و توصیه دارد.

رعابت این آداب و سنن، مایه سلامت جسم و جان و آرامش روان است. عمل به مستحبات و ترک مکروهات نیز، برای انسان منافعی دارد و زیان هایی را از او دور می کند.

در دستورهای دینی آمده است: در مصیبت ها صبور باشید و جزع و فزع نکنید، نعمت های الهی را بشناسید و زبان شاکر داشته باشید، با دیگران صادق و راست کردار باشید، به قولی که می دهید وفا کنید، کم بخورید، زود بخوابید و سحرخیز باشید، با مصیبت دیدگان همدردی کنید، در تشییع جنازه و مجالس ختم و تسلیت مردگان شرکت کنید، لباس تجملاتی و تشریفاتی نپوشید، غذا را با اندکی نمک شروع کنید، در اول طعام و پایان آن با نام خدا شروع و با حمد الهی به پایان ببرید، تنها نخوابید، تنها سفر نروید، وقتی به بچه وعده می دهید وفا کنید، با وقار و آرامش راه بروید، و صدها دستور دیگر که جزو آداب مسلمانی و سنن دینی است.

در این زمینه ها،هم مجموعه های روایی و حدیثی از سوی علمای گذشته تدوین و هم کتب اخلاقی توسط نویسندگان تالیف شده است. (1) وقتی در پی آنیم که زندگی ما مطلوب خدا و منطبق با شرع و برخوردار از رضایت اولیای دین باشد، باید سبک زندگی خود را «اسلامی» قرار دهیم و از آداب و سنن دینی تبعیت کنیم.

پی نوشت ها:

1. از جمله می توان به «معراج السعادة» نراقی، «حیلةالمتقین» علامه مجلسی، «مفاتیح الحیاة» آیت الله جوادی آملی و «الحیاة»ج 8 استاد محمدرضا حکیمی اشاره کرد.

*برگرفته از «زندگی مهدوی(اخلاق و اوصاف منتظران)» نوشته جواد محدثی

پایان پیام/99
تعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار است
تعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار استتعهد به آداب و سنن دینی شرط انتظار است
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
آداب و سنن دینی
|
اوصاف منتظران
|
حجت الاسلام جواد محدثی
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد