صداوسیما در شیفت شب


این شبکه به سبک شبکه‌های خبری مشهور جهان به پخش اخبار کوتاه و مشروح و برنامه‌های تحلیل خبر در طول24ساعته شبانه روز می‌پردازد. با این وجود در کنار مزایای خبری و اطلاع‌رسانی مطلوبی که این شبکه  دارد. یک سری نقاط  ضعف نیز در آن دیده می‌شود که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و به لحاظ فرهنگی قابل تأمل است. درست است که  یک سری اصول در...

این شبکه به سبک شبکه‌های خبری مشهور جهان به پخش اخبار کوتاه و مشروح و برنامه‌های تحلیل خبر در طول۲۴ساعته شبانه روز می‌پردازد. با این وجود در کنار مزایای خبری و اطلاع‌رسانی مطلوبی که این شبکه  دارد. یک سری نقاط  ضعف نیز در آن دیده می‌شود که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و به لحاظ فرهنگی قابل تأمل است.

درست است که  یک سری اصول در بحث رسانه به‌خصوص رسانه ملی وجود دارد. مثلأ در شبکه خبر به دلیل این‌که عمده برنامه آن پخش خبرهای مختلف و بولتن خبری ۲۴ ساعته است چنانچه برنامه دیگری در این شبکه پخش نمی‌شود، برای اجرای خبر از یک گوینده زن و مرد استفاده می‌شود که این یک تاکتیک روانشناسی رسانه‌ای است تا فضا برای مخاطب تلطیف شود و خسته کننده و کسالت بار نگردد. (البته به کارگرفتن این شیوه اجرا در سایر برنامه‌های غیرخبری تلویزیون چندان مقبول نیست و جای نقد دارد) در این رابطه فضه سادات حسینی مجری و گوینده خبر ساعت ۱۴ درباره این شرایط گویندگی خبر می‌گوید: «تا جایی‌که من در جریان حوزه کاری خودم یعنی خبرهستم ومی‌دانم در بخش‌های خبری طولانی مانند خبر ساعت ٢١ یا برخی خبرهای شبکه خبر که اصلأ مختص خبر است و در طول ۲۴ ساعت شبانه روز تنها خبر پخش می‌کند، برای تنوع صوت و جلوگیری از یکنواختی و خسته نشدن مخاطب دو مجری زن و مرد دارند تا بولتن یک ساعته یکنواخت نباشد وهمین تنوع صوت باعث خستگی مخاطب نگردد.»

افراط و تفریط در تساوی حقوق زن ومرد

گویا در قضیه اجرای خبر در تلویزیون هم مانند سایر امور دچار افراط و زیاده‌روی شده‌ایم؛ چنانچه باید به سبک و شیوه فرهنگ و جامعه رسانه‌ای غرب عمل کنیم تا تساوی حقوق زنان با مردان در کار و فعالیت اجتماعی رعایت شود. برای همین در برنامه‌های خبری آخر شب هم از زنان استفاده می‌شود در سایر شبکه‌های تلویزیونی هم  متأسفانه همین وضعیت حاکم است و در اجرای برنامه‌ها در شیفت شب رسانه ملی از بانوان استفاده می‌شود. البته  قصد نداریم توانایی و تخصص زنان را در تلویزیون نادیده بگیریم، بلکه منظور نظرآن است که زن هر چقدرهم توانایی و تسلط در کار گویندگی خبر و اجراداشته باشد باز هم یک زن است و مهمتر از آن نقش مادری و همسری را هم به دوش دارد بنابراین چه لزومی دارد در زمان‌های خارج از وقت اداری روز و در شیفت شب آن هم آخر شب در رسانه ملی بیاید؟! آیا بهتر نیست در زمان‌های خارج از وقت اداری از حضور آقایان استفاده شود؟!

یادمان باشد ما در یک جامعه اسلامی ایرانی زندگی می‌کنیم که المان‌ها و عناصر تشکیل دهنده آن با جامعه لیبرال غربی فرق دارد، دراین مقال چیزی که اهمیت دارد فرهنگ و اهمیت جایگاه فرهنگ است. در جامعه ایرانی- اسلامی، زن در هر منصب و جایگاهی که باشد محور اصلی خانه و خانواده است  که فضای امن و آرام و خوبی را برای اعضای خانواده فراهم می‌کند و مدیر خانه است. خلاء او در اوقات شبانه  برای کار قطعأ در ثبات و تعادل خانواده تأثیر خواهد گذاشت. وقتی تلویزیون  که ارائه دهنده سبک و شیوه زندگی به جامعه است خودش در بعضی امور کوتاهی می‌کند و شیوه‌ها و الگوهای غلطی را  برای مخاطبان عام خود ارائه می‌کند چه انتظاری از بقیه نهادهاست؟! درست است که خوشبختانه بانوان در بخش اجرای خبر،‌ افرادی محجبه و موقر هستند، ولی اتفاق جالبی نیست که بانویی در برنامه  زنده یا بخش خبری آخر شب تلویزیون  در سازمان باشد؛ لذا نباید  درصدا وسیمای جمهوری اسلامی که به زعم حضرت امام خمینی به عنوان دانشگاه عمومی از آن تعبیر شده است، شیوه‌های غربی مرسوم و متداول گردد. آیا بهتر نیست بانوان مجری و گوینده خبری تا وقت اداری و در ساعات روزانه در سازمان  حضور و فعالیت داشته باشند و شیفت‌های آخر شب را به آقایان بسپارند تا ناخواسته باعث فرهنگ سازی غلط و غیرمتعارف در جامعه نشوند؟!

 تأثیرات منفی کار شبانه برای زنان

شکی نیست که  حضور زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در عرصه  کار و فعالیت اجتماعی لازم و ضروری است؛ به‌خصوص زنان بدون سرپرست و یا بد سرپرست که مجبورهستند برای امرار معاش خود هم پای مردان و مانند آنان کار کنند، اما خارج از این  دو طیف که از ناچاری کار سخت و شبانه دارند؛ نباید خانم‌ها به هرقیمتی و بیش از اندازه‌ توان جسمانی خود کار کنند، فقط به این خاطر که دراجتماع حضور داشته باشند؛‌ زیرا هرچند  حضورشان لازم است و به واسطه توانایی‌هایی که دارند، تأثیرگذارند اما اولأ تناسب جسمی و روحی زنان در مقایسه با مردان متفاوت است و نمی‌توانند و نباید کارهای سنگین و شبانه روزی انجام بدهند و ثانیأ کار زن باید متناسب با نقش خانوادگی‌، روحیات و توانایی‌های زنانه‌اش باشد تا به سایر نقش‌هایی که به عهده اوست لطمه واردنشود. یک زن دردرجه اول همسرو مادرخانواده است و نقش مهمتری در خانه دارد و می‌بایست همان ریحانه‌ای بماند که محورو قلب خانواده است.

به همین خاطربه دور از رقابت کاری با مردان، بهترین کار و مناسب‌ترین کار برای زنان،  کارهای پاره وقت است، البته دولت هم باید زمینه چنین اشتغالاتی را فراهم کند تا کانون خانواده‌ها آسیب نبیند و شاهد معضلاتی چون طلاق و کاهش بُعد خانوار (فرزندآوری پایین) نباشیم.

تفاوت‌های جسمی و روانی مردم و زن

کار سخت و شبانه از نظر جسمی و روحی به زنان آسیب می‌رساند؛علاوه بر این باعث آسیب‌های اجتماعی وخانوادگی هم برای آن‌ها می‌شود که جای تأمل دارد. نباید فراموش کرد که زن و مرد از نظر ساخت بدنی وجسمانی از هم متمایزند، تفاوت‌های روانی آنان نیز از نظر علم روانشناسی در فرهنگ‌های مختلف به اثبات رسیده است و این تفاوت‌ها را نمی‌توان تنها زاییده تربیت و محیط دانست، لذا توجه به این تفاوت‌ها و شناخت بهتر از هر یک از دو جنس، به زندگی سعادتمندانه‌تر آن‌ها می‌انجامد و آدمی را به سوی زیست بایسته‌تر رهنمون می‌کند.

تلقین زیست مردانه به زن، نابودی انسانیت و هستی او و پایمالی شرف و امتیازات انحصاری زن است. اثری که به سرگردانی و استثمار زن منجر می‌شود، و روان و جسم او را در وادی هلاکت ساز بی‌هویتی می‌فرساید و استعدادها و توانایی‌های بی‌نظیر او را به انحراف می‌کشاند و هستی پایدار و ارجمند زن را متزلزل می‌سازد؛ بنابراین این‌که زنان در ساعات طولانی مدت و در شیفت شب سرکار باشند نه تنها رویه مناسبی برای یک سبک زندگی اسلامی نیست، چون کانون گرم خانواده از حضور آرامش دهنده زن در ساعات پایانی روز محروم می‌شود بلکه به سلامتی جسمی و روانی خود زنان  در دراز مدت هم آسیب می‌رساند و این به صلاح فرد و خانواده و جامعه نیست.

مطمئنا از نشانه‌های توسعه و پیشرفت یکسان سازی کاری زن و مردم نیست  که بخواهیم سانت به سانت، شیوه‌های غربی را در کشور پیاده کنیم.

معصومه طاهری_ تحریریه سایت با حجاب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا