پای درد دل‌ مدیران کارخانه‌های شهرک صنعتی توس مشهد


پای درد دل‌ مدیران کارخانه‌های شهرک صنعتی توس مشهد

یکی از فعالان اقتصادی و گردانندگان کارخانه های شهرک صنعتی مشهد با اشاره به ضرب المثل"به عمل کار برآید" بر لزوم عملگرایی و تسریع در حل مشکلات فعالان اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی، یکی از مراکزی که مورد بازدید قرار گرفت، کارخانه تولید شیشه شیر کودکان با عنوان کالا کودک توس بود. مجموعه ای که به گفته مدیر عامل آن حدود 450 نفر در آن مشغول بکار هستند.

در نشستی که با خبرنگاران برگزار شد، لحن صمیمی و صریح این فعال اقتصادی فضای جلسه را تغییر داد. مردی که می گفت از دوره شاگردی کار خود را آغاز کرده و حال چند کارخانه را مدیریت می کند. می گوید دلسوز است اما مشکلات فراوان است.

نمونه ای از شیشه شیرهایی که برای کودکان تولید شده و صادر می شود را به خبرنگاران نشان داد. دو بسته یک شکل که روی یکی از آن ها نوشته بود MADE IN CHINA. دقیقا با همان شکل و شمایل و حتی درج نوشته هایی به زبان فارسی. می گوید برای من افتخار است که چینی ها به سراغ کپی برداری از کالای من رفته اند ولی با این قیمت تمام شده نمی توان رقابت کرد.

او تاکید می کند که باید برای حضور در بازارهای خارجی هدفمند بود.

مدیر عامل این مجموعه می‌گوید: در کنار این کارخانه، 4 کارخانه دیگر را نیز مدیریت می کند اما مسایل و مشکلات زیادی سر راه تولیدکنندگان وجود دارد. از عدم ترخیص کالاها در گمرک گرفته تا نبود حمایت های لازم از تولید. حمایت هایی که به زعم وی شاید بیشتر جنبه ظاهری داشته اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد. کارت بازرگانی خود را نشان می دهد که با وجود داشتن آن و برخورداری از امکانات آن، باز هم گمرک بندرعباس کالای وی را ترخیص نکرده و به همین دلیل 4 هفته خط تولید مسواک او تعطیل شده است.

او بر لزوم داشتن نگاه کیفی و ملی به تولید تاکید می کند و رکود کنونی را ناشی از دپو شدن کالاها در انبارها به جهت نبود بازار فروش برای محصولات و همچنین افزایش قیمت تولید می داند. او می گوید کار خود را از شاگردی آغاز کرده و حال توانسته مجموعه های زیادی را راه اندازی کرده و در تشکل های اقتصادی زیادی عضویت داشته باشد.

علیرضا دربان ‌ثانی، مدیرعامل شرکت کالا کودک توس، در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: مهم این است که نگاه تولیدکننده در کشور نگاه کیفی، مبتنی بر ارتقای توان ملی و رشد کشور باشد و یا اینکه منفعت، محور هر چیزی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید در ایران نسبت به 10 سال گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: این رکود فعلی به این دلیل ایجاد شده که کالاها از انبارها خارج نمی شود. در حال حاضر حدود 1000 واحد در شهرک صنعتی توس داریم که شاید بخش های زیادی از آن تعطیل باشد. از دیگر سو بسیاری از معضلات اجتماعی ما نیز از همین بیکاری آغاز می شود. قطعا نمی توان این همه کالا را در ایران فروخت.

دربان ثانی با اشاره به اینکه پیش‌تر به 12 کشور صادرات محصول داشته است، عنوان کرد: متاسفانه امسال بازار 4 کشور را برای صادرات از دست دادیم چون نتوانسته ایم بازار هدف ایجاد کنیم. یک مشکل ما این است که به عنوان نمونه کشور ازبکستان برای واردات کالای چینی به ازای هر کیلو 33 سنت تعرفه برقرار کرده است اما این تعرفه برای ایران 4 دلار است. از دیگر سو ما برای صادرات محصول تحت فشار هستیم. با این حال وقتی کالای چینی به گمرک این کشورها می رسد، ظرف یک هفته ترخیص می‌شود، در حالی که کالاهای ما مدت زیادی در گمرک معطل می‌ماند.

مدیرعامل شرکت کالا کودک توس خاطرنشان کرد: آیا برای این شرایط تولیدکننده متهم است؟ این مسایل در داخل نیز وجود دارد. به عنوان نمونه ما برای تولید خود بخشی از مواد اولیه را از خارج و از طریق گمرک بندر عباس وارد کشور می کنیم اما متاسفانه با اینکه من به عنوان یک فعال اقتصادی بارها از این طریق مواد اولیه وارد کشور کرده ام، یک هفته است که بار مورد نظر من ترخیص نمی شود و 3 مرتبه در گمرک بازگشت خورده است.

وی اضافه کرد: در واقع زمانبندی ما برای ورود این مواد اولیه اینگونه است که 15 روز نیازمند انتقال آن از دریاست. اما در حال حاضر مواد مورد نیاز ما یک ماه و نیم است که در گمرک بندرعباس معطل مانده و این مواد اولیه تنها 6 ماه تاریخ انقضا برای استفاده دارد. همه این ها در حالی است که برای واحدهای نمونه شرایطی ایجاد شده که بتوانند بدون گذارندن آزمایش‌های گمرکی کالای خود را وارد کنند، حتی با اینکه من به عنوان یک فعال اقتصادی از کارت کارآفرینی برخوردارم اما به من گفته شد این کارت مربوط به خراسان رضوی است.

دربان ثانی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل همین مساله خط تولید مسواک این کارخانه به مدت 4 هفته از کار افتاده و خاموش است چون مواد مورد نیاز آن برای تولید در گمرک بندرعباس معطل مانده است. هم اکنون طی 3 شیفت کاری حدود 70 تا 80 نفر در همان خط تولید کار می کنند اما با معطل ماندن بار مورد نظر ما در گمرک، این کارگران مجبورند به خانه بروند. همه این ها در حالی است که واحد ما یک ریال بدهی بانکی و یا یک ریال حقوق عقب افتاده ندارد.

مدیرعامل شرکت کالا کودک توس با بیان اینکه که ما همیشه از مسئولان خواهش کرده ایم که نگاه ها به صنعت تغییر کند، عنوان کرد: چرا باید واردات کالای خارجی ممنوع شود؟ چرا این کالاها با تعرفه بالا وارد نمی شود تا بتوان از همین تعرفه ها به صورت سوبسید به بخش صنعت داخل کمک کرد؟ هم اکنون به قدری برند تولید شده ما در همین محصولات شیشه شیر کودک شناخته شده که چینی ها نمونه آن را در ازبکستان می فروشند.

دربان ثانی ادامه داد: من به مدت حدود 12 سال بازار عراق را از چنگ چینی ها درآورد، ولی امسال دیگر نتوانستم این کار را ادامه دهم. چین با تغییر نام، کالای ما را با همان نام محصول ما تولید می کند ولی چون حامی دارد، می تواند به کار خود ادامه دهد ولی حمایت از ما تنها در حد شعاری است. خواهش ما این است که مسئولان با اعتقاد قلبی به ما کمک کنند.

مدیر عامل شرکت کالای کودک توس اظهار کرد: در حال حاضر خط تولید مسواک ما به مدت 4 ماه تعطیل شده است. این خط تولید می تواند در هر شیفت با فعالیت 2 دستگاه به طور متوسط 20 هزار مسواک و در 3 شیفت 60 هزار مسواک تولید کند. با این تعطیلی 4 ماهه ما بخش زیادی از فروش خود را از دست داده ایم. این مساله زمانی بدتر می شود که ما با برند جدید وارد بازار می شویم و حال که این خط تعطیل شده، این کالا در بازار کمتر پیدا می شود و همین به نوعی باعث از دست رفتن مشتریان ما می شود چون خریدار با خود فکر می کند حتما این برند مشکل خاصی داشته که تولید آن ادامه نیافته است.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در شهرک‌های صنعتی بیان کرد: چرا در شهرک صنعتی برق و آب قطع می شود؟ چرا باید شهرک صنعتی نمونه ایران آب برای تولید کردن نداشتبه باشد؟ من به دلیل مساله اختلاف چند متری در زمین مورد استفاده باید متری 660 هزار تومان به شهرک صنعتی جریمه و خلافی بپردازم در حالی که قیمت زمین در این شهرک به ازای هر متر 500 هزار تومان است.

فضای کسب و کار عادلانه با شرایط یکسان، تنها نیاز صنعت

در ادامه این بازدید، در جریان بازدید از یکی از مجموعه های صنعتی با عنوان شرکت نیان الکترونیک، مسایل زیادی مورد بررسی قرار گرفت. در این دید و بازدیدها شاید اصلی ترین مسایلی که از سوی فعالان صنعتی بیان می شد، مساله نبود فضای کسب و کار عادلانه بود. در حقیقت به نظر می رسد بسیاری از فعالان اقتصادی خواهان بهبود فضای کسب و کار برای توسعه فعالیت های خود بوده و نیازمند شرایطی هستند که بتوانند کالای خود را در داخل با اطمینان به فروش رسانند.

مجموعه هایی که از ظرفیت لازم برخوردارند ولی گاها واردات نمونه های خارجی کالا تولید آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد. به گفته مسئولان این مجموعه در ایجاد این ابزارآلات الکترونیکی از دانش فنی بومی استفاده می شود و واحدهای تحقیق و توسعه نیز در آن نقش ویژه ای دارند.

شاید یکی از مهم ترین جملاتی که در این نشست بیان شد همین بود که صنعت نیازمند حمایت دولت نیست. تنها مساله بهبود و برخورادری از فضای کسب و کاری عادلانه و با شرایط یکسان است.

در ادامه این بازدید برادران، مدیر سیستم ها و برنامه ریزی این شرکت، در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ایده ابتدایی این شرکت یک ایده دانش بنیان بوده است. در طول بیش از 20 سال از عمر این شرکت این مجموعه 330 پرسنل تمام وقت مستقیم در اختیار دارد. همچنین یک شرکت نیان باتری نیز در شهرک کاویان مشغول به کار است که قریب 100 نفر نیز در آن فعال هستند.

وی ادامه داد: محصولاتی که ما در این مجموعه تولید می‌کنیم، عمدتا در حوزه مخابرات است و مشتری‌های ما اپراتورهای موبایل، مخابرات و... هستند. زمینه توسعه این محصولات نیز در صنعت برق و انرژی های تجدیدپذیر است.

اشکان مروارید، قائم مقام مدیرعامل شرکت نیان الکترونیک، نیز در این نشست بیان کرد: ما نیازمند حمایت های دولتی نیستیم بلکه دنبال فضای کسب و کار عادلانه با شرایط یکسان هستیم تا مسئولیت های خود را ادامه دهیم. دولت باید نسبت به وظایف خود آگاه باشد و آن را به درستی اجرا کند.

وی افزود: یکی از اثرات تحریم ها کاهش تعاملات علمی ما با دنیا بود. حضور مقامات و اساتید علمی در ایران سخت‌تر شده بود. با این حال تولید صفر تا 100 همه این محصولات در این مجموعه صورت می گیرد و سعی می شود محصولات تولید شده رقابت پذیر باشد. در واقع ما کار را از مهندسی معکوس آغاز نمی کنیم چون این فرایند چند سال عقب تر از دنیاست. ما همپای رقبای خارجی از دانش فنی طراحی محصول را آغاز می کنیم. برای همین است که محصول ما به موقع و همزمان به بازار عرضه می شود.

مروارید با اشاره به اینکه بعد از برجام فرایند توسعه این محصولات گسترش یافته ‌است، عنوان کرد: بار اصلی ارزش افزوده همان بار دانش فنی آن است. مهم ترین مساله بعد از برجام علاوه بر ارتباطات مالی و سهولت تهیه قطعات، بازتر شدن دست ما برای توسعه محصول بوده است. تعاملات و دسترسی به کنفرانس های علمی در کشورهای دیگر نیز برای ما بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: طبعا ما هنوز برای حضور در بازارهای خارجی مشکل داریم. با توجه به تورم های چند سال گذشته هم اکنون باید قیمت دلار حدود 7000 تومان باشد اما قیمت دلار ما ثابت است و به همین جهت هزینه های تولید ما برخلاف رقبای خارجی به شدت افزایش داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی